Skip to content

Umar Al-Khattab: Sirah dan Kelebihan

umar al khattab

Saidina Umar Al-Khattab adalah satu nama yang tidak asing dalam sejarah kegemilangan umat Islam. Saidina Umar Al-Khattab terkenal dengan sifat tegas dan adil sepanjang tempoh pemerintahannya. Rasulullah SAW. Bersabda: “Umatku yang paling penyayang adalah Abu Bakar, dan yang paling tegas dalam menegakkan agama Allah adalah Umar.”

Nama sebenarnya ialah Umar bin al-Khattab bin Nufail bin Abdul Uzza bin Ribaah bin Abdillah bin Qarth bin Razaah bin Adi bin Kaab. Beliau berasal dari Bani Adi iaitu salah satu suku keturunan Quraisy. Beliau dilahirkan pada tahun 584M di Mekah iaitu 13 tahun selepas kelahiran Rasulullah SAW. Ibunya bernama Hantamah binti Hasyim bin al-Mugirah dari bani Makhzum.

SEBELUM MEMELUK ISLAM

Sebelum memeluk agama Islam, Umar Al-Khattab adalah penentang kuat kepada ajaran Islam. Sewaktu zaman jahiliyah, Umar mempertahankan ajaran tradisi masyarakat Quraisy. Umar mempunyai kekuatan dan keberanian. Umar Al-Khattab juga tergolong sebagai salah seorang pembesar Quraisy.

Umar Al-Khattab pernah menjadi pendamai dan ahli diplomatik semasa zaman jahiliyah, dimana Umar selalu dilantik sebagai juru runding kaumnya untuk mengadakan perundingan antara kabilah yang bermusuhan. Bila ada seseorang yang menyerang, atau pihak lain yang membanggakan diri di depan kaum Quraisy, mereka akan menjadikan Umar sebagai lawan orang itu untuk menandinginya.

Terdapat kisah yang mengatakan bahawa Saidina Umar Al-Khattab telah menanam anaknya hidup-hidup adalahpalsu dan rekaan oleh musuh-musuh Islam. Antara bukti yang mengatakan bahawa kisah ini palsu adalah daripada sebuah hadith.

Hadith daripada Nu’man bin Basyir RA :

عنْ عُمرَ بنِ الخطابِ رضي الله عنه، ” وسُئِلَ عن قولِهِ ” وَإِذَا المَوْءُودَةُ سُئِلَتْ “، قال جاء قيس بن عاصمٍ إلى رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم، فقال : يا رسولَ اللهِ ، إني قَدْ وَأَدتُّ بناتٍ لي في الجاهليةِ. فقال : أَعْتِقْ عن كُلِّ واحدةٍ منهنَّ رقبةً. فقلْتُ : يا رسولَ اللهِ ، إني صاحِبُ إبِلٍ. قال : فانْحَرْ عن كُلِّ واحدةٍ منهنَّ بدَنَةً “.

Maksudnya: Daripada Umar bin al-Khattab, “beliau telah ditanya berkenaan dengan firman Allah SWT“ Dan apabila bayi-bayi perempuan yang dikubur hidup-hidup ditanya, “Apakah dosa yang menyebabkan mereka dibunuh ?”” (surah al-Takwir : ayat 8 dan 9). Saidina ‘Umar bin al-Khattab menjawab: “Telah datang Qais bin ‘Ashim kepada Rasulullah SAW seraya berkata : Wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya aku pernah menguburkan hidup-hidup anak perempuanku pada zaman jahiliyyah. Maka, Nabi Muhammad SAW menyatakan, Merdekakanlah seorang hamba untuk setiap anak-anak perempuan yang kamu kuburkan hidup-hidup sebagai kifarah dosa kamu. Qais bin ‘Ashim menjawab : Aku memiliki unta. Nabi SAW menjawab : Jikalau kamu mahu, bersedekahlah dengan menyembelih seekor unta untuk setiap anak perempuan yang kamu kuburkan hidup-hidup ”.

