Hukum Berjimak Ketika Berpuasa. Apa yang Anda Perlu Tahu

Hukum berjimak ketika berpuasa

Apakah hukum berjimak ketika berpuasa? Artikel ini akan menerangkan berkenaan dengan hukum tersebut.

Asasnya, puasa itu adalah menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa dari waktu mulanya subuh sampailah mulanya waktu maghrib.

Azan subuh, mulanya puasa. Azan maghrib, akhirnya berpuasa untuk hari tersebut, sudah boleh membuka puasa.

Bila masanya wajib untuk berpuasa?

  1. Pada bulan Ramadhan
  2. Puasa ganti untuk bulan Ramadhan bagi sesiapa yang meninggalkannya seperti perempuan yang kena haid
  3. Puasa nazar (jika bernazar untuk berpuasa, maka wajib tunaikan)
  4. Puasa kaffarah bagi mereka yang telah membatalkan puasa dengan berjimak di siang hari serta melakukan zihar
  5. Puasa dalam ibadah haji dan umrah sebagai ganti bagi penyembelihan fidyah
  6. Puasa untuk solat Istisqa’ (solat minta hujan) sekiranya imam perintahkan

Wajib puasa dalam enam keadaan yang tertera di atas. Selain itu juga, ada keadaan di mana puasa itu menjadi sunat.

Puasa sunat

  1. Puasa hari Arafah (pada 9 Zulhijjah) bagi mereka yang tidak melakukan haji dan juga bukan sedang bermusafir
  2. Puasa hari tasu’a (9 Muharram)
  3. Puasa hari asyura (10 Muharram)
  4. Puasa enam (pada bulan Syawal, bermula pada 2 Syawal)
  5. Puasa pada bulan-bulan haram yang dimuliakan: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab
  6. Puasa pada bulan Syaaban
  7. Puasa pada hari Israk dan Mikraj
  8. Puasa 10 hari pertama bulan Zulhijjah selain 10 Zulhijjah, maknanya sebelum itu disunatkan berpuasa
  9. Puasa padan ayyam bidh (bulan terang) iaitu pada tarikh 13,14 dan 15 setiap bulan mengikut hijriyah, bukan kalendar biasa kita pakai itu
  10. Puasa pada ayyam as-suud (bulan gelap) iaitu 28, 29, 30 setiap bulan hijriyah
  11. Puasa hari isnin dan khamis
  12. Puasa Nabi Daud iaitu selang sehari: Sehari puasa, sehari tidak
  13. Puasa hari rabu
  14. Puasa apabila tidak ada makanan di rumah

Puasa wajib, kalau ditinggalkan, wajib untuk kita ganti. Manakala, puasa sunat, kalau ditinggalkan, sunat untuk digantikan. Ini yang disebut di dalam Kifayah Al-Akhyar.

Puasa makruh

Sekirangnya ditinggalkan, dapat pahala. Sekiranya dilakukan, tidak dapat dosa.

  1. Puasa hari jumaat saja-saja tanpa ada tujuan jelas seperti ganti atau apa-apa, kalau nak puasa juga pada hari jumaat, perlu dikombinasikan dengan hari khamis atau sabtu
  2. Puasa tanpa sahur
  3. Puasa sepanjanga tahun, tidak ada gap

Puasa yang haram

  1. Puasa pada hari raya aidilfitri dan hari raya aidiladha
  2. Puasa pada hari-hari tasyriq (11, 12, 13 Zulhijjah)
  3. Puasa pada hari Syak (iaitu pada hari yang ke 30 Syaaban
  4. Puasa sunat seorang isteri yang tidak mendapat izin suaminya, dan juga puasa sunat seorang hamba tanpa mendapat izin tuannya

Puasa haram ini tetap sah, tetapi berdosa. Ingat, haram tak semestinya tak sah. Ia sah, tapi berdosa.

Siapa yang sah berpuasa?

