Skip to content

Niat Puasa Enam Bulan Syawal dan Kelebihan (Panduan)

puasa enam bulan syawal

Bagaimanakah melakukan puasa enam dan lafaz niat tersebut? Dalam artikel ini, kami akan menerangkan secara mudah dan ringkas berkenaan puasa enam ini berserta fadhilat-fadhilatnya.

Pengenalan


Ramadan sudah berlalu pergi. Dalam keterujaan kita menyambut Aidilfitri, hati kita  pasti terselit dengan  rasa sedih dalam diri kerana bulan yang dirindui ini telah berlalu pergi. 30 hari yang ditawarkan dengan pelbagai ganjaran dan pahala kini hanya tinggal memori.

Adakah kita berpeluang untuk bertemu dengannya kembali pada tahun yang akan datang? Jawapannya adalah tidak pasti. Justeru itu, kita sewajarnya mengambil peluang dipertemukan dengan bulan Ramadan dengan melipat gandakan amalan seolah-olah tiada Ramadan lagi buat kita setelah itu.

Namun, apalah guna kita bersedih dengan pemergian bulan Ramadan ini sekiranya kita tidak meneruskan momentum ibadah pada bulan-bulan yang lain. Hal ini demikian kerana ibadah itu bukan hanya pada bulan Ramadan, tetapi selagimana roh dan jasad itu masih bersatu. Hal ini selari dengan sebuah kata-kata salafussoleh yang tidak asing lagi bagi kita semua iaitu:

كُنْ رَبَّانِيًا وَلَا تَكُنْ رَمَضَانِيًا

Maksud: “Jadilah kamu hamba Allah dan usahlah kamu menjadi hamba Ramadhan.”

Apabila tiba bulan Syawal, sebahagian besar daripada kita mengambil peluang ini menziarahi saudara mara dan kenalan mereka. Terkini, budaya Open House sudah menjadi sebahagian daripada amalan masyarakat di negara kita. Amalan ini sangatlah baik dari kacamata Islam. Namun, sedar atau tidak, kita sebenarnya telah dianugerahkan dengan suatu tawaran yang sangat menarik pada bulan syawal. Tawaran yang dimaksudkan ialah ganjaran berpuasa selama setahun. Tawaran ini diberikan buat mereka yang berpuasa enam hari di bulan Syawal atau lebih dikenali dalam masyarakat kita dengan istilah “Puasa 6”.   

DALIL PUASA ENAM


Sabda Rasulullah SAW:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ

Maksudnya: Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dengan enam hari di bulan Syawal, ianya bersamaan dengan berpuasa sepanjang tahun.   (Riwayat Muslim)

HUKUM PUASA ENAM


Hukum Puasa ini adalah sunat di sisi mazhab Syafie.

NIAT PUASA ENAM


Di bulan Ramadan, kita perlu berniat puasa sebelum azan Subuh berkumandang. Berbeza dengan puasa sunat seperti puasa enam ini, kita dibenarkan untuk berniat sebelum masuk waktu zohor disisi mazhab Syafie. Hal ini jelas berdasarkan sebuah  hadith yang diriwayatkan oleh Saidatina Aishah RA, beliau berkata:

قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ذَاتَ يَوْمٍ ‏”‏ يَا عَائِشَةُ هَلْ عِنْدَكُمْ شَىْءٌ ‏‏قَالَتْ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا عِنْدَنَا شَىْءٌ ‏.‏ قَالَ ‏”‏ فَإِنِّي صَائِمٌ ‏”‏

Maksudnya: Pada suatu hari, Rasulullah SAW telah berkata kepada aku, “ Wahai Aishah, adakah kamu mempunyai sesuatu (untuk dimakan)” Aishah berkata, “ Wahai Rasulullah, kita tidak mempunyai apa-apa” Baginda bersabda “ Maka sesungguhnya aku berpuasa” (Riwayat Muslim)

Lafaz Niat:  

lafaz niat puasa enam bulan syawal

Bacaan Rumi: Nawaitu souma ghodin ‘an  sittatin min syawwalin sunnatan lillahi taala

Maksudnya: Sahaja aku berpuasa sunat esok hari dalam bulan Syawal kerana Allah Taala

FADHILAT


1. Ganjaran Pahala Yang Berlipat Kali Ganda

Hadis: Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dengan enam hari di bulan Syawal, ianya bersamaan dengan berpuasa sepanjang tahun (Riwayat Muslim)

Di dalam kitab Al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, Imam Nawawi menyebutkan: “ Adapun pahala berpuasa sepanjang tahun diiktibarkan seperti berikut: Setiap amalan kebaikan digandakan dengan 10 dan ini bermakna 30 hari x 10 = 300 dan puasa sunat 6 x 10 = 60. Ini menjadikan jumlahnya 360 dan daripada perkiraan inilah dikatakan seumpama bepuasa sepanjang tahun (mengikut kiraan hijriyyah)”.