(Musnad al-Bazzar, 1:60 dan Majma’ al-Zawaid, 7:283, Imam Haithami berkata : Para perawi al-Bazzar adalah  yang berada di dalam kitab al-Sahih kecuali Hussein bin Mahdi al-Ailiy tetapi beliau seorang yang thiqah).

Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam Muslim juga membuktikan bahawa Quraisy tidak terlibat dalam pembunuhan anak-anak perempuan iaitu sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud: “Sebaik-baik perempuan Arab ialah perempuan Quraisy. Mereka sangat penyayang terhadap anak-anak yatim sewaktu kecilnya dan mereka amat menjaga kedudukan dan harta benda suami.” (Riwayat Muslim)

Oleh kerana anak sulungnya bernama Hafsah, maka Umar bin Al Khattab juga dikenali sebagai Abu Hafs yang merujuk kepada Hafsah. Sudah menjadi kelaziman bagi orang Arab, dipanggil dengan panggilan hormat yang dinisbahkan kepada anak sulung masing-masing. Anak perempuannya iaitu Hafsah binti Umar telah dikahwini oleh Rasulullah S.A.W semasa di Madinah. Hafsah binti Umar R.A lahir pada zaman jahiliyyah. Ibunya bernama Zainab binti Maz’un adalah isteri pertama Umar dan merupakan satu-satunya isteri Umar Al-Khattab pada zaman jahiliyyah.

Saidina Umar memeluk Islam pada tahun keenam kenabian Rasulullah SAW. Ketika memeluk Islam, beliau berumur 27 tahun dan memiliki 3 orang anak sahaja iaitu Hafsah binti Umar, Abdullah bin Umar dan Abdul Rahman al-Akbar. Di zaman Islam barulah Umar bin Al Khattab berkahwin dengan beberapa orang lagi wanita dan dikurniakan beberapa orang anak yang lain.

PERISTIWA MEMELUK ISLAM

Semasa Nabi Muhammad SAW mula menyebarkan Islam secara terang-terangan, Umar Al-Khattab mempertahankan ajaran tradisi masyarakat Quraisy. Umar Al-Khattab ialah antara orang yang paling kuat menentang Islam pada masa itu sehingga merancang untuk untuk membunuh Nabi Muhammmad s.a.w. dan membersihkan masyarakat Quraisy dari segala hal yang berhubungan dengan Islam.

Semasa hendak melaksanakan rencangan jahatnya itu, Umar mendengar bahwa Nabi Muhammad s.a.w. sedang berkumpul bersama para sahabat di rumah Arqam ibn Abu al-Arqam. Lantas membawa pedangnya menuju tempat itu. Dalam perjalanan untuk membunuh Rasulullah SAW, beliau bertembung dengan seseorang yang mengatakan bahawa beliau haruslah membunuh adik perempuannya dahulu memandangkan adiknya telah memeluk Islam.

Umar Al-Khattab pergi ke rumah adiknya dan mendapati adiknya sedang membaca al-Quran dari Surah Taha. Dalam keadaan yang marah dan kecewa beliau memukul adiknya. Apabila melihat adiknya berdarah, beliau meminta maaf dan sebagai balasan beliau akan membaca secebis ayat Al Quran kepada adiknya. Beliau berasa terharu apabila mendengar ayat-ayat al-Quran yang begitu indah sehinggakan beliau memeluk Islam pada hari itu juga. Selepas peristiwa terbabit, beliau berjanji akan melindungi Islam sehingga ke titisan darah terakhir.

Allah SWT mengabulkan doa Rasulullah SAW yang pernah baginda lantunkan “Ya Allah muliakanlah Islam dengan dua orang yang paling engkau cintai, dengan Umar bin Al-Khattab atau Abu Jahal bin Hisyam.” (Hadis Riwayat At-Tirmidzi). Ternyata yang Allah lebih cintai adalah Umar Al-Khattab.

