Skip to content

Hukum Ambil Vaksin

Hukum Ambil Vaksin

Apakah hukum ambil vaksin? Artikel ini akan membincangkan hukum ambil vaksin menurut perspektif syariat.

Pengenalan

Mutakhir ini, kita dilanda satu virus yang tidak ditemui sebarang ubat untuk menyembuhnya lagi. Virus ini dipanggil Covid-19 kerana ia ditemui pada tahun 2019. Covid-19 merupakan satu virus yang boleh membawa maut terhadap sesiapa yang kena. Disebabkan belum ada lagi ubat untuk mengubati penyakit ini, maka kita manusia hanya bergantung kepada imunisasi sahaja. Cara nak meningkatkan imunisasi antaranya adalah melalui pengambilan vaksin, mengamalkan diet yang sihat, bersenam secara konsisten dan sebagainya.

Hari ini kita akan belajar serba sedikit tentang pengambil vaksin. Kenapa ramai yang ingin mengambil vaksin? Adakah benar vaksin itu bahaya?

Apa itu vaksin?

Vaksin itu bukan ubat, ia merupakan satu bahan yang mengaktifkan sistem imuniti badan kita. Daripada situ, sistem imuniti badan kita pula akan menghasilkan antibodi untuk melawan virus yang memasuki badan kita. Ada virus yang tidak ditemui ubatnya, maka untuk melawannya hanyalah dengan  memperkuatkan sistem imuniti badan. Sistem imuniti badan kita boleh diperkuatkan melalui diet yang simbang, bersenam dan sebagainya. Tetapi, untuk virus-virus tertentu, sistem imuniti badan kita mesti mencapai satu tahap di mana ia mampu untuk melawan virus. Sebab itulah dihasilkan vaksin supaya sistem imuniti badan kita menghasilkan antibodi yang mencukupi bagi melawan virus jangkitan tertentu.

Ada orang kata vaksin ini tidak perlu. Cukuplah dengan memakan makanan sunnah Nabi dan sebagainya. Tidak dinafikan ada makanan tertentu yang mengaktifkan sistem imuniti badan. Cumanya, apakah ia mencukupi untuk melawan virus tersebut? Itu yang menimbulkan tanda tanya. Seeloknya, di samping kita mengamalkan diet yang sihat, perlulah juga dicucuk vaksin kerana vaksin dicipta memang khusus untuk melawan virus-virus tertentu. Kita lihat sejarah. Adakah sudah ditemui ubat untuk smallpox? Tidak. Vaksinlah yang menyelamatkan umat manusia daripada smallpox berleluasa suatu ketika dahulu. Bila ramai yang sudah mencucuk vaksin, maka wujudlah imuniti kelompok di mana satu kelompok yang sudah mencapai tahap imuniti yang baik dalam melawan virus.

Semestinyalah vaksin mempunyai kesan-kesan sampingan yang hanya seketika sahaja seperti demam, sakit kepala dan sebagianya. Kesan-kesan ini juga tidak lama, hanya dua hari sahaja. Itulah cara badan kita memberi respon kepada vaksin. Itu bukanlah satu perkara yang luar biasa.

Adakah vaksin itu selamat? Selamat. Sebelum ia digunakan kepada manusia, ianya perlu kepada kajian yang lanjut, terperinci dan teliti. Tak wujud istilah nak membunuh manusia dan sebagainya. Itu semua dakwaan-dakwaan kosong semata-mata. Sekiranya kita kata vaksin adalah untuk membunuh manusia, bagaimana pula dengan realiti yang menunjukkan vaksin telah menyelamatkan jutaan manusia? Kenapa kita sibuk dengan satu atau dua kes yang kabur, sedangkan banyak lagi kes yang menunjukkan vaksin telah menyelamatkan. Kenapa yang itu kita tidak sentuh? Mengapa kita sibuk dengan orang mengambil vaksin dan mati?

Ada kes yang didakwa sebagai mati disebabkan vaksin, padahal tidak. Ada yang mati kerana sakit jantung. Tetapi, kebetulan dia baru saja dicucuk vaksin.

Jadi, berhati-hati dalam menisbahkan kematian seseorang dengan vaksin. Kalau tidak mahu cucuk sekali pun, itu terpulang kepada kita, tetapi jangan menipu. Perkara yang tidak terjadi, kita katakan jadi. Hal yang tidak patut dipersalahkan, kita katakan salah. Hal ini sangat jahat dan dungu.

Berdisiplinlah ketika mana hendak berbicara tentang suatu perkara. Pembacaan kita haruslah adil dan teliti. Bukan hanya petik daripada orang yang bercakap tak membawa fakta dan rujukan di Whatsapp group dan seumpamanya. Selidiklah apa yang dibaca. Sepatutnya, lebih mudah informasi di Internet itu dapat diakses, maka makin berdisiplinlah kita dengan informasi-informasi tersebut, bukannya makin sempit pemikiran dan makin dungu penilaian. Surah al-Hujurat ayat 6:

Wahai orang-orang yang beriman! Jika seseorang yang fasik datang kepadamu membawa suatu berita, maka telitilah kebenarannya, agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan (kecerobohan), yang akhirnya kamu menyesali perbuatanmu itu.

