Ka’ab Bin Malik: Biodata & Kisah Hidupnya

KA.AB BIN MALIK

Ka’ab bin Malik, sang penyair yang memperoleh keampunan. Artikel ini akan membincangkan biodata salah seorang sahabat Rasulullah SAW yang sabar dan tawakal dalam menanti keampunan Allah SWT.

Siapakah Ka’ab Bin Malik?

Ka’ab bin Malik al-Khazraji merupakan salah seorang sahabat Rasulullah SAW daripada kaum Ansar dan berasal dari suku Khazraj. Beliau juga digelar dengan nama al-‘Aqabi kerana merupakan antara 70 orang yang hadir dalam Bai’ah al-‘Aqabah. Beliau turut digelar dengan nama al-Uhudi kerana telah menyertai Perang Uhud. Pada zaman Jahiliyah pula, beliau dikenali dengan nama Abu Basyir.

Ka’ab Bin Malik Selepas Memeluk Islam

Ka’ab bin Malik merupakan salah seorang dari 40 orang sahabat yang telah memeluk Islam lebih awal, iaitu sebelum hijrah Rasulullah SAW ke Madinah. Selepas memeluk Islam, beliau digelar dengan nama Abu Abdullah. Disebabkan oleh rasa cinta kepada Allah SWT dan RasulNya, beliau mengerahkan seluruh kemampuannya untuk kepentingan dakwah.

Sang Penyair Rasulullah

Antara kelebihan Ka’ab bin Malik ialah kemampuannya untuk bersyair. Beliau merupakan salah seorang dari tiga sahabat yang digelar sebagai para penyair Rasulullah SAW, di samping Hasan bin Thabit dan Abdullah bin Rawahah. Kemampuan mereka untuk bersyair dimanfaatkan bagi penyebaran dakwah dan jihad di jalan Allah SWT. 

Ibnu Sirin menceritakan bahawa Hasan bin Thabit menggunakan syairnya untuk menghina keburukan dan aib kaum kafir di medan perang, manakala Abdullah bin Rawahah menggunakan syairnya untuk mengejek kekufuran mereka. Berbeza dengan para penyair yang lain, Ka’ab bin Malik menggunakan syairnya dengan tujuan mengancam dan menyerang mental kaum kafir sebagai senjata di medan perang.

Kehebatan Ka’ab bin Malik dalam bersyair dapat dilihat dalam peristiwa pengislaman kabilah Daus. Ketika berhadapan dengan kabilah Daus, Ka’ab membacakan syair kepada mereka. Syair tersebut berbunyi;

Kami menghabiskan daripada Tihamah dengan segenap keraguan

Dan juga daripada Khaibar, kemudian mengumpulkan pedang-pedang

Kami memberinya pilihan, andai dia berbicara pasti mengatakan

Dia memilih memerangi suku Daus dan Thaqif

Selepas mendengar bait syair yang berbaur ancaman tersebut, kabilah Daus berasa gentar, lantas segera memeluk Islam tanpa ada yang terkecuali. Begitu dahsyatnya syair Ka’ab, sehingga mampu menggetarkan jiwa kabilah Daus dan mendorong mereka untuk beriman kepada Allah SWT.

Kisah Taubat Ka’ab Bin Malik Kerana Tidak Menyertai Perang Tabuk

Kisah taubat Ka’ab bin Malik kerana tidak menyertai Perang Tabuk diceritakan dalam sebuah Hadith Bukhari. Kisah tersebut bermula apabila turun perintah Allah SWT kepada kaum muslimin untuk memerangi pasukan Rom yang merancang untuk melenyapkan Islam. Perang tersebut berlaku pada bulan Rejab tahun 9 Hijrah dan digelar sebagai Ghazwatul ‘Usrah, yang bermaksud perang dalam masa yang sukar. Hal ini kerana, Rasulullah SAW bertolak dari Kota Madinah dalam keadaan cuaca yang panas terik dan kering. Tambahan pula, banyak persiapan perang yang perlu dilakukan disebabkan oleh perjalanan perang yang panjang dan bilangan musuh yang ramai.

Maka, Rasulullah SAW bersama para sahabat dan kaum muslimin pergi memenuhi seruan jihad dalam Perang Tabuk tanpa disertai oleh Ka’ab bin Malik. Hal ini disebabkan oleh sikap Ka’ab yang lalai dan sering bertangguh dalam membuat persiapan perang sehingga ditinggalkan oleh pasukan perang Rasulullah SAW. Malah, Ka’ab pada ketika itu tidak mempunyai sebarang keuzuran, tidak tua dan tidak sakit. Beliau juga bukanlah dari kalangan munafik yang tidak menyertai perang kerana ingkar kepada Rasulullah SAW.