SELEPAS PENGISLAMAN UMAR AL-KHATTAB

Pengislaman Saidina Umar Al-Khattab merupakan satu kemenangan umat Islam. Ketika ditanya oleh para sahabat bagaimana beliau mendapat gelaran tersebut, Saidina Umar menjawab:  “Pada suatu hari, Aku bertanya kepada Rasulullah SAW:

“Ya Rasulullah SAW, adakah kita dalam kebenaran?”

Jawab Rasulullah SAW : “Benar”

Aku berkata lagi: “Kenapakah kita beribadah secara sembunyi?”

Kemudian kami masuk ke Masjidil Haram membuat dua saf, satu aku dan satu lagi Saidina Hamzah. Maka semua orang kafir Quraisy melihat ke arah kami berdua dengan perasaan yang sangat marah yang tidak pernah mereka terjadi sebelum ini, lalu Rasulullah SAW mengelarkan aku Al-Faruq.

Nabi Muhammad memberikan gelaran Al-Faruq kepada beliau, yang bermaksud pemisah antara yang hak dan yang batil (yang dapat membezakan antara baik dan buruk). Gelaran Al-Faruq diberikan adalah kerana beliau memeluk agama Islam, dan menyebabkan umat Islam yang lain mendapat semangat baru untuk mengamalkan ajaran Islam secara terang-terangan di Kota Mekah. Abdullah bin Mas’ud berkata: “Kami menjadi kuat sejak Umar RA. masuk Islam.”

“Masuknya Umar dalam Islam adalah pembukaan. Hijrahnya adalah kemenangan, kekuasaanya adalah rahmat. Sungguh kami menyedari diri kami sebelumnya tidak mampu melaksanakan solat di Kaabah sehingga Umar masuk Islam. Ketika masuk Islam, ia memerangi mereka dan membiarkan kami solat. (Ibnu Mas’ud diriwayatkan Al-Bukhari).

Kemuliaan Umar tidak hanya berada pada keberaniannya, tetapi juga pada kebenaran dirinya. Rasulullah SAW bersabda “Sesungguhnya Allah menjadikan kebenaran pada lidah dan hati Umar.”

Sejak mendapat hidayah, Umar Al-Khattab tidak pernah menutup keislamannya. Keberanian dan pengabdian Umar Al-Khattab terhadap Islam sebagai penduduk Mekah yang paling berpengaruh, menaikkan semangat juang kaum Muslimin.

Sebuah hadis daripada Ibnu Abbas yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : Apabila Umar memeluk Islam, Jibrail pun datang dan berkata : Ya Muhammad , sesungguhnya seluruh makhluk langit bergembira dengan Islamnya Umar.

KEPIMPINAN KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB

Saidina Umar dicalonkan oleh Khalifah Abu Bakar As-Siddiq dengan persetujuan para sahabat. Oleh itu, Khalifah Umar Al-Khattab merupakan Khalifah Kedua dalam Khulafa Ar-Rasyidin selepas kewafatan Khalifah Abu Bakar As-Siddiq. Saidina Umar Al-Khattab juga merupakan khalifah yang pertama mendapat gelaran “Amir al-Mukminin” yang bermaksud ketua pemerintah orang-orang mukmin. Gelaran tersebut juga bermaksud “Panglima Agung Mukmin” diberikan untuk mengiktiraf kejayaan dan sumbangan beliau.

Sikapnya yang berani, tegas, adil, berterus-terang dan mempunyai pemikiran yang tajam. Saidina Umar menjadi Khalifah pada 634 M. Terdapat beberapa sebab mengapa Saidina Umar dipilih sebagai Khalifah selepas Saidina Abu Bakar, antaranya:

  • Dilantik oleh Saidina Abu Bakar sendiri
  • Kewibawaan Saidina Umar Al-Khattab
  • Ketegasan Saidina Umar Al-Khattab
  • Bakat kepimpinan Saidina Umar Al-Khattab

Saidina Umar amat dikenali kerana kehidupannya yang sederhana. Saidina Umar juga sangat ambil peduli kepada rakyatnya. Beliau memastikan apakah ada di antara mereka yang kelaparan, sakit, atau kesusahan. Beliau menyamar sebagai rakyat biasa walaupun ketika itu beliau memegang jawatan khalifah untuk melihat sendiri keadaan rakyatnya.

