Hukum Bela Anjing

Hukum Bela Anjing

Apakah hukum membela anjing? Artikel pada kali ini akan membincangkan berkenaan hukum bela anjing menurut syariat.

Pengenalan

Anjing dalam Islam mempunyai status yang istimewa. Sebelum itu, harus kita fahami bahawa semua haiwan di dunia ini adalah untuk berkhidmat kepada manusia. Kita mestilah memuliakan haiwan dengan tidak menyeksanya, mengherdiknya dan sebagainya. Bila kita nak menjaga suatu haiwan, ianya ada garis panduannya tertentu. Bukan semua haiwan itu dibela dan dimanja. Ada haiwan yang tergolong dalam najis. Najis itu adalah sejenis kekotoran yang tidak sah solat sekiranya ia ada pada badan, baju dan tempat solat kita.

Kita hendaklah membersih najis itu sebelum boleh solat. Najis boleh datang daripada badan kita, haiwan dan sebagainya. Najis terbahagi kepada tiga:

  1. Najis Mukhaffafah (ringan)

Najis ringan ini ada satu sahaja iaitu air kencing bayi lelaki yang tidak lebih daripada dua tahun dan tidak makan dan minum selain daripada susu ibu. Bagaimana nak membersihkan najis mukhaffafah? (1) Percikkan air pada permukaan yang terkena najis itu dan (2) Lapkan ia sehingga bersih, tidak kelihatan kotor dan kering, (3) diyakini bersih.

  1. Najis Mutawassitah (pertengahan)

Najis mutawassitah ialah najis sederhana yang keluar daripada qubul dan dubur manusia dan binatan, cecair yang memabukkan, bangkai (kecuali bangkai manusia, ikan dan belalang) dan apa jua yang datang daripada haiwan yang haram dimakan seperti bulunya dan sebagainya. Cara nak membersihkan najis mutawassitah adalah (1) basuh dengan air bersih sehingga hilang warna, bau dan rasa najis tersebut dan (2) sehingga ia diyakini bersih.

  1. Najis Mughallazah (berat)

Najis mughallazah ialah najis berat. Najis ini ada dua sahaja iaitu anjing dan babi serta apa-apa yang datang daripada dua haiwan tersebut. Cara nak membersih najis berat ini adalah (1) Basuhan dengan air biasa sebanyak 6 kali, (2) basuh dengan air bercampur tanah sebanyak 1 kali dan (3) diyakini bersih. 

Anjing Dalam al-Quran

Anjing itu termasuk dalam najis berat. Tetapi, apakah kita tahu bahawa dalam al-Quran diceritakan perihal anjing? Anjing dalam bahasa Arab adalah ‘kalb’. Ia disebut dalam al-Quran sebanyak 6 kali. Antaranya, dalam Surah al-Ma’idah ayat 4, Allah berfirman:

Mereka bertanya kepadamu (Muhammad), “Apakah yang dihalalkan bagi mereka?” Katakanlah, ”Yang dihalalkan bagimu (adalah makanan) yang baik-baik dan (buruan yang ditangkap) oleh binatang pemburu yang telah kamu latih untuk berburu, yang kamu latih menurut apa yang telah diajarkan Allah kepadamu. Maka makanlah apa yang ditangkapnya untukmu, dan sebutlah nama Allah (waktu melepasnya). Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh, Allah sangat cepat perhitungan-Nya.

Binatang pemburu dalam ayat ini digunakan perkataan ‘mukallibin’, sama akar dengan kata ‘kalb’, iaitu anjing. Dalam konteks ayat ini diceritakan anjing itu digunakan bagi tujuan memburu. Anjing dilatih bagi tujuan memburu.

Selain itu, Allah juga berfirman dalam Surah Kahf ayat 18 dan 22, kisah di mana anjing yang setia menemani manusia.

Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka.

(Sebahagian dari) mereka akan berkata: “Bilangan Ashaabul Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing mereka” dan setengahnya pula berkata: “Bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka” – secara meraba-raba dalam gelap akan sesuatu yang tidak diketahui dan setengahnya yang lain berkata: “Bilangan mereka tujuh orang, dan yang kedelapannya ialah anjing mereka”. Katakanlah (wahai Muhammad): “Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit”. Oleh itu, janganlah engkau berbahas dengan sesiapapun mengenai mereka melainkan dengan bahasan (secara sederhana) yang nyata (keterangannya di dalam Al-Quran), dan janganlah engkau meminta penjelasan mengenai hal mereka kepada seseorangpun dari golongan (yang membincangkannya).

Jadi, anjing diceritakan dalam al-Quran juga meskipun ianya tergolong dalam najis berat. Haiwan tertentu pasti ada fungsi tertentu, bukan semua untuk dibela dan dimanja. Maka, bolehkah bela anjing sebenarnya?

Hukum Bela Anjing

Hukum membela anjing di rumah sebagai haiwan peliharaan dan dimanjakan sepertimana haiwan peliharaan lain dalam rumah orang Islam adalah haram sama sekali menurut pendapat muktabar kerana sengaja mendedahkan diri pada najis, lagi-lagi najis berat. Anjing itu dibela dalam beberapa keadaan sahaja:

  1. Perburuan
  2. Pemandu jalan
  3. Keselamatan
  4. Membantu penternakan haiwan

Selain daripada syarat-syarat ini, tidak boleh membela anjing. Fungsi anjing itu bukan untuk dibela dan dimanja. Ia berkhidmat untuk keselamatan dan kegunaan lain manusia.

Abdullah Bin Umar berkata, “Aku mendengar Nabi Muhammad SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan berkurang dua qirath setiap harinya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Kesimpulan

Bela anjing untuk tujuan suka-suka itu haram kerana mendedahkan diri secara sengaja pada najis tanpa keperluan apa-apa. Anjing itu dibela untuk tujuan perburuan, keselamatan dan lain-lain.

Baca tentang Hukum yang lain

Hukum Makan Ulat SaguHukum Makan Belangkas
Hukum Makan Ketam NipahHukum Makan Dakwat Sotong
Hukum Main ForexHukum Makan Ketam Nipah
Hukum Baca Al-quran Ketika HaidHukum Buang Tahi Lalat
Hukum Makan TupaiHukum Berus Gigi Ketika Puasa
Hukum Cabut Rumput Atas KuburHukum Melabur ASB

Rujukan

  1. Anjing dalam Alquran- alif
  2. Pemeliharaan anjing sebagai haiwan peliharaan oleh orang Islam- mufti penang
  3. Membela anjing- udakwah

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fourteen + 14 =