Hukum Baca Al-Quran Tanpa Wudhu. Boleh atau tidak?

hukum membaca al-quran tanpa wudhu

Apakah hukum membaca al-quran tanpa wudhu? Adakah perkara ini dilarang dalam islam dan mendapat dosa?

Pengenalan

Al-Quran merupakan panduan kita sebagai orang Islam. Kita dituntut untuk membaca Al-Quran. Bukan sekadar membaca dan menghafalnya sahaja, bahkan difahami dan diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Allah berfirman dalam Surah An-Nisa’ ayat 59:

…Kemudian jika kamu berselisih tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (iaitu al-Quran) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari Kiamat. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik kesudahannya.

Ayat ini memberitahu kepada kita, kalau ada perkara yang kita tidak mencapai kata sepakat, hendaklah dirujuk kepada Al-Quran dan Sunnah. Sebab kedua-dua sumber tersebut merupakan sumber yang disepakati dan diterima oleh orang yang beriman seperti kita. Rasulullah bersabda:

“Sesiapa yang membaca satu huruf daripada Al-Quran maka baginya kebaikan. Dan kebaikan itu sama seperti 10 kali ganda. Aku tidak katakan ألم itu satu huruf akan tetapi Alif satu huruf,Lam satu huruf dan Mim satu huruf.” (Hadis riwayat Tirmidzi)

Setiap huruf dalam Al-Quran itu diberi ganjaran. Bukannya setiap perkataan atau kalimat. Lihatlah betapa besarnya ganjaran tersebut. 10 ganjaran bagi satu huruf. Bukan satu perkataan.

Rasulullah juga bersabda:

Bacalah Al-Quran. Sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat kepada pembacanya. Bacalah Al-Zahrawan iaitu Al-Baqarah dan Ali Imran kerana keduanya nanti datang pada hari kiamat seakan-akan awan atau cahaya matahari ataupun seperti burung yang berbulu yang terbang mengelilingi pembacanya. Bacalah surah Al-Baqarah kerana sesungguhnya membacanya ada berkat dan meninggalkannya adalah penyesalan. Tukang sihir tidak akan mampu menandinginya.” (Hadis riwayat Muslim)

Ketika kita mengadap Tuhan kelak, kita akan mendapat syafaat daripada Al-Quran sekiranya kita membacanya di dunia dengan istiqamah. Bacalah Al-Quran, sesungguhnya ia bakal membantu kita di akhirat kelak.

Adab-adab ketika membaca Al-Quran

Dalam kitab Fadhail A’mal, Maulana Muhammad Zakariya Kandahlawi mengatakan membaca Al-Quran ini seperti memasuki balai penghadapan raja. Bagaimana agaknya kita berkelaku ketika nak mengadap raja? Dengan pakaian yang bersih lagi kemas, berhati-hati, bersungguh-sungguh, berhati-hati dan sebagainya. Begitu jugalah analoginya dengan Al-Quran. Kita harus bersih dan suci. Kita harus bersungguh-sungguh dengannya. Kita harus rasa rendah diri tatkala membacanya.

Imam An-Nawawi dalam kitabnya At-Tibyan fi Adabi Hamalatil Quran mengatakan perkata utama yang harus ditekankan tatkala hendak membaca Al-Quran ialah ikhlas. Apakah kita benar-benar ikhlas ketika membaca Al-Quran? Kita benar-benar mahu dan ingin mendalami isi kandungan Al-Quran? Atau kita hanya dipaksa semata-mata?

Daripada sifat ikhlas, terbitlah adab-adab lain seperti berpakaian kemas dan suci. Jikalau kita ikhlas, kita akan sedaya upaya membersihkan keadaan diri kita sebelum hendak membaca Al-Quran. Sebab itulah ikhlas itu merupakan kunci kepada adab membaca Al-Quran.

Selain itu juga, ada banyak yang dinyatakan oleh Imam An-Nawai seperti berikut:

  • Membersihkan mulut dengan cara bersiwak, memberus gigi dan sebagainya
  • Membaca di tempat yang bersih, utamanya di masjid dan boleh juga di tempat-tempat bersih yang lain
  • Mengadapkan badan kita ke arah kiblat ketika membaca Al-Quran
  • Membaca taawuz (meminta perlindungan daripada syaitan) sebelum dan basmallah sebelum memulakan pembacaan Al-Quran
  • Fokus dan bertafakkur atas segala kandungannya dengan makna-maknanya dan sebagainya
  • Mengulang-ulang ayat supaya dapat difahami dengan mendalam ayat-ayatnya
  • Menjiwai makna-maknanya dengan cara menangis contohnya pada ayat ancaman dan sebagainya
  • Tartil, iaitu membaca dengan jelas dan tidak terburu-buru (dengan bertajwid)
  • Memohon rahmat daripada Allah
  • Tidak ketawa, berbuat bising dan bercakap sesuatu yang sia-sia di antara sedang membaca Al-Quran itu sendiri
  • Membaca satu qiraat yang disepakati, jangan dicampur-campur qiraat seperti ayat pertama qiraat hafs an asim, ayat kedua qiraat al-bazi dan seterusnya
  • Membaca dengan mashaf lebih utama daripada membacanya berdasarkan hafazan kerana memandang ayat Quran atas kertas itu juga berpahala
  • Dianjurkan membaca secara berjemaah dan diharuskan secara bersilih ganti ayat demi ayat
  • Menggunakan suara yang kuat dan jelas ataupun boleh didegari
  • Sunat mengindahkan suara atau melagukan bacaan al-Quran tanpa membelakangkan hukum tajwid

Itulah sedikit sebanyak.

Hukum baca Al-Quran tanpa wuduk

Boleh membaca Al-Quran daripada hafalan ketika tidak berwuduk dan tidak bersuci. Hukumnya haram ketika mana pegang mushaf tanpa wudhu. Allah berfirman dalam Surah Al-Waqiah ayat 79:

Tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan.

Rasulullah juga bersabda:

Tidak boleh menyentuh Al-Quran kecuali orang yang dalam kondisi suci.” (Muwatta’ Malik)

Kalau sekadar membaca dengan hafalan. Itu tidak mengapa. Harus hukumnya.

Kalau membaca Al-Quran dengan memegang mushaf dalam keadaan tidak berwuduk dan tidak suci, hukumnya haram.

Kesimpulan

Hukum membaca Al-Quran tanpa wuduk harus sekiranya dengan hafalan. Jikalau dengan menyentuh mushaf, itu haram.

Hukum-hukum yang lain:

Hukum Mimpi Basah Ketika PuasaHukum Keluar Air Mazi Ketika Puasa
Hukum Wanita Haid Masuk MasjidHukum Minum Air Mani
Hukum Baca Al-quran Tanpa WudhukHukum Baca Doa Iftitah dalam Solat
Hukum Solat dengan Bulu KucingHukum Baca Al-quran Tanpa Tajwid
Hukum Khitan WanitaHukum Menjilat Kemaluan Isteri atau Suami

Rujukan

  1. Membaca Al-quran Tanpa Wudhu – Suara
  2. Al-Quran Datang Dalam Bentuk Lelaki Pada Hari Kiamat. Adakah Al-Quran it Makhluk – Mufti WP
  3. Amalkan 15 Adab Membaca Al-quran – Berita Harian

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published.

seventeen − nine =