Hukum Berbekam Ketika Puasa: Boleh atau Tidak?

hukum berbekam ketika puasa

Apakah hukum berbekam ketika puasa? Artikel ini akan membahaskan tentang hukum puasa seseorang sekiranya berbekam. Apakah berbekam boleh membatalkan puasa? Mari kita sama-sama pelajari.

Berbekam

Bekam atau dalam bahasa Arabnya ialah al-Hijamah yang diambil daripada perkataan Hajam. Ia bermaksud menyedut. Menyedut apa? Menyedut darah keluar dari badan.

Ada hadis yang menunjukkan Rasulullah itu menggalakkan untuk kita berbekam.

Rasulullah bersabda: Sebaik-baik pengubatan yang kalian gunakan adalah bekam. (Riwayat Ahmad)

Terdapat juga hadis yang menunjukkan Rasulullah mengamalkan berbekam.

Daripada Anas Bin Malik, beliau berkata: Abu Taibah membekam Rasulullah SAW lalu Baginda SAW membayarnya dengan satu sha’ kurma dan Baginda SAW mengarahkan keluarganya untuk meringankan pajaknya. (Riwayat Bukhari)

Dua hadis di atas, memberitahu kita bahawa berbekam itu merupakan satu galakan dan juga Rasulullah sendiri berbekam.

Maka, perbuatan berbekam ini merupakan sunnah dan sunat bagi kita melakukannya sekiranya kita berhajat kepada cara perubatan demikian. Siapa-siapa yang perlu berbekam, maka berbekamlah, insya-Allah akan mendapat pahala oleh kerana menurut galakan Rasulullah dalam hadis.

Bekam Dari Sudut Kesihatan

Bekam merupakan satu kaedah perubatan tradisional menggunakan cawan kecil atau bahan-bahan lain untuk menyedut darah dari badan manusia. Ia adalah untuk mengurangkan keradangan, melancarkan peredaran darah, dan lain-lain.

Bekam sudah diamalkan di Mesir sejak 1,550 Sebelum Masihi lagi menurut sejarah.

Menurut pakar kesihatan, bekam bertujuan untuk merawat beberapa penyakit seperti darah tinggi, masalah kulit, migrain, masalah kesuburan, gangguan darah dan sebagainya.

Walaupun ini merupakan kaedah lama, namun ia ada permintaan tinggi pada zaman moden ini.

Puasa

Puasa ialah menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa dari terbitnya fajar hingga terbenamnya matahari.

Rukun puasa ada dua:

  1. Niat.
  2. Tidak melakukan perkara yang membatalkan puasa.

Apa perkara-perkara yang membatalkan puasa?

Laman Web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada menyenaraikan perkara-perkara ini yakni:

  • Makan dan minum: Memasukkan sesuatu ke dalam rongga sama ada mulut, hidung, qubul, dubur dan sebagainya. Benda yang masuk itu pula haruslah berakhir di perut. Contohnya, ubat yang masuk melalui hidung akhirnya dihadam di perut. Ini membatalkan puasa. Kalau setakat mengorek hidung sahaja, ia tidak menjejaskan puasa.
  • Sengaja muntah: Persetubuhan. Kalau persetubuhan itu tidak mengeluarkan air mani sekalipun, ia tetap membatalkan puasa. Asalkan zakar sudah memasuki faraj, puasa terus terbatal.
  • Onani: Onani ialah mengeluarkan air mani dengan sendiri tanpa jalan persetubuhan, maknanya mengeluarkan air mani melalui tangan dan sebagainya. Bahasa moden hari ini memanggilnya sebagai melancap.
  • Haid dan nifas
  • Gila dan murtad. Syarat untuk berpuasa mestilah mukalaf yakni Islam, sudah akil baligh dan waras. Sekiranya gila, ia sudah tidak mencapai status mukalaf kerana dia tidak waras. Begitu juga dengan murtad, ia bukan lagi mukalaf kerana tidak Islam.

