Apakah hadis yang membincangkan berkenaan hukum halal, haram dan syubhah? Artikel ini akan membincangkan hadis ke-6 dari buku hadis Arbain (hadis 40) Imam Nawawi yang menceritakan perihala mengenai halal, haram dan syubhah.
Ulama’ Fiqah berpendapat hadis ini adalah salah satu daripada sumber hukum Islam.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ : إِنَّ الْحَلاَلَ بَيِّنٌ وَإِنَّ الْحَرَامَ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا أُمُوْرٌ مُشْتَبِهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهُنَّ كَثِيْرٌ مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ فَقَدْ اسْتَبْرَأَ لِدِيْنِهِ وَعِرْضِهِ، وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِي الْحَرَامِ، كَالرَّاعِي يَرْعىَ حَوْلَ الْحِمَى يُوْشِكُ أَنْ يَرْتَعَ فِيْهِ، أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلاَ وَإِنَّ حِمَى اللهِ مَحَارِمُهُ أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ [رواه البخاري ومسلم]
Daripada Abu Abdullah an-Nu’man bin Basyir RA katanya : “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : “Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu pun jelas dan di antara kedua-duanya terdapat perkara-perkara yang syubhat, ramai dari kalangan manusia tidak mengetahuinya. Sesiapa yang menjaga diri daripada perkara syubhat, maka dia telah membersihkan agama dan kehormatannya. Dan sesiapa yang terjatuh ke dalam perkara-perkara syubhat, dia akan jatuh ke dalam perkara haram. Seperti pengembala yang mengembala di sekitar kawasan larangan, dibimbangi gembalanya akan meragut makanan di dalamnya. Ketahuilah bahawa sesungguhnya bagi setiap raja itu ada kawasan larangan, dan kawasan larangan Allah ialah perkara-perkara yang diharamkannya. Ketahuilah bahawa di dalam jasad manusia ada seketul daging apabila ia baik, maka baiklah jasad keseluruhannya. Apabila ia rosak maka rosaklah jasad seluruhnya ketahuilah bahawa seketul daging itu adalah hati” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Kandungan Hadis
1. Halal, Haram dan Syubhat
Perkara yang halal dan haram dalam syariat amat jelas dibincangkan. Namun, di antara keduanya terdapat perkara syubhat.
- Yang halal jelas serta terang hukumnya – Seperti makan roti, minum susu, bercakap dan lain-lain
- Yang haram jelas – Seperti minum arak mencuri berbohong, mendedahkan aurat dan lain-lain
- Syubhat (samar-samar) adalah tidak jelas dari segi halal dan haramnya
Ramai orang yang tidak mengetahui mengenai syubhat. Para ulama’ mampu menegtahui hukum masalah syubhat ini bersandarkan nas atau qias. Namun, apabila terdapat satu perkara yang tidak jelas di antara halal dan haram, dan tidak terdapat nas atau ijmak, maka para mujtahid akan berijtihad.
Mereka akan memutuskan samada perkara tersebut halal atau haram dengan menggunakan dalil syarak. Contoh perkara syubhah ialah memakan sesuatu yang ada perselisihan ulama tentang kehalalan atau keharamannya seperti makan daging kuda, keldai dan dhab.
Orang yang wara’ tidak akan mengambil perkara syubhat untuk memelihara kesucian jiwa dan melenyapkan keraguan perasaan. Ini adalah jalan yang lebih baik baginya.
Orang yang melakukan perkara syubhat telah mendedahkan diri mereka kepada celaan dan kutukan, sebagaimana yang disebut oleh sebahagian salaf: “Sesiapa yang mendedahkan dirinya kepada tomahan,
janganlah dia mencela orang yang bersangka buruk terhadapnya”.
Sabda Rasulullah SAW:
فمن تركها استبراء لدينه وعرضه فقد سالم
Maksudnya: “Sesiapa yang meninggalkan perkara syubhah untuk membersihkan agama dan maruahnya dia telah selamat.”
2. Kawasan Larangan
Jika raja dan tuan tanah telah melabelkan kawasan larangan mereka yang tidak boleh dimasuki orang lain, maka Allah juga ada kawasan larangan yang tidak boleh dilalui manusia.