  1. Islam
  2. Berakal, bukan gila atau apa-apa yang berkaitan dengan ketidakmampuan mental
  3. Suci daripada haid, kalau kena haid, tak boleh puasa, tak sah puasanya
  4. Mengetahui bila nak puasa

Ini adalah syarat sah seseorang untuk berpuasa.

Siapa yang wajib berpuasa?

  1. Islam
  2. Mukallaf (baligh, berakal dan sampai seruan Islam kepadanya)
  3. Mampu berpuasa
  4. Sihat

Apa rukun berpuasa?

  1. Niat
  2. Tinggalkan semua perkara yang membatalkan puasa

Perkara yang membatalkan puasa adalah seperti makan, minum pada waktu berpuasa (mula subuh sampai mula maghrib) dan juga berjimak. Hukum berjimak dengan isteri ketika berpuasa membuatkan puasa seseorang itu terbatal.

Jimak di sini bukanlah sekadar bercumbu tetapi apabila zakar lelaki telah masuk ke dalam faraj perempuan. Bermulanya begitu, maka terbatal-lah puasanya. Wajib ganti.

Diingatkan, hukum berjimak ini hanya terpakai untuk pada bulan Ramadhan sahaja. Kalau berjimak ketika puasa pada bulan Ramadhan, harus diganti dengan cara yang tertentu. Kalau dilakukan pada puasa lain, kena digantikan dengan berpuasa ganti sahaja.

Soalannya, bagaimana nak ganti puasa yang dibatalkan melalui berjimak pada bulan Ramadhan?

Spesifiknya, jimak yang terbatal ini adalah ketika berpuasa, bukan pada malam hari yang telah berbuka. Waktu sudah berbuka, boleh berjimak. Tetapi ini, ketika sedang berpuasa, iaitu di siang hari.

Ganti puasa sebab jimak

Caranya adalah kaffarah. Kaffarah ini maksudnya denda untuk lelaki yang menebus dosanya. Ya, syarat kaffarah ini adalah untuk si suami yang berjimak sahaja. Isteri tak perlu, dia hanya perlu ganti puasa sahaja.

Ada 3 cara kaffarah untuk menebus jimak di siang hari puasa Ramadhan:

  1. Bebaskan seorang hamba perempuan yang beriman, kalau tak mampu,
  2. Berpuasa selama 60 hari (berturut-turut) tanpa ada selang sehari, kalau selang, wajib mula hari 1, kalau tak mampu
  3. Beri makan kepada 60 orang fakir miskin dengan satu cupak makanan seseorang (saiz satu orang makan cukup)

Kepada siapa ia dikenakan?

  1. Lelaki (suami) yang berjimak tersebut
  2. Jimak dengan sengaja, bukan lupa atau lain-lain
  3. Jimak pada siang hari bulan Ramadhan, bukan lepas berbuka

Kesimpulan

Hukum berjimak pada siang hari bulan Ramadhan adalah batal-lah puasa seseorang. Suami yang berjimak itu harus menunaikan kaffarah. Jimak yang perlu kaffarah ini sekiranya ia dilakukan ketika berpuasa, bukan lepas berbuka.

Baca tentang Hukum yang lain

Hukum BerzinaHukum Cukur Bulu
Hukum Gantung Gambar dalam RumahHukum Gugurkan Kandungan
Hukum Main ForexHukum Warnakan Rambut
Hukum Baca Al-quran Ketika HaidHukum Buang Tahi Lalat
Hukum Makan Dakwat SotongHukum Berus Gigi Ketika Puasa
Hukum Cabut Rumput Atas Kubur

Rujukan

1. Muhadir Haji Joli. (2017). Syarah Safinah An-Naja: Syarah kitab Safinah An-Naja karya Sheikh Salim Bin Sumair Al-Hadhrami Asy-Syafi’i. Batu Caves: Galeri Ilmu.

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Lihat kumpulan artikel Sadiq di SINI

Kenali Sadiq melalui profil beliau di SINI

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five × three =