Apakah Itu Taharah, jenis air, jenis najis dan cara untuk melakukan taharah?
Dalam artikel ini, kami akan cuba menerangkan secara ringkas berkenaan perkara di atas.
Isi Kandungan |
Maksud Taharah
Dari segi bahasa, lafaz taharah (طهارة) membawa maksud bersih dan terhindar daripada segala kekotoran, sama ada yang berbentuk hissiah (zahir) seperti air kencing, ataupun yang berbentuk ma’nawiyyah (batin)seperti sifat-sifat keji dan maksiat.
Dari segi istilah, taharah ialah membersihkan najis sama ada najis Aini yang mempunyai sifat zahir iaitu warna atau bau seperti tahi, ataupun najis hukmi ialah semua najis yang telah kering dan kesannya telah hilang seperti baju yang terkena kencing kemudian ia kering dan kesannya tidak zahir lagi.
Dalil dan Sebab Taharah
1. Perintah Allah
Allah s.w.t memerintahkan kepada kita supaya membersihkan tubuh badan dan pakaian daripada segala bentuk kekotoran. Allah SWT berfirman:
وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ
Maksud: Dan pakaianmu bersihkanlah. (Surah al- Muddasir 74:4)
2. Syarat Sah Ibadah
Suci daripada najis merupakan syarat solat dan ibadat khusus yang lain. Rasulullah SAW bersabda:
لَا صَلاةَ لِمَنْ لَا وُضُوءَ لَهُ
Maksud: Tidak ada solat bagi orang yang tidak berwudu’. (Riwayat Abu Daud)
3. Tanda Iman
Bersuci itu ialah tanda keimanan seseorang mukmin . Sabda Rasulullah SAW:
الطَّهُورُ شَطْرُ الْإِيمَانِ
Maksud: Bersuci itu sebahagian daripada iman. (Riwayat Muslim)
4. Rahmat Allah pada mereka yang bersuci
Kasih sayang dan rahmat Allah sentiasa bersama mereka yang mensucikan diri mereka daripada segala kekotoran. FirmanNya:
إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
Maksud: Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. (Surah al- Baqarah 2:222)
Jenis Air
Terdapat 4 jenis air yang perlu diketahui oleh kita. Ini kerana syarat taharah ini terpakai bergantung kepada jenis air yang digunakan.
Syeikh Salim bin Sumair al-Hadhrami di dalam kitab Safinantunaja menyebut: “Air yang sedikit itu yang kurang daripada 2 qullah. Dan yang banyak itu 2 qullah dan seterusnya. Air yang sedikit itu menjadi najis dengan sebab kejatuhan najis padanya, sekalipun tiada berubah. Dan air yang banyak itu tiada najis melainkan apabila berubah rasanya, atau warnanya atau baunya.”
1. Air Mutlak
Definisi Air Mutlak adalah:
- Air yang suci (boleh diguna) dan menyucikan (boleh digunakan untuk mengangkat hadas dan sucikan najis)
- Semua air yang turun dari langit dan keluar dari tanah
- Air yang bebas dari qayd yang lazim disebut ketika menyebut mana-mana air . Contoh air ber’qayd’ ialah air tebu.
Oleh itu, jika anda ingin bersihkan sesuatu najis, maka anda perlu menggunakan air jenis ini.
2. Air Musta’mal
Definisi Air Musta’mal adalah:
- Air yang suci pada dirinya tetapi tidak boleh digunakan untuk bersuci.
- Air ini tidak boleh digunakan berwuduk, mandi wajib atau untuk menghilangkan najis
Contoh air mustakmal adalah:
- Air mutlak yang bercampur dengan sesuatu yang suci sehingga mengubah bau warna, dan rasa. Contoh: Air Teh
- Air yang telah digunakan untuk mengangkat hadas kecil atau hadas besar. Sukatan air ini pula tidak cukup dua qullah (270 liter). Contoh: Air yang telah digunakan untuk berwuduk
3. Air Mutanajjis
Definisi Air Mutanajjis adalah:
- Air kurang 2 qullah yang terjatuh dalamnya najis yang boleh dilihat walau tidak berubah warna, bau dan rasa.
- Air lebih 2 qullah yang berubah warna, bau dan rasa disebabkan najis.
4. Air Musyammas
Definisi Air Musyammas adalah air suci dan menyucikan tetapi makruh menggunakannya.
3 syarat Air Musyammas adalah:
- Berlaku di negara yang beriklim panas seperti negara timur tengah.
