7 Adab Menziarahi Jenazah Dalam Islam

adab menziarahi jenazah

Apakah adab-adab menziarahi jenazah dan keluarga si mati?

Dalam artikel ini, kami akan menerangkan 7 adab yang perlu anda buat ketika menziarahi jenazah.


Sudah menjadi kebiasaan di kalangan masyarakat kita untuk menziarahi jenazah dan keluarga si mati atau orang yang terkena musibah. Amalan ini amat mulia di sisi Islam. Amalan  ini mampu mengubat hati keluarga si mati yang sedang bersedih. Namun terdapat adab yang perlu kita penuhi

Ajaran Islam amat mengambil berat tentang kepentingan mengeratkan hubungan silaturrahim. Justeru itu, kita perlulah mengikut adab-adab yang telah digariskan oleh Islam agar ziarah tersebut tidak menyentuh sebarang sensitiviti kepada keluarga si mati. Firman Allah SWT:

إِنَّمَا ٱلْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا۟ بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

Maksud: “Orang-orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat“. (Surah Al-Hujurat 49 : 10).

ADAB – ADAB MENZIARAHI JENAZAH


1. Memberi Ucapan Takziah

Salah satu adab yang dianjurkan ketika mana kita menziarahi jenazah dan ahli keluarga si mati adalah dengan memberikan ucapan takziah kepada ahli keluarga tersebut.

Rasulullah SAW bersabda:

مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يُعَزِّي أَخَاهُ بِمُصِيبَةٍ إِلاَّ كَسَاهُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مِنْ حُلَلِ الْكَرَامَةِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Maksudnya: Tidak ada seorang mukmin yang mengucapkan takziah kepada saudaranya disebabkan suatu musibah melainkan Allah S.W.T akan memakaikannya dengan pakaian kemuliaan pada hari kiamat kelak. (Riwayat Ibn Majah)

Definisi: Di dalam kitab al-Azkar, Imam Nawawi menyebut bahawasanya  takziah itu adalah bersabar dengan menyebutkan sesuatu yang baik (untuk menghiburkan hati) mereka yang ditimpa musibah, meringankan kesedihannya dan ianya adalah suatu yang mustahabbah (disunatkan).

Hukum: Para fuqaha’ berpendapat bahawa hukum mengucapkan takziah ialah SUNAT.

Contoh Lafaz Ucapan Takziah:

Pertama


إِنَّ لِلَّهِ مَا أَخَذَ، وَلَهُ مَا أَعْطَى، وَكُلُّ شَىْءٍ عِنْدَهُ بِأَجَلٍ مُسَمًّى…فَلْتَصْبِرْ وَلْتَحْتَسِبْ

Bacaan rumi: Innalillahi ma akhaza, walahu ma a’ta, wa kullu shai in ‘indahu bi ajalin musamma, fal tasbir waltahtasib.

Maksudnya: Sesungguhnya kepunyaan Allah segala yang telah diambil dan kepunyaan-Nya segala yang telah diberi dan bagi setiap sesuatu di sisi-Nya mempunyai tempoh yang tertentu…bersabarlah dan haraplah pahala daripada Allah. (Riwayat Al-Bukhari)

Kedua


إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٰجِعُونَ

“Sesungguhnya kita adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kita kembali.” (Surah Al-Baqarah 2:156)

Selain bercakap atau menyampaikan ucapan takziah secara lansung, boleh juga disampaikan melalui SMS, Aplikasi Whats App dan  platform media sosial yang lain.Walaupun kita tidak mampu menziarahi sewaktu majlis tersebut, sekurang-kurangnya kita tetap prihatin akan musibah yang melanda kelaurga si mati.

Waktu Memberikan Ucapan Takziah

Ibn Hajar al-Asqalani berkata: “ 3 hari itu adalah tempoh bertakziah menurut yang maklum dari kitab-kitab fiqh.”

Hal ini demikian kerana kebiasaannya selepas tempoh tiga hari itu, ahli keluarga yang ditimpa musibah sudah mula tenang dan tidak merasa sedih dan resah lagi. Oleh yang demikian, kita tidak digalakkan mengucapkan takziah kepada keluuarga si mati selepas berlalunya tiga hari selepas kematian agar tidak menimbulkan lagi kesedihan mereka.

2. Menghadiri Solat Jenazah si Mati

Selain itu, adab menziarahi jenazah adalah dengan kita sama-sama melakukan solat Jenazah untuk si mati. Apatah lagi mereka yang mempunyai hubungan rapat seperti kawan kepada si mati.

Abu Hurairah meriwayatkan:

“Rasulullah bersabda: “Sesiapa yang menghadiri kematian sehingga dilaksanakan solat jenazah akan mendapat ganjaran satu Qirat. Dan sesiapa yang menghadiri sehingga mayat itu dikebumikan akan mendapat ganjaran dua Qirat.”

“Ditanya kepada Nabi:“Apakah dua Qirat itu, wahai Rasulullah?

“Nabi menjawab: “Seperti dua gunung yang besar”.

3. Tidak Bercakap Keburukan Jenazah

Kita dilarang untuk menceritakan atau berkata tentang keburukan si mati ketika dia hidup. Ini akan menyebabkan ahli keluarga bertambah sedih dan tertekan dengan kata-kata tersebut.