2. Menyempurnakan Puasa Ramadan

Sebahagian ulama berpendapat puasa enam dapat menampung kelompongan yang wujud pada puasa wajib di bulan Ramadan. Konsep ini diambil sepertimana solat sunat rawatib itu dapat menampung kekurangan yang ada pada solat fardhu. Mereka bersandarkan kepada sebuah hadis Rasululullah SAW berbunyi:

إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عَمَلِهِ صَلَاتُهُ، فَإِنْ صَلُحَتْ فَقَدْ أَفْلَحَ وَأَنْجَحَ، وَإِنْ فَسَدَتْ فَقَدْ خَابَ وَخَسِرَ، فَإِنْ انْتَقَصَ مِنْ فَرِيضَتِهِ شَيْءٌ قَالَ الرَّبُّ عَزَّ وَجَلَّ: انْظُرُوا هَلْ لِعَبْدِي مِنْ تَطَوُّعٍ، فَيُكَمَّلَ بِهَا مَا انْتَقَصَ مِنْ الْفَرِيضَةِ ثُمَّ يَكُونُ سَائِرُ عَمَلِهِ عَلَى ذَلِكَ

Maksudnya: “Sesungguhnya perkara yang pertama sekali akan dihisab terhadap seorang hamba daripada amalannya pada hari Kiamat ialah sembahyang (fardhu)nya. Jika baik (cara mengerjakan sembahyangnya), maka dia telah berjaya dan mendapat pahala, dan jika rosak (sembahyangnya), maka dia mendapat kerugian dan kebinasaan.

Jika ada sesuatu kekurangan daripada sembahyang fardhunya, maka Ar-Rabb ‘Azza wa Jalla berfirman: “Kamu lihat (periksa) adakah bagi hambaku ini sesuatu daripada sembahyang sunat, (jika ada) maka cukupkanlah dengannya (sembahyang sunat itu) apa yang kurang daripada sembahyang fardhu. Kemudian lakukanlah ke atas sekalian amal (fardhu)nya dengan cara sedemikian itu.” (Riwayat Tirmizi)

PERSOALAN BERKAITAN PUASA ENAM


Timbul beberapa persoalan berkenaan puasa enam. Disini, saya kongsikan beberapa persolan beserta jawapan yang dikemukan oleh S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri, di laman web rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan:

Bila kita boleh mula berpuasa enam?

Kita boleh mula berpuasa bermula pada 2 Syawal atau hari raya kedua. Haram bagi kita berpuasa pada 1 Syawal atau hari raya pertama.

Adakah puasa 6 di bulan syawal perlu dilakukan secara berturutan ataupun boleh dipisahkan?

Mengenai persoalan di atas, di dalam al-Majmu’, Imam al-Nawawi Rahimahullah ada menyebutkan: “…dan disunatkan untuk berpuasa secara berturutan di awal Syawal. Sekiranya dipisahkan (tidak berpuasa 6 hari secara berturutan) ataupun diakhirkan puasa tersebut di dalam bulan Syawal, maka ianya dibolehkan…”

  Di dalam kitab al-Mughni, Imam Ibn Qudamah menyebutkan :“…tidak ada bezanya (menjadikan puasa tersebut) dilakukan secara berturutan ataupun dipisahkan samaada di awal Syawal ataupun diakhirnya kerana hadith menyebutkannya secara mutlaq tanpa dikaitkan dengan sesuatu yang lain.”

  Kesimpulan: Berdasarkan pendapat-pendapat yang terdapat di dalam isu ini, kami katakan bahawa isu ini ada fleksibilitinya yang tersendiri iaitu puasa 6 boleh dilakukan secara berturutan ataupun dipisahkan. Diawalkan ataupun dilewatkan selagi mana masih berada di dalam bulan Syawal. Ianya tidak menjadi masalah.

Bolehkah niat puasa enam dan puasa ganti secara serentak?

Fuqaha dalam Mazhab Syafie berselisih pendapat tentang isu menggabungkan niat di antara puasa qadha Ramadhan dan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal.

