Skip to content

Hukum Puasa Sunat Hari Jumaat. Boleh atau Tidak?

hukum puasa sunat hari jumaat

Apakah hukum puasa sunat pada hari jumaat? Artikel ini akan membincangkan berkenaan hukum puasa sunat hari jumaat dengan lengkap

Maksud puasa

Puasa (as-siyam) dari sudut bahasa bermakna menahan daripada sesuatu. Puasa dari sudut syarak pula bermakna menahan makan, minum dan segala perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

Maksud mudahnya ialah puasa itu berlaku dari waktu mulanya Subuh hingga Maghrib. Di antara waktu tersebut, kita yang berpuasa tidak boleh melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan, minum, berjimak dan sebagainya. Puasa ini juga mesti dengan niat, sekiranya kita tidak berniat untuk berpuasa, maka kita tidaklah berpuasa. Tidak sahlah puasa tersebut.

Dalil-dalil puasa

Allah berfirman dalam Surah al-Baqarah ayat 183:

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.

Ayat ini menunjukkan bahawa puasa telah menjadi kewajipan orang yang beriman untuk dilakukan. Khususnya, ayat ini ditujukan wajibnya puasa tersebut adalah pada bulan Ramadan. Wajib bagi orang beriman untuk berpuasa pada bulan Ramadan. Akhir ayat ini dinyatakan bahawa untuk menjadi orang beriman yang bertakwa, wajiblah berpuasa.

Menurut Tafsir Quraish Shihab, puasa dapat membendung syahwat. Puasa juga dapat meminimumkan keinginan kita daripada mengikut nafsu. Nafsu untuk makan, nafsu untuk berjimak dan sebagainya. Semua ini dapat dikawal melalui puasa. Selain itu juga, puasa dapat menjauhkan kita daripada perbuatan maksiat. Inilah yang dikatakan sebagai takwa. Takwa ialah amalan kita yang sentiasa mengamalkan syariat dan sentiasa jauh daripada maksiat.

Syarat dan rukun puasa

Syarat ialah kriteria orang yang wajib dan boleh berpuasa. Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:

  1. Beragama Islam: Seperti dalam dalil Surah al-Baqarah ayat 183 tadi, disebut di situ “orang beriman”. Maka, orang yang tidak beriman tidaklah boleh atau wajib berpuasa. Puasa hanya pada orang Islam sahaja.
  2. Baligh: Anak kecil yang belum baligh tidak wajib berpuasa. Sekiranya dia mahu untuk berlatih, hal itu tidak ada masalah. Dia boleh berpuasa supaya dia sentiasa dilatih dan cuba biasakan diri dengan suasana berpuasa.
  3. Berakal: Orang gila atau tidak siuman tidaklah wajib baginya berpuasa.
  4. Sihat: Sekiranya kita sakit dan tidak mampu berpuasa. Kalau berpuasa juga, sakit kita itu akan lebih teruk. Maka, dibolehkan untuk kita berbuka dan menggantikan puasa pada hari lain.
  5. Mampu: Orang tua yang keadaan dirinya tidak kuat lagi boleh meninggalkan puasa. Akan tetapi, dia wajiblah membayar fidyah seperti firman Allah dalam Surah al-Baqarah ayat 184.
  6. Tidak musafir: Bagi orang yang bermusafir dan susah untuk dia teruskan puasa, bolehlah dia berbuka.
  7. Suci daripada haid dan nifas: Wanita yang sedang dalam haid dan nifas, tidak boleh berpuasa. Dia harus tunggu terlebih dahulu sehingga habis.

Seterusnya, ketika mahu berpuasa, apakah rukun-rukunnya yang menjadikan puasa itu sah? Berikut adalah rukun-rukunnya:

  1. Niat: Mesti niat. Kalau puasa itu berlaku dengan paksaan, maka ia tidak sah. Ia perlu diniatkan oleh pelaku.
  2. Menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa.

