Skip to content

Hukum Korek Telinga Ketika Puasa. (Penjelasan Lengkap)

hukum korek telinga ketika puasa

Apakah hukum korek telinga ketika puasa? Adakah ia menyebabkan batal puasa atau tidak? Artikel ini akan membincangkan perkara ini.

Ramai yang masih keliru dengan hukum korek telinga ketika puasa. Kaitannya, memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka. Jadi, korek telinga itu betul-betul memasukkan jari ke dalam rongga iaitu lubang telinga, apakah ia membatalkan puasa?

Kalau dah masuk jari ke dalam rongga, mestilah batal, bukan? Lubang telinga itu kan rongga terbuka?

Menurut kitab Fathul Qarib Al-Mujib Fi Syarhi Alfaz Al-Taqrib karangan Ibnu Qasim Al-Ghazi, perkara-perkara yang membatalkan puasa itu ada 10, iaitu:

  1. Masukkan sesuatu ke dalam rongga yang terbuka dan tidak terbuka (seperti menyuntik)
  2. Sesuatu yang masuk ke dalam rongga itu harus lepas ke bahagian dalam seperti tekak dan otak
  3. Berubat pada bahagian qubul dan dubur jika keduanya itu sakit. Jika mengubati dua bahagian tersebut, batal-lah puasanya (dengan memasukkan ‘ubat’)
  4. Muntah dengan sengaja, kalau muntah secara tidak sengaja, tidak batal puasanya
  5. Berjimak
  6. Keluar air mani dengan jalan onani atau lain-lain. Tidak batal sekiranya air mani terkeluar akibat mimpi
  7. Haid
  8. Nifas (darah kotor yang keluar dari rahim selepas melahirkan anak)
  9. Gila
  10. Murtad

Masuk sesuatu ke dalam rongga yang macam mana membatalkan puasa?

Dalam Fiqh Manhaji ada dijelaskan, masuknya sesuatu itu ke dalam rongga, sampai ke bahagian dalam badan yang melepasi tekak atau sampai ke otak.

Contoh mudah, seperti makan. Dari makanan di luar badan, masuk ke dalam rongga mulut, dan akhirnya sampai ke perut. Itulah yang dimaksudkan dengan memasukkan sesuatu ke dalam rongga. Ia melepasi tekak.

Sekiranya ia hanya berlegar di bahagian lubang telinga saja, itu belum batal lagi. Jari itu hanya berada di ruangan telinga, bukannya melepasi tekak atau otak. Hanya statik, tak masuk sampai ke dalaman badan.

Maka, korek telinga ketika berpuasa adalah tidak membatalkan puasa.

Masukkan air ke dalam rongga tetapi ia sunat

Kita harus hayati satu perumpamaan ini supaya kita lebih faham kenapa ianya tidak membatalkan puasa.

Dari Laqit Bin Sobrah RA, Rasulullah bersabda:

Sempurnakanlah wuduk, gosoklah di celahan jari-jemari, serta berlebihanlah ketika melakukan istinsyaq (masukkan air dalam hidung), melainkan jika kamu berpuasa.” (Hadis riwayat Tirmidzi)

Ringkasan daripada apa yang diceritakan daripada hadis berkenaan adalah ketika berwuduk, sunat untuk kita memasukkan air ke dalam hidung lalu mengeluarkannya. Tapi, kalau sedang berpuasa, jangan berlebihan buat perkara tersebut.

Apa maksudnya? Maksudnya, ianya masih sunat dilakukan. Cumanya, jangan melebih. Sampai macam korek telinga, jari berada di ruangan lubang itu saja, lalu dikeluarkan. Perbuatan instinsyaq pula merupakan perkara yang sama, masukkan air di ruangan lubang hidung lalu menghembuskannya keluar.

Kalau memasukkan air ke dalam hidung itu membuatkan air itu sampai ke tekak, maka itu terbatal-lah puasa kita. Ini yang dikhuatirkan. Kalau takut boleh jadi begitu, seeloknya janganlah berinstinsyaq.

Isi penting yang kita boleh dapat di sini adalah, ia masih sunat dan boleh. Ia tak membatalkan puasa. Sama macam keadaan mengorek telinga tadi.

Ibn Abbas juga pernah menerangkan perihal ini dengan kenyataan seperti berikut:

Membatalkan puasa itu apa yang masuk, bukan apa yang keluar.” (Riwayat Ibn Abi Syaibah)

Macam makan dan minum, ia masuk dan tak keluar balik. Maka, hal itulah yang membatalkan puasa. Kalau korek telinga, tapi jarinya keluar balik, itu tidaklah membatalkan puasa.

Satu logik yang boleh kita fikir supaya kita dapat dapat gambaran jelas akan hal ini.

Kalau korek telinga itu membatalkan puasa, maka berus gigi dan berkumur juga mestilah membatalkan puasa juga, kerana keduanya itu memasukkan ‘sesuatu’ ke dalam rongga. Namun kenapa ianya tidak membatalkan puasa?

Keadaannya sama.

Kenapa pula bersetubuh itu membatalkan puasa?

Berjimak itu memasukkan sesuatu ke dalam faraj dan zakar itu keluar balik, maka kenapa ia membatalkan puasa?

Kerana Allah sebut secara khusus tentang kaffarah bagi mereka yang berjimak ketika berpuasa, maka ia tidak boleh dikategorikan dalam memasukkan sesuatu ke dalam rongga.

Apabila ia disebut secara khusus, justeru ia mesti diasingkan daripada sebarang kategori. Ia mempunyai hukuman khas.

Korek hidung tidak punya hukum khusus yang dinyatakan, jadi kita perlu cari analogi lain yang boleh kita dapat keluarkan kata putus apakah ia membatalkan puasa ataupun tidak.

Lagipun, Islam ini agama yang mudah. Kalau korek hidung ketika puasa itu membatalkan puasa, amat susahlah manusia menahan gatal dari subuh sampai maghrib. Itu tidak masuk akal.

Kesimpulan

Hukum Korek telinga ketika puasa adalah dibolehkan dan tidak membatalkan puasa.

Baca tentang Hukum yang lain

Hukum Berkumur Ketika PuasaHukum Keluar Air Mazi Ketika Puasa
Hukum Korek Telinga Ketika PuasaHukum Menangis Ketika Puasa
Hukum Potong Kuku Ketika PuasaHukum Korek Hidung Ketika Puasa
Hukum Swab Test Ketika PuasaHukum Berjimak Ketika Puasa
Hukum Menggunakan Inhaler Ketika PuasaHukum Berus Gigi Ketika Puasa
Hukum Berbekam Ketika PuasaHukum Pakai Gincu Ketika Puasa
Hukum Jilat Bibir Ketika PuasaHukum Telan Air Liur Ketika Puasa
Hukum Muntah Ketika PuasaHukum Merokok Ketika Puasa

Rujukan

  1. Ibnu Qasim Al-Ghazi. (2015). Fathul Qarib Al-Mujib Fi Syarhi Alfaz Al-Taqrib. Batu Caves: Al-Hidayah.
  2. Irsyad Al-Fatwa Khas Ramadhan Siri yang Ke-135: Tidak batal puasa dengan mengorek hidung. Retrieved from: Mufti Wilayah Persekutuan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twelve + 1 =