Imam Ramli Rahimahullahu Taala menjawab: “Bahawa berhasil puasa qadha Ramadhannya walaupun dia gabung niat puasa qadha Ramadhannya dengan puasa yang lain. Dan berhasil pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal. Masalah ini disebut oleh ramai ulama terkemudian (mutaakhirin).” (Rujuk Fatawa Imam Ramli, 2/339)

Sebahagian ulama menyebut sah seseorang itu melakukan qadha puasa bulan Ramadhan bersama puasa sunat enam Syawal dan terhasil pahala puasa sunat yang dilakukan di dalam bulan Syawal tersebut. Hal ini  kerana diqiyaskan dengan seseorang yang memasuki masjid kemudian solat 2 rakaat fardu atau solat sunat rawatib (mengiringi solat fardu)  maka terhasil sekali baginya pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid kerana ia melakukan solat berkenaan sebelum ia duduk.

Imam Sulaiman al-Bujairimi Rahimahullahu Taala berkata: “Terhasil pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid dengan melakukan solat fardhu atau sunat yang lainnya, sama ada diniatkan atau tidak solat sunat Tahiyyatul Masjid tersebut. Hal ini berdasarkan hadith yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim : “Apabila masuk salah seorang dari kamu ke dalam masjid hendaklah ia solat dua rakaat sebelum ia duduk” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain. (Rujuk Kitab Hasyiah al-Bujairimi 1/280).

Kesimpulan:  Mengikut pendapat yang muktamad, afdhal seseorang itu menjadikan puasa qadha berasingan dengan puasa 6 pada bulan syawal.Namun begitu, menyatukan puasa qadha dengan puasa enam itu tetap diharuskan dan mendapat ganjaran pahala kedua-duanya mengikut pendapat yang dhaif.

Bolehkah didahulukan puasa enam terlebih dahulu sebelum puasa ganti?

Imam as-Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani Rahimahullahu Taala  menyebut: “ (Dan demikian  lagi) orang yang tiada puasa  dengan uzur sunat dia berpuasa enam hari sunat syawwal melainkan orang yang berbuka puasa Ramadhan dengan tiada uzur maka wajib ke atasnya menyegerakan menqada Ramadhan kerana makruh mengerjakan sunat orang yang ada padanya qada Ramadhan dengan tiada uzur maka wajib menyegerakan qada dahulu.” (Rujuk Kitab Bughyah at- Tullab, hlm. 128)

Kesimpulan: Sesiapa yang berbuka puasa pada bulan Ramadhan tanpa sebarang keuzuran wajib ke atasnya menqadhakannya serta merta selepas tamatnya Ramadhan dan selepas selesai hari raya yang pertama. Seseorang itu tidak boleh mendahulukan puasa sunat enam pada bulan Syawal kemudian diekori dengan puasa qadha.

Adapun sekiranya dia tidak berpuasa pada bulan Ramadhan kerana ada keuzuran (yang dibenarkan syarak) maka harus baginya mendahulukan puasa enam pada bulan Syawal daripada puasa qadha kerana qada waktu puasa qadha adalah muwassa` (luas).

PENUTUP


Di antara tanda puasa kita di bulan Ramadan itu diterima adalah apabila kita meneruskan ibadah di bulan-bulan yang lain. Hal ini demikian kerana Ibnu Rajab pernah menyebut:

“Membiasakan berpuasa setelah puasa Ramadhan merupakan salah satu tanda diterimanya amalan puasa di bulan Ramadan. Sesungguhnya Allah SWT jika menerima suatu amalan dari seorang hamba, maka Allah SWT akan memberinya taufik untuk melakukan amal soleh setelahnya.”

Oleh itu, perbuatan baik seseorang yang diikuti dengan perbuatan baik yang lain adalah tanda bahawa perbuatan pertama telah diterima oleh Allah. Sebaliknya, jika perbuatan baik seseorang diikuti dengan perbuatan berdosa, itu merupakan petanda bahawa perbuatan baik pertama mungkin tidak diterima.

Oleh yang demikian, penulis ingin mengajak semua pembaca mengambil tawaran ini sebaiknya. Insya Allah, Syawal kita akan lebih bermakna dengan puasa enam ini.

Semoga kita semua diberikan kekuatan untuk terus istiqamah dalam ketaatan.

Waallahualam.

Jenis Puasa yang lain

Puasa RamadhanPuasa Nazar
Puasa EnamPuasa Bulan Rejab
Puasa Hari AsyuraPuasa Hari Putih
Puasa Hari ArafahPuasa Ganti

RUJUKAN

  1. Al-Kafi: 1275, Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
  2. Irsyad Al-Fatwa 120, Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
  3. https://islamqa.info

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

four × 5 =