Abu Hurairah berkata: Rasulullah SAW pernah ditanya: Siapakah orang yang paling mulia? Jawab baginda: Orang yang paling bertakwa. Kata mereka: Bukan tentang ini yang kami tanyakan. Jawab Nabi: Kalau begitu, tentang siapakah orang Arab yang paling mulia yang kamu ingin tanyakan kepadaku? Sesungguhnya orang paling mulia di kalangan kamu pada masa jahiliah, dia jugalah yang paling mulia di antara kamu di dalam Islam sekiranya dia tafaqquh fiddin. (Riwayat Bukhari)

Tepat sekali jika yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW antaranya Umar al Khattab. Lebih-lebih lagi setelah beliau memeluk Islam, beliau tetap disegani dan ditakuti hatta oleh syaitan. Saidina Umar Al Khattab benar-benar tafaqquh fiddin (faham agama). Mukmin yang tafaqquh fiddin memang lebih ditakuti oleh syaitan dibandingkan dengan orang yang banyak beribadat tetapi jahil tentang selok belok agama.

Hadis Nabi SAW: Ertinya: Seorang Faqih (orang yang tafaqquh fiddin) adalah lebih digeruni oleh syaitan daripada seribu orang ‘abid (orang yang banyak beribadat). (Riwayat Tarmidzi, Ibnu Majaah dan Al-Baihaqi)

SUMBANGAN KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB

Zaman pemerintahan Khalifah Umar Al-Khattab dianggap sebagai Zaman Keemasan Kerajaan Islam di Madinah kerana banyak pembaharuan dilakukan dan berlaku peluasan wilayah. Beliau merupakan pemimpin yang cekap dalam pemerintahannya. Selama 10 tahun menjadi khalifah, pelbagai usaha telah dilakukan sama ada dalam bidang pentadbiran, ekonomi dan sosial sehingga pemerintahannya dianggap sebagai zaman kegemilangan kerajaan dan umat Islam.

Khalifah Umar Al-Khattab memperkenalkan dasar pentadbiran dan perlantikan pegawai. Beliau juga menubuhkan Majlis Syura yang dianggotai oleh wakil golongan Muhajirin dan Ansar. Dari segi pentadbiran juga, Khalifah Umar melantik wali atau Gabenor untuk mentadbir beberapa wilayah jajahan takluk Islam. Wali berperanan sebagai pentadbir awam atau panglima tentera.

Bakat kepimpinannya dalam pentadbiran dapat dilihat apabila beliau menubuhkan beberapa jabatan penting seperti Jabatan Polis, Jabatan Percukaian dan Jabatan Perbendaharaan. Katib atau setiausaha dilantik untuk mengetuai setiap jabatan. Beliau juga memisahkan Jabatan Kehakiman dengan jabatan lain. Untuk mengelakkan berlakunya salah laku, hakim diberikan gaji yang tinggi (500 dirham).

Khalifah Umar adalah seorang pemerintah yang begitu menghargai ilmu pengetahuan dan sentiasa menggalakkan umat Islam menambah ilmu pengetahuan untuk kepentingan hidup dunia akhirat. Pendidikan di bidang ilmu pengetahuan Islam amat diperhati dan diambil berat oleh Khalifah Umar, khususnya yang berkait dengan bacaan dan pemahaman isi kandungan al-Qur’an.