Kawasan larangan tersebut adalah segala perbuatan maksiat, sama ada yang berhubung dengan diri, mahupun yang berhubung dengan kehormatan dan harta benda. Contohnya, pembunuhan, perzinaan, pencurian, minuman yang memabukkan, pendustaan, penghinaan terhadap kehormatan, menguasai dan memakan harta benda dengan jalan tidak sah mengikut syariat Islam.
Inilah yang dikatakan larangan Allah kepada hamba-hambaNya untuk menyelamatkan mereka di dunia, bukan untuk menyekat kebebasan peribadi mereka. Kebebasan menurut agama bukanlah kebebasan liar mengikut kehendak hawa nafsu, tetapi kebebasan dalam lingkungan batas yang ditentukan.
3. Pengaruh Hati Terhadap Amalan Zahir
Hadis ini menunjukkan bahawa kebaikan gerak hati seseorang hamba kepada kebaikan, tindak-tanduk anggota badan menjauhi perkara haram dan memelihara diri daripada perkara syubhah. Jika hatinya sejahtera dan wujud di dalamnya perasaan cinta kepada Allah SWT, kecintaan kepada perkara yang disukai Allah, perasaan takutkan Allah serta takut terjebak ke dalam perkara yang dibenci oleh Allah, maka semua pergerakan anggota badan akan baik. Lantaran itu dia akan meninggalkan semua perkara haram serta menjaga diri daripada perkara syubhah untuk berwaspada daripada terjebak dengan perkara haram.
Jika hatinya rosak dan dikuasai oleh hawa nafsu, semua pergerakan anggota badan turut rosak lantaran itu dia akan terdorong kepada melakukan maksiat dan perkara syubhah kerana mengikut kehendak hawa nafsu. Hati yang sejahtera adalah tanda mendapat kejayaan di sisi Allah. Allah berfirman dalam surah Asy-Syu’ara ayat 88-89:
يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى ٱللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ
Maksudnya: “Pada hari yang tiada manfaat harta dan anak-pinak melainkan siapa yang datang menemui Allah dengan hati yang sejahtera.”
Rasulullah s.a.w. telah bersabda di dalam doanya
اللهم اني أسألك قلبا سليما
Maksudnya: “Ya Allah aku memohon kepada-mu hati yang sejahtera”
Imam Nawawi berkata “Sesungguhnya kesejahteraan hati dapat dihasilkan dengan menyelamatkannya daripada penyakit-penyakit batin seperti: dengki, irihati, kedekut, bakhil, takabbur, memperolok-olokkan, riak, bangga, menipu, tamak dan tidak redha dengan takdir Allah.”
4. Kedudukan Hati
Rasulullah SAW telah menjelaskan hati yang baik menyebabkan seluruh badan menjadi baik. Hati yang baik ialah hati yang sentiasa ingat kepada kebesaran Allah, mematuhi perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya, menghindarkan diri dari perkara-perkara yang syubhah kerana takut terjatuh kepada yang haram.
Jika baik sekalian badan, maka terhentilah anggota badan tersebut untuk melakukan sesuatu yang ditegah. Hati yang rosak ialah hati yang telah dipengaruhi serta dikuasai oleh hawa nafsu, ingkar terhadap perintah Allah, terjebak dengan perkara syubhah. Dengan demikian rosaklah sekalian badan kerana menurut kehendak yang rosak.
Maka wajiblah tiap-tiap orang memelihara kesucian hati kerana hati adalah sumber keimanan dan keyakinan. Apa yang menggerakkan kepada amal yang baik adalah disebabkan oleh hati yang lurus yang tidak menyimpang dari garis yang ditentukan agama.
Sabda Rasulullah SAW:
لا يستقيم ايمان عبد حتى يستقيم قلبه
Maksudnya: “Tidak lurus iman seseorang hamba hingga lurus hatinya dahulu”
Kesimpulan
Oleh itu, kita mestilah memperbaiki kekuatan akal dan memperbaiki jiwa supaya dapat memastikan diri kita hanya melakukan perbuatan yang halal, menjauhi perkara yang haram dan bersifat wara’ dalam perkara syubhah. Kita juga mestilah memelihara hati dari dikuasai oleh sifat-sifat keji dengan menyucikannya melalui zikrullah dan istighfar. Hati yang bersih akan mudah menerima peringatan dan mampu menghadapi cabaran.
Diharapkan artikel berkenaan hadis tentang halal, haram dan syubhah ini dapat memberikan gambaran berkenaan hukum tentang perkara ini.
Hadis Arbain yang lain: