Apakah Hukum Korek Hidung Ketika berpuasa? Artikel ini akan membincangkan dengan ringkas sama ada perbuatan ini membatalkan puasa ataupun tidak.
Pendahuluan
Kerana ramai yang pening dengan satu poin tentang batalnya puasa. Iaitu, memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka. Jadi, korek hidung itu betul-betul memasukkan jari ke dalam rongga iaitu lubang hidung, apakah ia membatalkan puasa?
Menurut kitab Fathul Qarib Al-Mujib Fi Syarhi Alfaz Al-Taqrib karangan Ibnu Qasim Al-Ghazi, perkara-perkara yang membatalkan puasa itu ada 10. Apakah ia?
- Masukkan sesuatu ke dalam rongga yang terbuka dan tidak terbuka
- Sesuatu yang masuk ke dalam rongga itu harus sampai ke bahagian dalam seperti tekak dan otak
- Berubat pada bahagian qubul dan dubur jika keduanya itu sakit. Jika mengubati dua bahagian tersebut, batal-lah puasanya
- Muntah dengan sengaja, kalau muntah secara tidak sengaja, tidak batal puasanya
- Berjimak
- Keluar air mani dengan jalan onani atau lain-lain. Tidak batal sekiranya air mani terkeluar akibat mimpi
- Haid
- Nifas (darah kotor yang keluar dari rahim selepas melahirkan anak)
- Gila
- Murtad
Masuk dalam Rongga yang macam mana boleh membatalkan puasa?
Salah satunya ada disebutkan masuk sesuatu ke dalam rongga. Tapi, masuk yang macam mana?
Dalam Fiqh Manhaji ada diterangkan, masuknya sesuatu itu ke dalam rongga, sampai ke bahagian dalam badan. Contohnya, tekak, otak, usus dan perut.
Contoh mudah, seperti makan. Dari makanan di luar badan, masuk ke dalam rongga mulut, dan akhirnya sampai ke perut. Itulah yang dimaksudkan dengan memasukkan sesuatu ke dalam rongga.
Sekiranya ia hanya berlegar di bahagian hidung saja, itu tak batal lagi. Jari itu hanya berada di ruangan hidung saja, bukan sampai lepas tekak atau apa. Hanya statik, tak masuk sampai ke dalaman badan.
Maka, korek hidung ketika berpuasa adalah tidak membatalkan puasa.
Contoh lain
Baik, sekarang mari kita lihat satu perumpamaan supaya kita lebih faham kenapa ianya tidak membatalkan puasa.
Dari Laqit Bin Sobrah RA, Rasulullah bersabda:
“Sempurnakanlah wuduk, gosoklah di celahan jari-jemari, serta berlebihanlah ketika melakukan istinsyaq (masukkan air dalam hidung), melainkan jika kamu berpuasa.” (Hadis riwayat Tirmidzi)
Ringkasan daripada apa yang diceritakan daripada hadis berkenaan adalah ketika berwuduk, sunat untuk kita memasukkan air ke dalam hidung lalu mengeluarkannya. Tapi, kalau sedang berpuasa, jangan berlebihan buat perkara tersebut.
Apa maksudnya? Maksudnya, ianya masih sunat dilakukan. Cumanya, jangan melebih. Sampai macam korek hidung, jari berada di ruangan lubang itu saja, lalu dikeluarkan. Perbuatan instinsyaq pula merupakan perkara yang sama, masukkan air di ruangan lubang hidung lalu menghembuskannya keluar.
Kalau memasukkan air ke dalam hidung itu membuatkan air itu sampai ke tekak, maka itu terbatal-lah puasa kita. Ini yang dikhuatirkan. Kalau takut boleh jadi begitu, seeloknya janganlah berinstinsyaq.
Isi penting yang kita boleh dapat di sini adalah, ia masih sunat dan boleh. Ia tak membatalkan puasa. Sama macam keadaan mengorek hidung. Itu yang jelas.
Ibn Abbas juga pernah menerangkan perihal ini dengan kenyataan seperti berikut:
“Membatalkan puasa itu apa yang masuk, bukan apa yang keluar.” (Riwayat Ibn Abi Syaibah)
Macam makan dan minum, ia masuk dan tak keluar balik. Maka, hal itulah yang membatalkan puasa. Kalau korek hidung, tapi tangannya keluar balik, itu tidaklah membatalkan puasa.
Satu logik yang boleh kita fikir supaya kita dapat dapat gambaran jelas akan hal ini.
Kalau korek hidung itu membatalkan puasa, maka berus gigi dan berkumur juga mestilah membatalkan puasa juga, kerana keduanya itu memasukkan ‘sesuatu’ ke dalam rongga. Namun kenapa tidak batal?
Keadaannya sama.
Berjimak itu memasukkan sesuatu ke dalam faraj dan zakar itu keluar balik, maka kenapa ia membatalkan puasa?
Kerana Allah sebut secara khusus tentang kaffarah bagi mereka yang berjimak ketika berpuasa, maka ia tidak boleh dikategorikan dalam memasukkan sesuatu ke dalam rongga.
Apabila ia disebut secara khusus, justeru ia mesti diasingkan daripada sebarang kategori. Ia mempunyai hukuman khas.
Korek hidung tidak punya hukum khusus yang dinyatakan, jadi kita perlu cari analogi lain yang boleh kita dapat keluarkan kata putus apakah ia membatalkan puasa ataupun tidak.
Lagipun, Islam ini agama yang mudah. Kalau korek hidung ketika puasa itu membatalkan puasa, amat susahlah manusia menahan gatal dari subuh sampai maghrib. Itu tidak masuk akal.
Diharapkan artikel hukum korek hidung ketika berpuasa ini dapat memberikan maklumat yang berguna pada para pembaca.
Kesimpulan
Korek hidung ketika puasa tidak membatalkan puasa.
Baca tentang Hukum yang lain
Rujukan
- Ibnu Qasim Al-Ghazi. (2015). Fathul Qarib Al-Mujib Fi Syarhi Alfaz Al-Taqrib. Batu Caves: Al-Hidayah.
- Irsyad Al-Fatwa Khas Ramadhan Siri yang Ke-135: Tidak batal puasa dengan mengorek hidung.