Beliau mengembangkan pengajaran Al-Quran dan menyediakan tempat pembelajaran. Usahanya dapat dilihat apabila beliau menghantar guru-guru agama ke pelbagai wilayah untuk mengembangkan pendidikan. Contohnya, Abu Sufyan telah dihantar ke kawasan pedalaman untuk mengajar orang Badwi di sana. Disamping itu, Khalifah Umar Al-Khattab juga melakukan pembaharuan dengan memperkenalkan kalendar Islam dengan menggunakan Tahun Hijrah.

Beliau juga menyusun sistem ketenteraan dengan membentuk tentera tetap dan tentera sukarela. Pasukan tentera tetap dibayar gaji dan diberikan pakaian seragam percuma. Mereka tidak dibenarkan melibatkan diri dalam kegiatan sampingan seperti bertani bagi mengelakkan gangguan tumpuan terhadap tugas. Pusat ketenteraan ditubuhkan, di bandar-bandar utama seperti Madinah, Kufah, Basrah dan Fustat. Beliau turut memperkukuhkan ketenteraan dengan membina kubu-kubu pertahananan sebagai langkah berjaga-jaga.

Khalifah Umar juga mengarahkan pembinaan terusan dan tali air. Khalifah Umar telah mewujudkan terusan bagi memajukan sistem pertanian seperti Terusan Amirul Mukminin yang menghubungkan Sungai Nil dengan Laut Merah sepanjang 69 batu dari bandar Fustat. Di Iraq pula, beliau telah membina Empangan Abu Musa yang menyambungkan Sungai Dujlah (Tigres) dengan bandar Basrah. Beliau menggalakan rakyat meneroka tanah baru untuk pertanian dan mengusahakan tanah terbiar.

Begitu juga beliau juga telah mengadakan sistem cukai bagi menambahkan pendapatan negara. Antaranya termasuklah cukai jizyah dikenakan kepada golongan zimmi (cukai kepala atau cukai perlindungan yang dikenakan kepada orang bukan Islam yang mengaku tunduk kepada kerajaan Islam) dan cukai kharaj (dikenakan berdasarkan jenis tanaman dan kesuburan tanah). Kadar dan sistem cukai telah diubah. Cukai yang dikenakan mengikut jenis tanaman yang ditanam. Syarat-syarat yang menyusahkan rakyat dan tidak adil akan dihapuskan. Beliau turut memperkenalkan sistem Baitulmal bagi mengawal aliran masuk pendapatan negara melalui sistem cukai jizyah dan kharaj.

PENUTUP

Kesimpulannya, pelaksanaan dan kejayaan dalam pentadbiran yang telah diperkenalkan oleh Khalifah Umar Al-Khattab berkaitan dengan asas yang telah dilakukan oleh Rasulullah S.A.W. dan Khalifah Abu Bakar as- Siddiq. Khalifah Umar Al-Khattab telah memperkenalkan sistem pemerintahan Islam secara meluas disamping membentuk empayar Islam yang lebih kukuh.

Kejayaannya dalam mengibarkan panji-panji Islam mengundang rasa iri dan dengki di hati musuh-musuhnya. Salah seorang di antara mereka adalah Fairuz, Abu Lu’lu’ah. Bekas pembantu Mughirah bin Syu’bah ini telah mengakhiri hidupnya dengan cara yang amat tragis. Abu Lu’lu’ah telah menikam Saidina Umar semasa sedang mengimamkan solat Subuh pada Rabu 26 Dzulhijjah 23H.

Kisah Sahabat yang lain

Abu Bakar As-SiddiqUmar Al Khattab
Uthman Bin AffanAli Bin Abi Thalib
Saad Bin Abi WaqqasSaid Bin Zaid
Zubair Bin AwwamTalhah Bin Ubaidillah
Mus’ab Bin UmairKhalid Al-Walid
Abu Ubaidah Al JarrahAnas Bin Malik
Abdul Rahman Bin AufZaid Bin Haritsah
Muadz Bin JabalBilal Bin Rabah
Hamzah Bin Abdul Mutallib

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

sixteen − ten =