Hukum Baca Al-Quran Tanpa Tajwid. Boleh atau Tidak?

hukum baca al-quran tanpa bertajwid

Apakah hukum baca al-quran tanpa tajwid? Adakah ia berdosa atau dibenarkan dalam agama. Artikel ini akan mengupas perkara ini secara ringkas.

Pengenalan

Al-Quran diturunkan dengan bahasa Arab. Sejak kita kecil, kita mulakan pengajian Al-Quran dengan mempelajari huruf-hurufnya sehinggalah kita berjaya membaca Al-Quran itu sendiri dengan lancar. Setiap huruf itu, perlu dilafazkan dengan caranya yang tepat. Tidaklah boleh kita nak melafazkan huruf-huruf dalam Al-Quran dengan dialek kita sendiri. Kita seharusnya bunyi macam orang Arab sendiri.

Maknanya, pembacaan Al-Quran itu harus ikut ketetapan. Tidak boleh suka-suka hati baca. Tidak boleh langgar hukum dan peraturannya. Selain daripada kita hendak menghafalnya, tidaklah boleh kita hafal ketika mana cara kita menyebut itu pun belum betul lagi.

Allah berfirman dalam Surah Yusuf ayat 2:

Sesungguhnya Kami menurunkannya berupa Al-Quran dengan bahasa Arab, agar kamu memahaminya.

Sehubungan dengan itu, kita haruslah mempelajari sistem bahasa dan peraturan bahasa Arab supaya kita dapat membaca Al-Quran dengan tepat. Selepas itu, barulah kita boleh menghafal dan sebagainya. Janganlah sibuk menghafal ketika bacaan pun belum tepat. Akhirnya, kita pahatkan pembacaan yang tidak tepat dalam hafalan kita. Sampai bila kita mahu kekal dengan pembacaan yang tidak tepat? Hal itu perlu diubah.

Tajwid

Tajwid ini dari sudut bahasa maksudnya memperelokkan sesuatu. Sebab ia datang daripada perkataan jawwada. Dari sudut syarak, tajdid bermaksud cara bacaan yang memberi hak pada sifat-sifat huruf dan hukum-hukum yang selaras dengan peraturan pembacaan Al-Quran seperti sifat tebal, nipis, hukum nun mati dan sebagainya. Ringkasnya, tajwid bermaksud pembacaan Al-Quran dengan tepat dan kena dengan haknya masing-masing.

Contohnya, huruf gha. Haruslah ia dilafazkan dengan gha, bukan kho (tertukar). Dari sini, ia sudah salah. Jadi, perkara sedemikian tidak patut berlaku.

Allah berfirman dalam Surah Muzammil ayat 4:

dan bacalah Al-Quran dengan ‘tartil’.

Ada ulama yang mengatakan ayat ini bermaksud pembacaan yang tertib dan tersusun. Bukan dari belakang ke depan, bukan lompat-lompat ayat dan sebagainya. Itu yang disebut oleh Al-Mawardi.

Ada juga ulama yang sebut ayat ini membawa makna berfikir dan merungkai dan bertafakkur dengan kandungan Al-Quran. Selain itu, ada juga yang mengatakan tartil itu bermakna pembacaan yang tepat, yakni bertajwid. Bukannya pembacaan yang laju sampai satu tahap semua hukum tajwid dilanggarnya. Hal itu tidak boleh. Bahkan haram, kata Imam An-Nawawi.

Imam An-Nawawi juga pernah berkata, kalau kita membaca Al-Quran dengan berlagu lalu mengutamakan lagu itu sehingga menghancurkan dan membelakangkan tajwid, hal yang sedemikian boleh jatuh hukum haram kepada ‘berlagu’ itu. Pernahkah kita menjumpai kes-kes sedemikian? Orang membaca Al-Quran sibuk bertarannum, sampai panjang pendek semua dicampuradukkan. Akhirnya tajwidnya sungguh hancur. Hal sebegini, haram ‘tarannum’ itu tadi, bak kata Imam An-Nawawi.

Sejarah Tajwid

Rasulullah membaca Al-Quran dengan Jibril melalui talaqqi dengan penggunaan lisan sepenuhnya. Daripada situ, pembacaan itu diajarkan dan diturunkan kepada para sahabat. Pembacaa yang Rasulullah baca itulah yang dipanggil sebagai tajwid pada kita. Memang ilmu ini tidak diceritakan secara spesifik pada zaman Rasulullah, namun ilmu ini ada.