Apakah perkara-perkara yang membatalkan puasa? Berikut merupakan senarainya:

  1. Memasukkan sesuatu ke dalam rongga yang sampai ke perut: Hal ini termasuklah makan, minum, merokok dan sebagainya. Rongga ini merupakan semua lubang yang terdapat pada badan kita seperti mulut, hidung, telinga, dubur dan lain-lain.
  2. Berjimak: Tidak boleh berjimak ketika berpuasa.
  3. Keluar air mani dengan sengaja: Hal ini tidaklah seperti berjimak kerana berjimak itu ialah memasukkan zakar ke dalam faraj. Mengeluarkan air mani dengan sengaja boleh jadi menerusi onani dan sebagainya.
  4. Haid dan nifas.
  5. Gila.
  6. Pengsan sepanjang hari ketika sedang berpuasa.

Amalan sunat ketika berpuasa

Berikut merupakan amalan sunat untuk kita amalkan sepanjang berpuasa:

  1. Makan sahur dan melambat-lambatkan ia. Janganlah sahur itu terlalu awal. Rasulullah pernah bersabda, “Bersahurlah kamu semua, sesungguhnya pada sahur itu terdapat keberkatan.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
  2. Segera berbuka dan berbuka dengan benda-benda manis seperti buah tamar.
  3. Membaca doa buka puasa.
  4. Banyakkan beribadat, berzikir, berselawat dan sebagainya.

Hukum berpuasa pada hari Jumaat

Puasa sunat ini ada banyak. Sepertimana yang kita sudah tahu, terdapat puasa sunat isnin, khamis, tiga hari pertengahan bulan sebagainya. Timbul persoalan, adakah boleh untuk kita berpuasa sunat pada hari jumaat?

Terdapat beberapa hadis yang boleh kita baca untuk memahami hal ini.

“Daripada Muhammad bin Abbad bin Ja’far katanya, “Aku pernah bertanya kepada Jabir: Adakah Nabi s.a.w melarang berpuasa sunat pada hari Jumaat? Jabir menjawab: “Ya.” (Hadis riwayat Muslim)

Jabir memberitahu bahawa bahawa Rasulullah melarang untuk berpuasa sunat pada hari jumaat.

“Daripada Juwairiah katanya, “Bahawa Rasulullah s.a.w masuk kepada saya pada hari Jumaat sedang saya berpuasa. Maka sabdanya: “Adakah engkau sudah berpuasa kelmarin (semalam)? Saya menjawab: “Tidak”. Sabdanya: “Adakah engkau akan berpuasa esok?” Saya menjawab: “Tidak.” Baginda bersabda: “Hendaklah engkau berbuka.” (Hadis riwayat Bukhari)

Hadis ini beritahu untuk berpuasa sunat pada hari jumaat, kenalah berpuasa pada hari khamis juga. Digandingkan khamis dan jumaat. Kalau tidak, gandingkan dengan hari sabtu. Puasa sunat pada hari jumaat sahaja tidaklah dibolehkan. Ia boleh apabila puasa sunat pada hari khamis dan jumaat, atau jumaat dan sabtu.

Hari Jumaat itu adalah hari al-Aid (hari raya), maka janganlah jadikan al-Aid kamu itu sebagai hari kamu berpuasa, kecuali kamu berpuasa sebelumnya atau sesudahnya.” (Riwayat Ahmad)

Hadis ini lebih kurang sama dengan hadis tadi. Tidak boleh berpuasa pada hari jumaat sahaja melainkan puasa sekali pada hari sebelumnya dan selepasnya, yakni khamis atau sabtu.

“Daripada Abi Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: “Janganlah kamu berpuasa pada Jumaat, kecuali bersama satu hari sebelumnya atau satu hari sesudahnya”. (Riwayat Muslim)

Hadis ini juga memberitahu hal yang sama. Puasa sunat hari jumaat harus digandingkan dengan khamis, atau sabtu. Tidak boleh ia dilakukan secara bersendirian, iaitu jumaat sahaja.

Ringkasan

Hukum puasa sunat pada hari jumaat sahaja adalah makruh di sisi mazhab Syafie. Kalau nak berpuasa sunat pada hari jumaat, ia harus digandingkan dengan satu hari sebelumnya atau satu hari selepasnya. Maksudnya, puasa jumaat itu boleh sekiranya kita berpuasa pada hari khamis dan jumaat, atau hari jumaat dan sabtu. Selain itu, makruh.

Rujukan

Fiqh al-Manhaji

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 × 3 =