Batalkah puasa sekiranya berbekam?

Ulama bercanggah pandangan dalam menentukan hukum puasa lalu berbekam. Ada yang mengatakan batal puasa sekiranya berbekam manakala majoriti ulama mengatakan berbekam tidak membatalkan puasa.

Antara ulama yang berpandangan berbekam membatalkan puasa ialah Imam Ahmad, Ibnu Taymiyah dan lain-lain. Ulama semasa pula antara Sheikh Soleh Fauzan, Sheikh Bin Baz dan Sheikh Soleh Uthaimin.

Mereka bertapakkan satu hadis iaitu: Terbatal (puasa) orang yang membekam dan yang di bekam. (Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Pandangan yang satu lagi. Majoriti ulama berkata, berbekam tidak menjejaskan puasa pun.

Antara ulama yang berpandangan sedemikian ialah Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan Imam Syafie.

Mereka pula berasaskan sebuah hadis: Rasulullah telah berbekam dan Baginda sedang berpuasa. (Riwayat Bukhari, Abu Daud dan Tirmidzi)

Mereka juga mengqiaskan amalan berbekam ketika puasa ini seperti menderma darah ketika puasa. Menderma darah tidak membatal puasa, maka logiklah berbekam itu juga tidak membatalkan puasa.

Tarjih

Bagaimana sikap kita ketika melihat terdapat dua hadis sahih yang bercanggah?

Satu hadis mengatakan batal puasa. Satu lagi hadis mengatakan tidak batal. Jadi, bagaimana?

Ada pandangan mengatakan hadis yang menyebut terbatalnya puasa kalau berbekam adalah dimansuhkan. Ia digantikan dengan hadis kemudian yang mengatakan tidak batal.

Kesimpulan

Tentulah pandangan yang kita ambil adalah daripada mazhab kita yakni Mazhab Syafie. Jadi, hukum berbekam ketika puasa adalah tidak membatalkan puasa. Namun, khuatir sekiranya badan kita lemah selepas berbekam itu kerana sudah banyak darah yang keluar.

Sekiranya kita rasa tidak mampu untuk menahan lapar ketika berbekam, maka elakkanlah berbuat demikian ketika puasa. Banyak darah yang keluar, takut nanti badan kita akan menjadi lemah pula. Berhati-hati.

Baca tentang Hukum yang lain

Hukum Berkumur Ketika PuasaHukum Keluar Air Mazi Ketika Puasa
Hukum Korek Telinga Ketika PuasaHukum Menangis Ketika Puasa
Hukum Potong Kuku Ketika PuasaHukum Korek Hidung Ketika Puasa
Hukum Swab Test Ketika PuasaHukum Berjimak Ketika Puasa
Hukum Menggunakan Inhaler Ketika PuasaHukum Berus Gigi Ketika Puasa
Hukum Berbekam Ketika PuasaHukum Pakai Gincu Ketika Puasa
Hukum Jilat Bibir Ketika PuasaHukum Telan Air Liur Ketika Puasa
Hukum Muntah Ketika PuasaHukum Merokok Ketika Puasa

Rujukan

  1. Irsyad al-Fatwa Khas Ramadhan #60: Hukum Berbekam &  Menderma Darah Ketika Berpuasa- muftiwp.gov.my
  2. Mengenal Sunnah Bekam Berdasarkan Ajaran Rasulullah dan Manfaatnya-masjidpedesaan.or.id
  3. Berbekam Ketika Puasa- pelitabruneri.gov.bn
  4. Hadis Puasa : Berbekam bagi Orang Yang Berpuasa-inhad.kuis.edu.my
  5. Irsyad al-Hadith Siri Ke-36: Berbekam-muftiwp.gov.my
  6. #100 Sunnah Berbekam-maktabahalbakri
  7. Cupping Therapy-webmd.com

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 + 3 =