- Diletakkan di dalam bekas yang tidak diperbuat daripada emas atau perak seperti besi, tembaga dan semua logam yang boleh berkarat.
- Penggunaan air ini dikhuatiri boleh menyebabkan penyakit sopak pada kulit
JENIS NAJIS
Najis itu terbahagi kepada tiga bahagian, iaitu Najis Mukhaffafah (najis yang ringan), Najis Mutawassitah (najis yang sederhana) dan Najis Mughallazah (najis yang berat) (al-Fiqh al-Manhaji)
1. Najis Mughallazah (Najis Berat)
Definisi: Segala juzu’ (bahagian) anjing dan khinzir
Cara Menyucikan:
- Bersihkan najis hingga hilang warna, bau dan rasanya(ain).
- Basuhkan dengan 7 kali aliran air (1 air tanah+ 6 air mutlak)
2. Najis Mutawassitah (Najis Pertengahan)
Definisi: Najis selain Mughallazah dan Mukhaffah
Cara menyucikan:
- Bersihkan najis hingga hilang warna, bau dan rasanya(ain).
- Basuhkan dengan air sehingga hilang warna, bau dan rasa
3. Najis Mukhaffafah (Najis Ringan)
Definisi: Air kencing bayi lelaki yang belum cukup umurnya 2 tahun dan tidak makan selain susu ibunya
Cara menyucikan:
- Bersihkan najis hingga hilang warna, bau dan rasanya(ain).
- Renjis air hingga rata
CARA UNTUK TAHARAH
Cara untuk melakukan taharah ada 3 iaitu Wuduk, Mandi Wajib dan juga tayammum seperti dalam firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءآمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوٰةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لٰمَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Maksud: Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat(padahal kamu berhadas kecil), maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu dan (basuh) kakimu meliputi buku lali, dan jika kamu junub (berhadas besar) maka mandilah, dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air) atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air (tandas) atau menyentuh perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah dengan debu tanah yang baik (bersih); sapulah mukamu dan tanganmu dengan debu tanah itu. Allah tidak hendak menyulitkan kamu, tetapi Dia hendak membersihkan kamu dan menyempurnakan nikmat-Nya bagimu, supaya kamu bersyukur. Al Maidah:6
1. Wuduk
Definisi
Wuduk adalah meratakan air kepada anggota wuduk dan dimulai dengan niat. Ia merupakan cara untuk mengangkat hadas kecil.
Rasulullah SAW bersabda:
منْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الوضوءَ، خَرَجَت خَطَايَاهُ مِنْ جسَدِهِ حتَّى تَخْرُجَ مِنْ تحتِ أَظفارِهِ
Maksud: Barangsiapa yang mengambil wuduk kemudian memperelokkan wuduknya, maka akan keluarlah dosa-dosanya daripada badannya, sehingga keluar juga dosa-dosa tersebut daripada kuku-kukunya. ( Riwayat Muslim)
Cara untuk melakukan wuduk
1. Niat Wuduk
نَوَيْتُ الْوُضُوْءَ ِللهِ تَعَالَى
Bacaan rumi: Nawaitu wudhu an lillahi taala
Maksudnya: Sahaja aku berwudhu’ kerana Allah Ta‘ala” (Di dalam hati ketika membasuh muka)
2. Membasuh Muka
Kawasan basuhan adalah:
- Had Menegak: Tempat tumbuh rambut hingga dua tulang dagu.
- Had Melintang: Bahagian antara dua telinga
3. Membasuh tangan hingga ke siku
4. Menyapu sebahagian kepala
Menyapu sedikit daripada kulit kepala atau rumbut yang tumbuh dalam had kepala
5. Membasuh kaki hingga buku lali
Wajib sampaikan air ke celah-celah jari
6. Tertib
Yang dahulu didahulukan, yang kemudian dikemudiankan
Perkara yang membatalkan wuduk adalah:
- Keluar sesuatu melalui qubul atau dubur (kecuali mani)
- Menyentuh zakar, faraj atau halaqah dubur anak adam tanpa berlapik dengan tapak tangan
- Bersentuhan kulit antara lelaki dan wanita yang boleh berkahwin
- Hilang akal seperti mabuk, gila, pitam dan tidur yang tidak tetap papan punggung
Perkara Sunat Ketika Berwudhu
Terdapat beberapa perkara sunat yang boleh kita amalkan ketika berwuduk. Ia adalah:
- Menghadap kiblat
- Membaca basmallah بسم الله الرحمن الرحيم
- Bersugi atau Berkumur-kumur
- Istinsyaq iaitu menyedut air ke dalam hidung
- Mendahulukan anggota yang kanan daripada yang kiri
- Membasuh anggota wuduk sebanyak 3 kali
- Muwalat (berturut-turut)
- Membaca doa selepas wudhuk
2. Mandi Wajib
Mereka yang mempunyai Hadas besar perlulah melaksanakan mandi wajib untuk menyucikan dirinya daripada hadas tersebut.
Imam Syafie menyebut di dalam kitab Al-Umm :
وَأُحِبُّ لَهُ أَنْ يُدَلِّكَ مَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ مِنْ جَسَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ وَأَتَى الْمَاءُ عَلَى جَسَدِهِ أَجْزَأَهُ
Maksudnya : Dan aku suka sekiranya dia menggosok kadar yang dia mampu dari bahagian badannya. Namun sekiranya dia tidak melakukannya dan mengenakan air kepada anggota tubuhnya maka itu telah mencukupi.
Sebab-sebab perlu mandi wajib
Terdapat beberapa sebab yang memerlukan kita melaksanakan mandi wajib ini. Ia adalah:
- Mati
- Keluar air mani
- Jimak walaupun tidak keluar air mani
- Suci daripada Haid
- Suci daripada Nifas
- Wiladah
Cara untuk Mandi Wajib
1. Niat
نَوَيْتُ رَفْعَ الْحَدَثِ اْلاَكْبَرِ ِللهِ تَعَالَى
Bacaan rumi: Nawaitu raf’al hadasil akbar lillahi taala
Maksud : Sahaja aku mandi untuk mengangkat hadas besar kerana Allah Taala
2. Meratakan air pada bahagian zahir seluruh badan
3. Tayammum
Jika air tidak mencukupi untuk melakukan taharah, maka diharuskan menggunakan debu tanah.
Rasulullah SAW bersabda:
وَجُعِلَتْ لَنَا الأَرْضُ كُلُّهَا مَسْجِدًا وَجُعِلَتْ تُرْبَتُهَا لَنَا طَهُورًا إِذَا لَمْ نَجِدِ الْمَاءَ
Maksudnya: “Dijadikan bagi kita seluruh bumi tempat sujud, dan tanahnya pula bahan bersuci ketika ketiadaan air.” (Riwayat Muslim)
Sebab-sebab diharuskan bertayammum
- Apabila tiada air atau ada air tetapi hanya mencukupi untuk keperluan makan dan minum
- Tidak dapat menggunakan air disebabkan penyakit yang dihadapi atau merbahaya bila dikenakan air
Cara Untuk Bertayammum
1. Niat
نَوَيْتُ التَّيَمُّمَ لِاسْتِبَاحَةِ الصَّلَاةِ للهِ تَعَالَى
Bacaan Rumi: Nawaitut tayammuma lis tibahatis solati lillahi taala
Maksud: Sahaja aku bertayammum untuk menharuskan solat kerana Allah Taala
2. Menyapu wajah dengan debu
3. Meyapu tangan kanan dan kiri hingga siku dengan debu
4.Tertib
Kesimpulan
Melalui konsep Taharah, Islam cuba untuk mendidik umatnya untuk mempraktikkan amalan kebersihan bukan sahaja dalam ibadah tetapi juga dalam urusan harian. Begitu juga, manusia cenderung kepada kebersihan dan secara tabi’i manusia tidak suka serta menjauhkan diri daripada kekotoran. Oleh sebab Islam adalah agama fitrah, maka secara tabi’i ia memerintahkan manusia supaya bersuci dan menjaga kebersihan.
Seorang hamba yang ingin melakukan ibadah kepada Allah perlu memastikan dirinya itu sama ada dia berada dalam keadaan suci dan bersih daripada sebarang bentuk kekotoran atau sebaliknya. Sah atau tidak sesuatu ibadah itu bergantung kepada keadaan suci atau tidak diri seseorang Muslim itu.
Semoga Allah menerima segala amal ibadah yang kita kerjakan sepajang hayat dan memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama.
Wallahualam.
RUJUKAN
- Al-Fiqh al-Manhaji oleh Mustafa al-Khin, Mustafa al-Bugha, Ali Syarbaji.
- Al–Umm oleh Muhammad bin Idris al-Syafie.
- Safinatunnaja oleh Syeikh Salim
- Hidayatus Sibyan fi Ma’rifat wa Al-Iman oleh Syeikh Hussain Nasir Al-Mas’udi Al-Banjari (Tuan Hussain Kedah)
- Soal Jawab Remeh-Temeh tentang Solat 2 oleh Rohidzir Rais