Skip to content

Hukum Sunat atau Khitan Perempuan. Wajib atau Tidak?

hukum sunat perempuan

Apakah hukum untuk sunat seseorang perempuan? Artikel ini akan membincangkan hukum berkenaan perkara ini sama ada ia wajib, sunat ataupun harus.

Pengenalan

Sunat ini ialah memotong kulit yang menutup bahagian alat sulit lelaki atau perempuan. Perihal bersunat atau berkhitan ini sangat sinonim dengan amalan keagamaan pada zaman dahulu.

Dulu, orang bersunat sebaik sahaja bayi itu dilahirkan. Kalau ikut amalan orang Yahudi, pada hari kelapan kelahiran seorang bayi.

Perlu ke bersunat?

Hal ini diperdebatkan sudah lama sampai sekarang. Bersunat juga dari sudut kesihatan adalah untuk mengelakkan seseorang daripada terkena jangkitan pada alat sulit. Sebab itu, harus dipotong kulit hujung yang menutup alat sulit tersebut.

Kebaikan bersunat

Antaranya ialah:

  1. Mengurangkan risiko untuk terkena jangkitan sexual transmitted diseases (STD)  pada lelaki.
  2. Melawan penile cancer and cervical cancer pada seorang perempuan.
  3. Lebih bersih pada hujung alat sulit.

Bersunat dalam Islam

Dalam Islam dipanggil sebagai khitan. Khitan ini menurut bahasanya bermaksud memotong. Khitan dari sudut teknikal pula ialah memotong hujung kulit yang menutup alat sulit.

Sejarah bermulanya amalan khitan ini adalah daripada zaman Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim sendiri berkhatan pada usia 80 tahun. Menurut satu hadis, Rasulullah bersabda,

Nabi Ibrahim, kekasih Tuhan Yang Maha Pengasih telah berkhitan dengan kapak pada saat beliau berumur 80 tahun.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam al-Quran tidak disebutkan secara pasti dan putus tentang kewajiban berkhitan. Cumanya, berdasarkan hadis tentang Nabi Ibrahim tadi, Allah ada menyatakan dalam Surah an-Nahl ayat 123,

Kemudian kami wahyukan kepadamu (Muhammad): Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif,

Ada juga Rasulullah menyebut tentang khitan secara khusus seperti sabdanya,

Fitrah itu ada lima, iaitu: Khitan, mencukur bulu kemaluan, memotong misai, memotong kuku dan mencabut bulu ketiak.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam Mazhab Syafie, hukum berkhitan atau bersunat ini adalah wajib bagi lelaki dan perempuan. Hal ini adalah kerana dalil-dalil yang disebutkan tadi. Tetapi, bukan semua mazhab berpandangan sedemikian. Dalam Mazhab Hanbali contohnya, tidak mewajibkan khitan, hanya sunat sahaja. Mereka menggunakan dalil yang lain. Iaitu Rasulullah bersabda,

Berkhatan adalah sunah bagi golongan lelaki dan kemuliaan bagi wanita.” (Riwayat Musnad Imam Ahmad)

Bukan sekadar dengan dalil-dalil, tetapi keadaan kesihatan juga menjadi faktor kepada wajib dak sunatnya hukum berkhitan ini.

Bagaimanakah Cara Khitan Perempuan?

Dalam rujukan Nusantara iaitu Kitab Nihayah Al Zain Fi Irsyad Al Mubtadiin ada mendefinisikan khitan bagi perempuan seperti berikut,

…dan (khitan) untuk perempuan adalah dengan memotong sebahagian dari daging yang berada paling atas faraj (vagina), tepatnya di atas tempat keluarnya air kencing yang bentuknya seperti balung ayam, dan daging tersebut dinamakan bizhir…

Al-Mawardi pula pernah menyebut dalam bukunya Tuhfah Al Mauduud Bi Ahkami Al Mauluud,

…mengkhitankan perempuan adalah dengan memotong kulit yang berada di atas faraj (vagina), iaitu tempat masuknya zakar dan keluarnya air kencing yang bentuknya seperti balung ayam. Bahagian yang wajib dipotong adalah kulit yang timbul ke atas dan bukan keseluruhan daging…

Umumnya, khitan bagi perempuan ini adalah memotong kulit yang menutup klitoris pada vagina perempuan.

Hukum Sunat Bagi Perempuan

Hukum khitan bagi wanita dalam Mazhab Syafie adalah wajib.

Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Fathul Bari ketika mentafsirkan hadis tentang khitan. Kata beliau, walaupun pegangan Mazhab Syafie mengatakan ianya wajib. Tetapi, kena tengok kepada kondisi juga seperti perempuan yang tinggal di daerah Timur. Kulit klitoris itu terlalu menonjol sampai menutup bahagian vagina. Keadaan begini yang mewajibkan mereka untuk berkhitan.

Dr. Yusuf Al-Qaradawi mengambil keputusan untuk tidaklah sampai mewajibkan khitan bagi perempuan dalam kitabnya Fiqh Al-Mu’asirah. Hanya sebagai sunat sahaja. Itu pun harus dilihat kepada kondisi dan kesan kesihatan juga. Bukan semata-mata ikut hukum. Keadaan juga harus dipertimbangkan.

Syed Sabiq dalam kitabnya Fiqh Sunnah menyatakan hukum khitan kepada perempuan itu dhaif dan lemah. Tiada satu pun yang sahih.

Kesimpulan

Jelas dalam Mazhab Syafie hukum khitan bagi lelaki mahupun perempuan itu adalah wajib. Maka, perempuan wajib berkhitan. Namun, atas beberapa kondisi, harus dilihat juga kepada keperluan dan keadaan kesihatan. Apa kesannya sekiranya berkhitan.

Kita tidak boleh mengambil hukum membuta tulis tanpa mempertimbangkan keadaan semasa. Sebab, tidak ada dalil yang menyatakan tentang hukum khitan secara pasti dan putus. Maka, ia masih boleh diperbincangkan.

Hukum-hukum yang lain:

Hukum Mimpi Basah Ketika PuasaHukum Keluar Air Mazi Ketika Puasa
Hukum Wanita Haid Masuk MasjidHukum Minum Air Mani
Hukum Baca Al-quran Tanpa WudhukHukum Baca Doa Iftitah dalam Solat
Hukum Solat dengan Bulu KucingHukum Baca Al-quran Tanpa Tajwid
Hukum Khitan WanitaHukum Menjilat Kemaluan Isteri atau Suami

Rujukan

  1. Circumcision – WebMD
  2. Mazhab Shafie Tegas Wajib Ibadah Khitan – Bharian
  3. Hukum Berkhatan Bagi Kaum Wanita – Mufti Wilayah Persekutuan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three + nine =