Hukum Makan Ketam Nipah. Boleh atau Tidak?

hukum makan ketam nipah

Apakah hukum makan ketam nipah? Artikel ini akan membincangkan berkenaan hukum makan ketam nipah sama ada dibenarkan di dalam islam ataupun tidak.

Pengenalan

Dalam Islam, ada makanan yang kita boleh makan dan makanan yang kita diharamkan daripada memakannya. Hal ini kerana ada banyak sebab. Utamanya, kerana kemaslahatan orang Islam sendiri. Apa yang diharamkan untuk kita, itu bermakna ianya baik untuk kita.

Tidak ada benda yang diharamkan itu merupakan ‘haram’ yang sia-sia. Semuanya ada maqasid (tujuan) yang tersendiri. Umumnya, kita perlu faham, ia haram kerana ia buruk bagi kita. Mengharamkan itu, adalah suatu kemaslahatan pada kita. Itu satu benda yang perlu kita faham dan jelas terlebih dahulu.

Dalam Surah al-A’raf ayat 157, Allah berfirman:

Dan Allah menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk.

Ini menunjukkan satu prinsip yang kita kena jelas. Dihalalkan kita makan apa jua makanan yang baik. Diharamkan kita untuk makan apa jua yang tidak baik. Baik dan tidak baik itu boleh jadi bertepatan dengan sains, kesihatan dan sebagainya. Itu semua standard baik-buruk.

Allah juga berfirman dalam Surah al-Baqarah ayat 57:

Makanlah dari makanan-makanan yang baik yang Kami telah kurniakan kepada kamu.

Dalam dunia ini, ada banyak jenis makanan. Yang haram itu pastinya lebih sedikit daripada yang halal. Dalam Islam, terutamanya hal duniawi seperti makan-minum, semuanya halal belaka sehingga terdapatnya bukti yang jelas mengatakan ianya haram. Bukti itu boleh jadi berbentuk nas, kekotoran yang terdapat pada makanan itu, bahan yang diharamkan, bahan yang membahayakan dan sebagainya.

Inilah yang disebut dalam kaedah Fiqh yang terkenal iaitu:

Hukum asal bagi sesuatu perkara ialah keharusan sehingga ada dalil yang menunjukkan kepada pengharaman.

Bukan untuk kata semuanya halal secara mutlak. Tidak. Tetapi, kalau kita belum pasti suatu makanan itu haram atau tidak, kita berbalik kepada kaedah asal, iaitu harus. Mudah begitu nak faham. Jangan kita sibuk bertanya mengharamkan makanan yang kita tidak pasti akan pengharamannya.

Sebab, kaedah asalnya makanan itu harus terlebih dahulu. Sampai ada bukti yang jelas lagi tidak boleh dinafikan bahawa ianya haram. Kalau belum jelas, makanan itu halal dan harus dimakan.

Allah berfirman dalam Surah al-Baqarah ayat 173:

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Dalam ayat ini Allah ada gariskan beberapa benda yang haram dimakan iaitu:

  1. Bangkai
  2. Darah
  3. Daging babi
  4. Binatang-binatang disembelih bukan kerana Allah

Semua ini buruk bagi kita orang Islam untuk memakannya. Macam darah, ia kotor bagi sistem badan kita. Sama juga dengan yang lain-lain. Selain itu juga, ayat ini berbicara tentang makan bahan haram ketika adanya darurat. Darurat di sini ada hadnya yang jelas iaitu:

  1. Kalau tidak makan, boleh membahayakan nyawa
  2. Itu sajalah makanan (bahan haram) yang satu-satunya yang ada
  3. Makan dengan kadar untuk lepaskan lapar dan bahaya pada nyawa, bukan untuk menikmatinya sehingga berlebihan

Namun, daripada ayat al-Quran tadi, ada beberapa pengecualian yang dilakukan dalam nas-nas lain. Ia membawa konotasi yang lebih khusus. Contohnya:

Rasulullah bersabda, “Airnya suci, dan bangkainya suci (tidak perlu disembelih).” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Dalam ayat al-Quran tadi, prinsipnya semua bangkai itu haram dimakan. Akan tetapi, dalam hadis ini terdapatnya pengecualian kepada itu. Bangkai haiwan yang hidup dalam air itu boleh dimakan tanpa disembelih. Ia halal dan harus.

Manakala, haiwan yang hidup dalam air dan di darat itu (dua alam) hukumnya haram dimakan menurut mazhab Syafie. Hal ini disebut dalam al-Mausu’ah Fiqhiyyah.

Apa hukum makan ketam nipah?

Ramai yang kata kita haram untuk makan ketam nipah kerana haiwan itu hidup dua alam. Hal ini separuh benar. Kenapa?

Sebab ketam nipah ini sama kategori macam udang dan kerang. Ia boleh hidup di darat tetapi dalam masa sehari dua sahaja. Hal ini bermakna, ia bukanlah haiwan yang dua alam pun.

Ketam nipah tidak bernafas melalui paru-paru, tetapi insangnya. Jadi, apabila ia di darat, lama-lama ia akan mati kerana insangnya perlu menggunakan air sebagai oksigen. Bukan udara.

Jadi.. Hukum makan ketam nipah adalah harus dan halal. Hal ini sama dengan apa yang disebut oleh fatwa Wilayah Persekutuan. Halal untuk makan ketam nipah kerana ia dikategorikan sebagai haiwan laut. Bukan dua alam.

Kesimpulan

Hukum memakan ketam nipah adalah harus dan halal. Sepertimana yang selalu dianggap masyarakat bahawa ia haiwan dua alam, itu sama sekali tidak benar. Maka, apabila ia haiwan dari laut, harus atau halal-lah ia untuk dimakan.

Baca tentang Hukum yang lain

Hukum Makan Ulat SaguHukum Makan Belangkas
Hukum Makan Ketam NipahHukum Makan Dakwat Sotong
Hukum Main ForexHukum Makan Ketam Nipah
Hukum Baca Al-quran Ketika HaidHukum Buang Tahi Lalat
Hukum Makan TupaiHukum Berus Gigi Ketika Puasa
Hukum Cabut Rumput Atas KuburHukum Melabur ASB

Rujukan

  1. Al-kafi #853: Hukum memakan makanan laut dan penyu. (2018). Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. 
  2. Irsyad al-fatwa Ke-118: Hukum memakan ketam nipah. (2016). Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. 

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published.

3 + three =