Rasulullah SAW bersabda:

لا تَسُبُّوا الأمواتَ، فَإنَّهُمْ قَدْ أفْضَوْا إِلَى مَا قَدَّموا

Maksud: “Janganlah kamu mencaci orang yang telah mati , kerana mereka telah memperolehi apa yang mereka usahakan.(Riwayat Bukhari)

4. Memberi Makanan kepada Keluarga Si Mati

Sunnah yang ditinggalkan oleh Baginda SAW adalah sunat bagi jiran dan kaum kerabat yang berdekatan menyediakan makanan untuk ahli keluarga yang ditinggalkan oleh si mati.

Rasulullah SAW bersabda kepada para sahabatnya ketika mendapat khabar kematian sahabat yang juga sepupu kepada Baginda SAW, Sayyidina Ja’afar bin Abi Talib:

اصْنَعُوا لآلِ جَعْفَرٍ طَعَامًا فَإِنَّهُ قَدْ أَتَاهُمْ أَمْرٌ شَغَلَهُمْ

Maksudnya: Buatkan untuk keluarga Ja’far makanan (untuk mereka) . Sesungguhnya sesuatu (musibah kematian) telah menimpa mereka dan menyibukkan mereka. (Riwayat Abu Daud)

5. Mengiringi Jenazah ke Tanah Perkuburan

Kita juga diminta untuk mengiringi jenazah ke tanah perkuburan kerana ia merupakan salah satu hak seorang muslim ke atas muslim yang lain. Maka, wajib untuk kita tunaikan perkara tersebut jika tiada aral melintang.

Rasulullah SAW :

حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ خَمْسٌ رَدُّ السَّلَامِ وَعِيَادَةُ الْمَرِيضِ وَاتِّبَاعُ الْجَنَائِزِ وَإِجَابَةُ الدَّعْوَةِ وَتَشْمِيتُ الْعَاطِسِ

Maksud : Hak seorang Muslim ke atas Muslim yang lain ada lima. Membalas salam, melawat orang sakit, mengiringi jenazah, hadir jemputan dan mendoakan orang yang bersin.” (Riwayat Al-Bukhari)

6. Tidak Berlebih-lebihan kerana Kedukaan

Berlebih-lebihan dalam hal kedukaan disebabkan kematian si mati selalu dibuat oleh orang arab jahiliyah dan baginda telah melarang perkara tersebut dilakukan oleh orang islam.

Sabda Rasulullah SAW:

لَيْسَ مِنَّا مَنْ ضَرَبَ الخُدُودَ، وَشَقَّ الجُيُوبَ، وَدَعَا بِدَعْوَى الجَاهِلِيَّةِ

Maksudnya: Bukan daripada kalangan kami orang yang menampar-nampar pipi (kerana kematian), mencarik-carik baju, dan mengikut seruan (tradisi) Jahiliyyah.  (Riwayat al-Bukhari)

7. Mendoakan Keampunan buat Jenazah

Selain dari itu, kita juga boleh mendoakan keampunan buat jenazah.

Antara doa yang boleh dibaca:

اللهُمَّ، اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ

“Ya Allah, ampunilah dosanya, rahmatilah ia, selamatkanlah ia, maafkanlah ia”

Artikel yang Berkaitan

Cara Mandi JenazahCara Solat Jenazah

KESIMPULAN


Dalam kerangka persaudaraan ini, interaksi sosial sesama manusia perlulah mengikut adab-adab yang telah digariskan oleh agama. Menziarahi orang mati ialah salah satu cara menghormati dan merasai kesedihan yang dialami oleh saudara seagama kita.

Ibnu Hajar Al-Haitami menyebut :

“Disunatkan untuk orang yang menziarahi adalah daripada kaum kerabat ataupun sahabat handai yang mana dia berasa tenang bila ada kenalannya yang menziarahinya dan merasa susah hati ketika ketiadaan mereka. ”(Tuhfah Al-Minhaj Bi Syarh Al-Minhaj)

Semoga kehadiran kita cukup untuk menggembirakan keluarga si mati dan membuatnya lupa dengan musibah yang sedang dialaminya.

Wallahua’lam.

Adab-adab yang Lain

Adab MesyuaratAdab Sebelum Tidur
Adab MakanAdab Masuk Tandas
Adab Kepada PemimpinAdab Kepada Tetamu
Adab BerdoaAdab Ziarah Orang Sakit
Adab Menaiki KenderaanAdab Bersedekah
Adab Membaca AlquranAdab Amar Maaruf Nahi Mungkar
Adab Kepada IbubapaAdab Berzikir
Adab Suami kepada IsteriAdab Isteri kepada Suami
Adab Ziarah KuburAdab Dengan Guru
Adab MusafirAdab dengan Jiran
Adab Menziarahi Jenazah

RUJUKAN

  1. Kitab Al-Azkar oleh Imam Nawawi
  2. Panduan Lengkap dan Bergambar Pengurusan Jenazah oleh Amir Muttakin
  3. Kompas Umat Akhir Zaman oleh Umar Muhammad Noor
  4. Irsyad Fatwa oleh Dr. Zulkifli al Bakri

Haikal Hamid

Muhammad Haikal Bin Abd. Hamid merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda Usuluddin Dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Beliau terlibat aktif di kampus dan mempunyai kemahiran dalam pidato. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

seventeen + eighteen =