Hukum Warna Rambut (Panduan Lengkap)

Ramai orang pening dengan hukum mewarnakan rambut. Ada yang kata, inai saja yang boleh, sebab larut air supaya boleh ambil wuduk dan mandi wajib. Ada pula yang kata, warna ‘perang’ saja boleh. Sebenarnya, menurut pentafsiran ulama-ulama terhadap Quran dan Sunnah, mana yang boleh?

Mewarnakan rambut adalah mengubah warna semulajadi rambut kepada warna yang lain untuk tujuan kosmetik. Untuk kecantikan. Untuk berhias.

Ramai orang nak warnakan rambut supaya nampak style, jadi sebelum nak warnakan itu, kenalah tahu dulu apa hukumnya. Supaya kita tidak nanti dah warnakan rambut, tiba-tiba ada orang kata hukumnya tak sah mandi wajib dan sebagainya, kita pun pergi botakkan kepala.

Jangan ikut kata orang, ikut kata ulama, ya? Jadi, kena faham sungguh-sungguh akan hal ini.

Apakah Hukum Warna-kan Rambut?

Ada satu riwayat di mana Abu Bakar As-Siddiq punya ayah, iaitu Abu Quhafah pergi bertemu Nabi masa pembukaan Kota Mekkah.

Abu Quhafah ini rambut dan janggutnya sudah putih. Sebab beliau pun sudah tua.

Rasulullah pun bersabda kepadanya,

غَيِّرُوا هَذَا بِشَيْءٍ وَاجْتَبُوا السَّوَادَ

Ubahlah (warna) rambut putih ini, tetapi jauhilah warna hitam.” (Riwayat Muslim)

Maknanya, nak warnakan rambut itu harus. Cuma bagi yang sudah tua, jangan warnakan rambut dia itu kepada warna hitam.

Sebabnya, nak elak daripada penipuan persepsi. Dia sudah tua hakikatnya, jadi bila warnakan rambut kepada rambut hitam, nanti orang akan sangka dia muda pula. Jadi, ada unsur tertipu di situ. Dalam keadaan macam ini, haram.

Nak warna, warna selain daripada warna hitam. Itu harus.

Hal ini seperti mana yang Imam Az-Zuhri ungkapkan,

Kami mewarna rambut kami dengan warna hitam apabila wajah kami masih tampak muda, tetapi apabila wajah sudah mengerut, gigi sudah makin tiada, kami tinggalkan warna hitam itu.

Kata-kata ini Dr. Yusuf Al-Qaradhawi nukilkan di dalam kitab beliau, Halal dan Haram.

Daripada kenyataan ini, dapat kita fahami yang ia mengikut konteks. Kalau sudah masih muda, tiba-tiba beruban. Maka, haruslah untuk warnakan ia kepada warna hitam, sebab beruban pada masa muda ini tak kena dengan nature muda.

Harus kalau muda-muda dah beruban, untuk colour rambut dia jadi hitam balik. Harus.

Tetapi, ada juga ulama yang memakruhkan warna rambut jadi hitam. Contohnya, Mazhab Maliki, Hanbali dan Hanafi.

Namun, ada juga pandangan yang mengatakan, warna hitam ini harus bila nak pergi berjihad sahaja. Sebab apa berjihad? Ia bertujuan untuk menakutkan musuh. Musuh akan jadi takut bila nampak pasukan lawan yang muda-muda. Kalau bukan untuk berjihad, haram.

Jadi, dekat sini kita boleh simpulkan beberapa perkara dahulu ikut pendapat ulama:

  1. Haram warnakan rambut hitam. Jika, selain hitam ia jadi harus
  2. Makruh warnakan rambut hitam. Akan tetapi ia menjadi harus ketika untuk berjihad (perang) saja
  3. Harus warna rambut hitam untuk orang muda yang sepatutnya belum beruban lagi

Selain itu juga, ada syarat lain yang harus kita fikirkan juga.

Nabi pernah bersabda:

إِنَّ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى لاَ يَصْبُغُونَ، فَخَالِفُوهُمْ

Sesungguhnya orang Yahudi dan Nasrani tidak mewarnakan rambut. Justeru, hendaklah kamu berlainan daripada mereka.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Mengikut hadis ini, sunat (rujuk: Halal dan Haram) untuk warnakan rambut selain hitam supaya tak mahu sama identiti dengan Yahudi dan Nasrani.

Tapi, adakah kena juga warnakan rambut? Semata-mata nak berlainan rupa dengan Yahudi dan Nasrani?

Jawabnya, tidak. Sunat sahaja. Lagi pun, konteks zaman sekarang sudah pun berbeza. Dulu, sebab nak bagi identiti yang tersendiri kepada orang Islam, sebab itu disuruhnya untuk berbeza. Sekarang, sudah lain keadaannya.

Kalau nak colour saja-saja, boleh?

Kita berbalik kepada konsep awal-awal tadi. Harus selain hitam kalau dah tua, kalau muda lagi, warna apa-apa pun tak apa. Harus.

Asalnya, harus.

Cumanya, janganlah ambil bahan-bahan yang bernajis dan cover rambut habis sehingga air tak boleh nak larut. Pastikan, ianya halal dan boleh larut air. Boleh ambil wuduk, dan boleh mandi wajib. Tak ada masalah. Tak perlu botakkan kepala pun.

Jadi, untuk saja-saja, harus hukumnya. Cuma elakkan beberapa perkara tadi.

Namun, walaupun hukum asalnya harus. Ada lagi satu perkara yang kita perlu ambil perhatian. Iaitu, menjaga maruah.

Janganlah pergi colour rambut, sampaikan masyarakat nampak pelik dan dengan gaya begitu juga dapat menjatuhkan maruah kita. Dekat sini, agama larang. Nak colour, colour yang elok-elok. Bawa gaya yang sopan juga sebagai orang Islam.

Isteri nak colour rambut supaya nampak elok pada pandangan suami dan sebagainya.

Jangan ambil bahan yang terlarang seperti najis.

Kesimpulan

Asalnya, hukum mewarnakan rambut itu harus. Kalau yang sudah tua rambut beruban, elakkan warna hitam. Bahan yang digunakan juga perlu halal.

Diharapkan artikel hukum warna rambut ini dapat memberikan sedikit penjelasan berkenaan masalah yang selalu ini.

Baca tentang Hukum yang lain

Hukum BerzinaHukum Cukur Bulu
Hukum Gantung Gambar dalam RumahHukum Gugurkan Kandungan
Hukum Main ForexHukum Warnakan Rambut
Hukum Baca Al-quran Ketika HaidHukum Buang Tahi Lalat
Hukum Makan Dakwat SotongHukum Berus Gigi Ketika Puasa
Hukum Cabut Rumput Atas Kubur

Rujukan

  1. Mukhtar, U. (2018). Al-Kafi #742 : Hukum mewarnakan rambut dengan warna hitam. Retrieved from Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
  2. Pewarnaan rambut. (2020). Retrieved from Wikipedia
  3. Qardhawi, Y. (n.d.). Halal dan Haram. Robbani Press.

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Lihat kumpulan artikel Sadiq di SINI

Kenali Sadiq melalui profil beliau di SINI

Recommended Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

eleven + twelve =