Skip to content

Hukum Solat Berjemaah. Wajib atau Tidak?

hukum solat berjemaah

Apakah hukum solat berjemaah? Adakah ia wajib atau pun tidak. Artikel ini akan membincangkan perkara ini.

Pertama sekali, kita sudah jelas dengan wajibnya sembahyang lima waktu sehari. Tapi, itu satu hal. Bagaimana pula dengan solat lima waktu berjemaah? Apakah sama ‘wajib’? Atau sekadar sunat?

Pengenalan

Menurut Ibn Manzur, jamaah bermaksud satu perhimpunan, tak kiralah manusia ataupun haiwan. Itu dari sudut bahasanya.

Dari sudut syara’nya pula, solat berjemaah adalah satu ikatan imam dan makmum dalam satu solat, sekurang-sekurangnya dua orang, seorang imam, dan seorang lagi makmum. Ini yang dijelaskan oleh Khatib Asy-Syarbini.

Solat lima waktu wajib bagi mukallaf. Apa makna mukallaf? Baligh, berakal dan Islam (ada yang kata telah datang Islam, tak semestinya sudah Islam). Kalau gila, tak dikira mukallaf. Kalau belum baligh, pun belum mukallaf. Jadi, seorang yang mukallaf, wajib sembahyang lima waktu.

Hukum Solat Berjemaah

Tetapi.. Sembahyang lima waktu BERJEMAAH ada tiga hukum yang berbeza. Akhirnya, saya akan ambil satu hukum yang majoriti dan muktamad dalam mazhab yang kita ikut, iaitu mazhab Syafie. Ini hanya sebagai pencerahan.

Fardhu Ain

Pertama, fardhu ain. Ada sebahagian pendapat dalam mazhab Syafie mengatakan solat jemaah ini fardhu ain. Tetapi, bukan solat itu. Kalau solat seorang, tetap sah, tetapi berdosa sebab tak pergi berjemaah. Bukan solat itu tiba-tiba tidak sah. Bukan. JEMAAH itu.

Mereka berdalilkan Surah Al-Baqarah ayat 43,

Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat, dan rukuklah bersama orang-orang yang rukuk.

Ayat ini ada suruhan yang mutlak, iaitu rukuklah bersama orang-orang yang rukuk. Jadi, KENA berjemaah. Ini fahaman sesetengah orang.

Sunat Muakkad

Kedua, hukumnya sunat muakkad. Ini adalah pandangan daripada mazhab Maliki dan Hanafi. Sunat muakkad yang dimaksudkan di sini, adalah perkara yang sunnah Rasulullah lakukan secara ‘selalu’ dan berterusan. Makruh hukumnya jika ia ditinggalkan.

Mereka berdalilkan hadis ini,

Daripada Abdullah bin Umar ra, katanya; sesungguhnya baginda Rasulullah SAW bersabda: Bahawa sembahyang berjamaah itu lebih afdhal daripada sembahyang seorang diri dengan dua puluh tujuh darjat. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ayat ini hanya menunjukkan mana satu yang lebih utama, bukan salah satu menjadi dosa atau apa, ia hanya keutamaan dan ganjaran yang perlu diambil oleh orang Islam.

Fardhu Kifayah

Ketiga, adalah fardhu kifayah. Ini adalah majoriti pandangan mazhab Syafie. Muktamad. Fardhu kifayah untuk mengerjakan solat jemaah lima waktu dalam satu kariah atau kampung. Kalau tidak dilakukan oleh sebahagian manusia, akan jadi berdosa semua yang tinggal di dalam suatu kawasan itu. Mereka pula berdalilkan hadis berikut,

Daripada Abi Darda’ r.a., katanya; aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: Tidak ada tiga orang (lelaki) dalam sesebuah kampung atau desa yang tidak mengerjakan sembahyang berjamaah, melainkan mereka (mudah) dikuasai syaitan (dengan menjadikan mereka mencuaikan perintah syara’); oleh itu hendaklah engkau sentiasa menyatukan diri dengan jama’ah (kerana dengan itulah sahaja engkau selamat dari angkara syaitan). (Riwayat Abu Daud, Ibn Hibban dan Nasa’i)

Imam Asy-Syaukani mengatakan yang ayat ini berbentuk fardhu kifayah bukan fardhu ain. Suruhannya bukan semua, tetapi sebahagian orang sahaja.

Kisah Nabi Nak Bakar Rumah Orang Yang Tidak Solat Jemaah

Bagaimana pula dengan kisah yang popular Rasulullah kata nak bakar rumah mereka yang tak pergi solat jemaah?

Itu berasal daripada hadis ini,

Rasulullah bersabda, sesungguhnya memang aku bercadang untuk menyuruh agar diiqamahkan sembahyang dan aku suruh seseorang untuk mengimami para jemaah, dan aku pula keluar dengan beberapa orang lelaki yang membawa bersama mereka beberapa ikatan kayu api untuk pergi ke rumah-rumah orang yang tidak hadir kepada solat berjemaah, lalu aku bakarkan rumah-rumah mereka. (Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ibn Majah)

Kisah disebalik hadis ini adalah terdapat sebahagian manusia yang malas pergi solat jemaah pada waktu Isyak dan Subuh adalah kerana gelap alasannya. Jadi, Rasulullah berkata seperti dalam hadis ini sebagai ancaman. Sebab, apabila mereka semua tidak solat berjemaah, maka kosong jemaah. Sebab itu Rasulullah mengancam sebegitu.

Imam Nawawi sebut,

Dan yang paling kuat sebagaimana yang disebutkan ialah solat berjemaah hukumnya fardu kifayah. (Minhaj Talibin)

Maka, hukum inilah yang kita pakai sebagaimana kita juga di Malaysia mengamalkan fiqh Syafie.

Kesimpulan

Hukum solat jemaah ada tiga. Sunat muakkad, fardhu ain dan fardhu kifayah. Pendapat yang terpilih sesuai dengan mazhab kita adalah fardhu kifayah. Wajib dalam satu kawasan itu, didirikan solat berjemaah oleh sebahagian orang. Jika tiada siapa yang mengerjakannya, maka berdosa kesemua orang yang tinggal di dalam satu kariah itu.

Jangan jadikan hukum fardhu kifayah sebagai hukum yang ‘ala.. takpelah..’. Kita yang mengambil peluang itu. Pahala yang Allah sediakan juga tidak sama dengan solat sendirian.

Jadikan ini peluang, bukan alasan.

Baca tentang Hukum yang lain

Hukum BerzinaHukum Cukur Bulu
Hukum Gantung Gambar dalam RumahHukum Gugurkan Kandungan
Hukum Main ForexHukum Warnakan Rambut
Hukum Baca Al-quran Ketika HaidHukum Buang Tahi Lalat
Hukum Makan Dakwat SotongHukum Berus Gigi Ketika Puasa
Hukum Cabut Rumput Atas Kubur

Rujukan

  1. Kertas kerja: Hasna Bidin, Ahmad Syukran & Mohd Ismail. (2015). Ikhtilaf Hukum Solat Fardu Berjemaah Menurut Mazhab Syafie: Satu Sorotan Kajian.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five × 2 =