Setelah pasukan Rasulullah SAW pulang dari peperangan, Ka’ab mula memikirkan pebagai alasan bagi menyelamatkan dirinya di hadapan Rasulullah SAW. Ketika orang-orang yang tidak menyertai peperangan muncul dengan pebagai alasan dan sumpah di hadapan Rasulullah SAW, Ka’ab pula memutuskan untuk berkata jujur dan mengakui tidak mempunyai sebarang alasan untuk tidak menyertai Perang Tabuk, kerana bimbang akan kemurkaan Allah SWT Yang Maha Mengetahui. Tindakan berlaku jujur itu turut dilakukan oleh dua sahabat yang juga tidak menyertai Perang Tabuk, iaitu Murarah bin al-Rabi’ al-‘Umri dan Hilal bin Umayyah al-Waqifi. 

Rentetan peristiwa itu, Rasulullah SAW memerintahkan agar Ka’ab bersama dua sahabat tersebut menunggu keampunan Allah SWT. Rasulullah SAW juga melarang para sahabat dan kaum muslimin untuk bercakap dengan mereka selama 50 hari. Maka dalam tempoh tersebut, Murarah al-Rabi dan Hilal bin Umayyah memilih untuk diam menangis di rumah mereka. Ka’ab pula tetap keluar dari rumah untuk menghadiri solat bersama kaum muslimin dan pergi ke pasar, namun tiada sesiapapun yang menegur atau bercakap dengannya. Malah, pada hari ke-40, Ka’ab diperintahkan oleh Rasulullah SAW untuk menjauhi isterinya. Ka’ab redha dan taat akan perintah baginda. 

Setelah mengerjakan solat Subuh pada hari ke-50, Rasulullah SAW menyampaikan berita gembira bahawa Allah SWT telah menerima taubat Ka’ab bersama Murarah al-Rabi dan Hilal bin Umayyah. Rasulullah SAW dengan wajah yang senang bersabda,

Bergembiralah dengan sebaik-baik hari yang engkau lalui sejak ibumu melahirkanmu”.

Para sahabat yang lain turut berkumpul dan mengucapkan kesenangan mereka di atas penerimaan taubat Ka’ab. Sejak kejadian tersebut, Ka’ab menghabiskan hidupnya dengan berkata jujur, beribadah dan berjihad di jalan Allah SWT.

Dalil Yang Berkaitan Dengan Ka’ab Bin Malik

Berikutan peristiwa penerimaan taubat Ka’ab bin Malik bersama Murarah al-Rabi dan Hilal bin Umayyah, Allah SWT berfirman:

لَّقَد تَّابَ ٱللَّهُ عَلَى ٱلنَّبِىِّ وَٱلْمُهَٰجِرِينَ وَٱلْأَنصَارِ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُ فِى سَاعَةِ ٱلْعُسْرَةِ مِنۢ بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّهُۥ بِهِمْ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ (117). وَعَلَى ٱلثَّلَٰثَةِ ٱلَّذِينَ خُلِّفُوا۟ حَتَّىٰٓ إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ ٱلْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّوٓا۟ أَن لَّا مَلْجَأَ مِنَ ٱللَّهِ إِلَّآ إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوٓا۟ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِيمُ (118).

Maksudnya: Sesungguhnya Allah telah menerima taubat Nabi, orang-orang Muhajirin dan orang-orang Ansar yang mengikuti Nabi dalam masa kesulitan, setelah hati segolongan dari mereka hampir berpaling, kemudian Allah menerima taubat mereka itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada mereka. Dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka (kerana mereka dipulaukan), padahal bumi itu luas dan jiwa merekapun terasa sempit (kerana menanggung dukacita), serta mereka telah mengetahui bahwa tidak ada tempat lari dari (seksa) Allah, melainkan kepada-Nya saja. Kemudian Allah menerima taubat mereka agar mereka kekal dalam taubatnya. Sesungguhnya Allah-lah Yang maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. (Surah al-Taubah: 117-118)

Demikianlah ganjaran yang diperoleh oleh orang yang berkata jujur, sabar dan tawakal dalam memohon keampunan Allah SWT. Tiada nikmat yang lebih besar daripada taubat yang membuahkan keampunan Allah SWT di dunia dan rahmatNya di akhirat.

Rujukan

  1. Mahmud Al-Misri. 2014. Lelaki-Lelaki Hebat Di Sekeliling Rasulullah SAW Jilid 2. Selangor: Al-Hidayah Publication.
  2. Hepi Andi Bastoni. 2012. 100 Tokoh Dalam Dakapan Rasulullah SAW. Selangor: Kemilau Publika Sdn Bhd.
  3. Islami.co. 2020. Ka’ab bin Malik, Sahabat Yang Berperang Dengan Syair. Diakses di: Kaab bin Malik, Sahabat yang Berperang dengan Syair – Islami[dot]co

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × one =