Pada zaman Khulafa’ Ar-Rasyidin berlakulah penyusun Al-Quran dalam satu mushaf dan bertulis. Disebabkan ramai yang membaca Al-Quran dengan dialek yang berbeza-beza (qiraat), maka selepas itu disatukan dengan riwayat Hafs an Asim yakni pembacaa yang kita pakai hari ini di Malaysia. Itu sebenarnya merupakan qiraat Hafs an Asim.

Ulama pun menyusun ilmu tajwid dengan sistematik dan rapi supaya orang Islam seluruhnya dapat belajar dengan baik, lagi-lagi untuk mereka yang bukan berbangsa Arab. Agak payah. Sebutan itu semua tidak biasa digunakan oleh orang-orang bukan Arab. Contohnya huruf ‘ain. Tidak biasa orang Melayu menyebut dengan lafaz sedemikian kerana tidak ada dalam peraturan bahasa Melayu mempunyai daftar kata begitu.

Hukum tajwid

Ulama sepakat yang mempelajari ilmu tajwid ini fardhu kifayah. Tidak perlu semua orang, akan tetapi cukuplah ada orang yang melibatkan diri dengan khusus dalam ilmu ini.

Tetapi, mengamalkan ilmu tajwid itu, hukumnya fardhu ain. Apa maksudnya di sini?

Begini, baca Al-Quran dengan tepat (bertajwid), itu fardhu ain. Wajib bagi semua orang Islam. Tetapi, belajar secara khusus (atau pakar) sehingga ke tahap pengajian tinggi, itu fardhu kifayah sahaja.

Maka, apa hukum kalau membaca Al-Quran tanpa tajwid. Umumnya, haram. Tetapi, hal ini perlu dilihat pada konteks juga. Kenapa tidak boleh baca Al-Quran tanpa tajwid? Malas belajarkah? Tidak ada masakah? Baru masuk Islamkah? Kenapa? Hal itu perlu jelas.

Kalau ada peluang, tetapi sengaja tidak mahu belajar. Ini haram. Tetapi, kalau sudah usaha sebaik mungkin. Tetapi tetap juga tersalah membaca. Tidak mengapa, usaha itu sudah baik.

Daripada Aisyah RA, Rasulullah bersabda:

Orang yang membaca al-Quran dan menjaganya (membacanya dengan betul dan mengamalkannya) akan bersama para malaikat yang mulia. Adapun orang yang membaca al-Quran dengan sungguh-sungguh dan mengalami kesulitan, dia akan mendapat dua pahala.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Orang yang membaca Al-Quran, tetapi tetap mengalami kesusahan, dapatlah dia dua pahala atas sebab usaha dia itu. Maka, lihat keadaan kita. Kenapa tak reti bertajwid ketika membaca Al-Quran?

Adakah sengaja? Atau tidak? Kalau kita ada peluang, pergilah belajar. Kalau tidak ada, carilah masa dengan sebaiknya. InshaAllah, moga-moga Allah permudahkan.

Kesimpulan

Hukum bertajwid ketika membaca Al-Quran ialah fardhu ain bagi kita semua. Sekiranya tidak, maka hukumnya tidak harus. Lihat konteks, mengapa tidak tahu membaca Al-Quran dengan tajwid?

Hukum-hukum yang lain:

Hukum Mimpi Basah Ketika PuasaHukum Keluar Air Mazi Ketika Puasa
Hukum Wanita Haid Masuk MasjidHukum Minum Air Mani
Hukum Baca Al-quran Tanpa WudhukHukum Baca Doa Iftitah dalam Solat
Hukum Solat dengan Bulu KucingHukum Baca Al-quran Tanpa Tajwid
Hukum Khitan WanitaHukum Menjilat Kemaluan Isteri atau Suami

Rujukan

  1. Hukum Membaca Al-Quran Dengan Bertajwid – Mufti Wilayah Persekutuan
  2. Ganjaran untuk Si Pencinta Al-Quran – Harian Metro
  3. Apabila berselisih, kembalikan kepada al-Quran dan As-Sunnah – Dalami alquran

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Lihat kumpulan artikel Sadiq di SINI

Kenali Sadiq melalui profil beliau di SINI

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

seventeen + nineteen =