Kena selidik apa yang dibaca. Tidak mahu nanti kita menuduh tanpa asas yang akhirnya akan membawa kepada kebinasaan. Kita tidak mahu menyesal selepas kebinasaan itu terjadi. Sepatutnya, dari sekarang lagi kita selidik betul-betul.

Hukum Ambil Vaksin

Bekas Mufti Mesir Dr. Ali Jum’ah mengatakan pengambilan vaksin sebagai wajib kerana wajib untuk umat Islam tolong sesama sendiri untuk menyediakan suasana yang selamat. Hal ini selaras dengan salah satu elemen Maqasid Syariah iaitu hifz nafs (penjagaan nyawa).

Kesatuan Ulama Afrika juga mengatakan hal itu wajib dengan sebab yang sama iaitu ingin menyelamat manusia daripada bahaya yang lebih mudarat di kemudian hari.

Dr. Yusuf al-Qaradawi pula berkata seperti berikut: “Ini (mengambil vaksin) adalah suatu yang fardhu. Kerfadhuan yang bersifat agama bahkan ia suatu kewajipan yang bersifat islami. Jika tidak dilakukan, anaknya akan tertimpa bahaya. Aku pernah melihat seorang kanak-kanak yang sedang solat tarawih bersama kami dan dia berjalan dengan menggunakan tongkat sedangkan dia Masha Allah masih sihat. Bila ditanya dia menjawab: Tanyalah kepada si ayah. Lalu kata si ayah: Kami abaikan memberi vaksin kepadanya semasa kecil lalu dia ditimpa dengan anggota badan yang tidak berfungsi.

Berdasarkan fatwa negara Australia pula, kenyataan adalah begini: The Australian Fatwa Council consulted with Muslim doctors and medical experts who specialise in the field of vaccines and viruses seeking clarity on the composition of the Coronavirus (COVID-19) vaccine and its effects. The following was the outcome; The Muslim doctors and medical experts scientifically confirmed that the vaccines (specifically: Pfizer and AstraZeneca) do not contain any prohibited substances or ingredients and that they have met the clinical standards of the TGA (at this stage Pfizer vaccine only. Astra Zeneca TGA application for approval is in progress and is also expected to be approved by the TGA quite soon), deeming them safe.

Based on what was conveyed by the trusted Muslim doctors and medical experts, the vaccine for the Coronavirus (COVID-19) is permissible according to the Islamic law as there is no known religious harm attributed to being vaccinated nor does it contain any forbidden substances. The vaccine will be considered necessary if there is any possible risk of harm to other humans due to non-vaccination. There is a religious obligation to preserve human life that has been honoured by Allah the Almighty.

Pendek kata, dalam fatwa Australia ini mengatakan:

  1. Ambil vaksin itu harus
  2. Tiada bahan terlarang dalam vaksin sama ada najis atau bahan membahayakan

Vaksin Mengandungi Babi?

Sebenarnya hal ini tidak betul. Sudah ramai pakar mengiktiraf vaksin sebagai halal dan tiada kandungan yang mengharamkan. Ada yang kata dalam vaksin ada babi. Hal ini juga tidak betul. Gelatin babi bukan dimasukkan ke dalam vaksin, tetapi sebagai penstabil bagi tujuan penyimpanan dan pengangkutan vaksin. Hal ini tidaklah masuk ke dalam badan kita ketika dicucuk. Perkara tersebut disedari oleh ramai pakar. Bukan kita saja yang tahu tentang perkara itu.

Kesimpulan

Hukum ambil vaksin ada yang mengatakan wajib dan ada yang kata ianya harus. Tetapi, tiada yang mengatakan ianya haram. Maka, ambillah vaksin untuk keselamatan diri dan orang sekeliling.

Baca tentang Hukum yang lain

Hukum Makan Ulat SaguHukum Makan Belangkas
Hukum Makan Ketam NipahHukum Makan Dakwat Sotong
Hukum Main ForexHukum Makan Ketam Nipah
Hukum Baca Al-quran Ketika HaidHukum Buang Tahi Lalat
Hukum Makan TupaiHukum Berus Gigi Ketika Puasa
Hukum Cabut Rumput Atas KuburHukum Melabur ASB

Rujukan

  1. Vaccines and immunization: What is vaccine?- WHO
  2. BAYAN LINNAS SIRI KE-167: KEWAJIBAN MENGAMBIL VAKSIN MENGIKUT JADUAL IMUNISASI KEBANGSAAN DARIPADA PERSPEKTIF ISLAM-muftiwp
  3. Coronavirus: Is it halal or not?– Times of India
  4. Coronavirus (COVID-19) Vaccine Fatwa (Islamic Verdict)- ANIC
  5. Vaccination from the Perspective of Islamic Legal Maxim- HRMARS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nineteen + 7 =