Skip to content

Hukum Membaca Doa Qunut Dalam Solat

hukum baca doa qunut

Apakah hukum untuk membaca doa Qunut di dalam solat? Artikel ini akan membincangkan berkenaan hukum membaca doa qunut, waktu-waktu yang boleh dibacakan doa ini dan beberapa isi penting yang lain.

Waktu Baca Doa Qunut

Doa Qunut, dibaca dalam tiga masa:

  1. Solat Subuh yang selalu kita lakukan itu
  2. Solat Witir, biasanya kita lakukan pada bulan Ramadhan selepas habis solat Terawih
  3. Solat Fardhu lain ketika ada musibah melanda kita – selalu kita lakukan ketika jerebu dulu

Hukum Baca Doa Qunut

Pertama, mari kita fokus dulu pada Qunut yang kita lakukan pada solat Subuh selalunya. Wajibkah?

Dalam Mazhab Syafie, Qunut Subuh hukumnya sunat, bukan wajib. Imam An-Nawawi dalam Al-Azkaar mengatakan,

Ketahuilah bahawa berqunut pada waktu Subuh itu adalah disyariatkan menurut pendapat kami. Ia adalah sunat yang dituntut (sunat muakkad).

Ia adalah berdasarkan hadis daripada Anas Bin Malik riwayat Imam Ahmad, beliau berkata,

Rasulullah SAW sentiasa berqunut sehinggalah Baginda berpisah dari dunia (wafat).

Tapi kalau tertinggal bagaimana?

Kalau tertinggal Qunut pada waktu Subuh itu, solat tidak terbatal. Tapi, disunatkan untuk melakukan sujud Sahwi meskipun tertinggal Qunut secara sengaja ataupun tidak. Dua-dua sunat sujud sahwi.

Qunut ketika solat witir dan dilanda musibah

Bagaimana pula qunut ketika solat Witr? Ingatkah kita dulu masa solat Terawih. Selepas solat Witr, rakaat yang terakhir, lebih-lebih 15 malam terakhir Ramadhan, kita membaca Qunut?

Ya, hukumnya juga adalah sunat. Tetapi, tidak perlu sujud sahwi jikalau kita tertinggal ia.

Untuk qunut ketika dilanda musibah dalam solat-solat fardhu yang lain, juga hukumnya sunat. Pun tidak perlu sujud sahwi jikalau tertinggal.

Dari datangnya Qunut ini? Apa doa yang kita baca dalam Qunut?

Allahummah dinaa fiman hadaait..

Betul? Tahukah kita, sebenarnya doa ini diajar oleh baginda Nabi SAW kepada cucu baginda Hasan Bin Ali untuk dibacakan dalam solat Witir.

Ya, doa ini yang kita baca dalam Qunut Subuh. Asalnya, untuk Qunut Witir. Hal ini yang diceritakan oleh Hasan Bin Ali melalui hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ahmad.

عَلَّمَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَلِمَاتٍ أَقُولُهُنَّ فِي الوِتْرِ: اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيمَنْ هَدَيْتَ… 

Maksudnya: Rasulullah SAW telah mengajarku beberapa perkataan untuk aku sebut di dalam witir: “Ya Allah Ya Tuhan kami! Kurniakanlah kepadaku petunjuk di kalangan mereka yang mendapat petunjuk-Mu…”. [Riwayat al-Tirmizi (464)]

Selain itu, Qunut ini semasa iktidal atau sebelum ruku’? Ulama berbeza pandangan. Ada yang kata, baca Qunut ini dilakukan sebelum ruku’ yakni selepas habis membaca Surah pilihan. Ada yang kata, selepas bangun daripada ruku’ yakni semasa iktidal.

Ini berdasarkan satu hadis yang Humaid menceritakan yang beliau bertanya kepada Anas Bin Malik, “Qunut itu dilakukan sebelum atau selepas ruku’?” Jawab Anas, “Kita akan buat sebelum atau selepas.” Maknanya, Anas memberitahu bahawa kedua-duanya pun kita boleh lakukannya.

Jumhur atau majoriti ulama kata selepas ruku’ sepertimana yang kita biasa buat selama ini. Ini yang disebutkan oleh Ibnu Hajar Al-Asqalani dalam Fathul Bari.

Imam Nawawi sebut dalam Al-Majmu’, yang Qunut ini sunat dilakukan dalam mana-mana solat fardhu ketika kita dilanda musibah besar. Contohnya seperti sekarang, kita dilanda pandemik-virus dan sebagainya. Eloklah kita mengamalkan qunut nazilah (qunut minta pertolongan atas bencana).

Qunut nazilah ini boleh diamalkan secara berjemaah ataupun berseorangan. Kalau kita lakukannya seorang diri di rumah, pun boleh.

Qunut nazilah ini pun pada awalnya Rasulullah membacanya ketika umat Islam dilanda bencana besar sewaktu berada di Mekkah.

Artikel Berkaitan: Bacaan Qunut Nazilah

Kenapa, selepas kita habis baca qunut, kita tak sapu muka kita macam berdoa biasa?

Imam Nawawi sebut dalam Al-Azkaar, dalam Mazhab Syafie, ada tiga pandangan berkenaan dengan hal ini:

  1. Tadah tangan serta tidak menyapu muka selepas habis membaca doa qunut
  2. Tadah tangan lalu menyapu muka
  3. Tidak angkat tangan langsung

Meskipun begitu, Imam An-Nawawi menyebut bahawasanya pendapat yang paling benar adalah pendapat yang pertama iaitu tadah tapak tangan semasa membaca doa qunut lalu habis tanpa menyapu muka.

Kesimpulan

Doa qunut dibaca dalam tiga keadaan iaitu solat subuh, solat witir dan dalam solat fardhu lain ketika dilanda bencana besar.

Untuk solat subuh, sunat dalam mazhab Syafie untuk membacanya. Meninggalkannya tidaklah membatalkan solat tetapi disunatkan untuk melakukan sujud sahwi.

Bagi solat witir dan qunut nazilah pula, ia hanya sunat juga. Qunut dilakukan selepas bangun daripada ruku’ pada rakaat terakhir.

Dalam mazhab Syafie, pandangan yang paling asah (sahih) adalah dengan menadah kedua tapak tangan ketika membaca doa qunut lalu tidak menyapu muka selepas habis. Cukup turunkan tangan dan terus sujud.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

thirteen + twelve =