Hukum Buang Kucing: Boleh atau Tidak?

hukum buang kucing

Apakah hukum buang kucing? Artikel ini akan membincangkan hukum buang kucing. Sekiranya ada kucing untuk dilepaskan, bagaimana Islam menanggapi hal ini?

Kucing dalam Islam

Kucing merupakan haiwan yang sangat sinonim dengan rakyat Malaysia. Haiwan tersebut sangat disayangi. Ramai rakyat Malaysia yang membela kucing di rumah. Tidak kurang juga yang menjaga kebajikan kucing jalanan dengan memberi makan dan sebagainya.

Secara umumnya dalam Islam, setiap orang Islam wajib berperilaku dengan baik terhadap semua makhluk ciptaan Allah termasuklah kucing.

Setiap haiwan yang kita berurusan itu, mesti ada adabnya. Contohnya, untuk menyembelih haiwan. Setiap haiwan yang disembelih, Rasulullah SAW ajar untuk kita betul-betul mempunyai alat yang tajam supaya penyembelihan itu berlaku dengan pantas tanpa menyeksa haiwan tersebut.

Samalah seperti kucing. Kucing bukan haiwan untuk dimakan. Maka, kita perlu melayaninya dengan penuh kasih sayang. Kita diharamkan untuk menganiaya kucing.

Contohilah bagaimana Rasulullah menghormati dan menyayangi kucing.Terdapat satu hadis menggambarkan perkara itu:

Ketika Nabi Muhammad hendak berwuduk dihampiri oleh seekor kucing dan kucing itu minum di bekas air baginda berwuduk. Nabi berhenti hingga kucing selesai minum lalu berwuduk. (Riwayat Muslim)

Rasulullah juga pernah membela kucing yang baginda namakan sebagai Muezza.

Manfaat dan Kelebihan Membela Kucing

1. Mengurangkan stres

Siapa-siapa yang membela kucing, dari sudut biologi, badannya akan melepaskan hormon oksitosin yakni hormon untuk membuat kita berasa tenang.

2. Mendapat rahmat di hari kiamat

Rasulullah bersabda:

Barangsiapa menyayangi meskipun terhadap haiwan sembelihan, nescaya Allah akan merahmatinya pada Hari Kiamat. (Riwayat Bukhari)

Hadis ini Rasulullah menekankan bahawa jikalau kita berakhlak mulia terhadap haiwan meskipun haiwan yang kita sembelih, pada hari kiamat nanti, Allah akan merahmati kita. Insya-Allah.

3. Kucing merupakan haiwan yang bersih

Rasulullah bersabda: Kucing itu tidaklah najis. Sesungguhnya kucing merupakan haiwan yang sering kita jumpai dan berada di sekeliling kita. (Riwayat Tirmidzi)

Kalau kita memegang kucing, kita tidak perlulah sertu dan sebagainya kerana haiwan tersebut bukan najis. Bekas air yang diminum oleh kucing pun kita boleh gunakan untuk berwuduk. Hal ini sesuai dengan hadis yang disebut pada awal artikel:

Ketika Nabi Muhammad hendak berwuduk dihampiri oleh seekor kucing dan kucing itu minum di bekas air baginda berwuduk. Nabi berhenti hingga kucing selesai minum lalu berwuduk. (Riwayat Muslim)

Imam Nawawi dalam al-Majmu’ menyebutkan:

Jika kucing ini pergi kemudian datang dan meminum air, maka kita yakin bahawa air tersebut adalah suci dan kita meragukan najisnya mulut kucing, maka sisa air yang dijilat oleh kucing tersebut tidak najis. (Kecuali) bila kucing yang mulutnya masih ada darahnya tadi tidak pergi dan menjilat air maka dihukumi najis secara pasti.

Jelas Imam Nawawi sebut bahawa yang najis daripada kucing itu adalah darahnya dan lain-lain. Bukan kucing itu sendiri.

Betulkah Kucing Boleh Membantu Tuannya di Akhirat Kelak?

Laman Web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan telah menjawab soalan ini.

Sebenarnya, tidak ada nas yang jelas membuktikan pernyataan ini. Namun, ia boleh ditanggapi melalui kefahaman umum kita tentang pahala. Sekiranya kita di dunia melayani kucing dengan baik, maka pahala-pahala itu insya-Allah akan menyelamatkan kita di akhirat nanti.

Rasulullah bersabda:

Seorang wanita yang melacur telah melihat seekor anjing pada suatu hari yang panas sambil mengelilingi sebuah perigi. Anjing tersebut juga menjelirkan lidahnya kerana kehausan. Wanita tersebut menanggalkan kasutnya lalu memberinya minum maka telah diampunkan dosanya. (Riwayat Muslim)

Kisah yang disampaikan oleh Rasulullah SAW ini sangat penting. Wanita yang pelacur ini telah melakukan satu kebaikan iaitu memberi minum kepada anjing. Disebabkan kebaikannya itu, dosa wanita tersebut diampunkan.

Samalah dengan kucing pun. Sekiranya kita melakukan kebaikan kepadanya sepertimana wanita dalam hadis ini lakukan kepada anjing, insya-Allah kita juga akan diampuni.

Hukum Membuang Kucing

Lajnah Daimah (satu badan fatwa) pernah ditanya soalan seperti ini:

Ada seekor kucing betina yang selalu melahirkan anak-anaknya di dalam rumah. Anak-anak kucing tersebut membuat kami resah. Kami membiarkan sang induk bersama anak-anaknya hingga mereka tumbuh besar dan boleh mencari makan sendiri. Ketika sudah besar, anak-anak kucing itu membawa sisa daging dari tong sampah dan mengotori rumah. Saat itu saya langsung mengangkat anak-anak kucing tersebut dan menaruhnya di hujung jauh sebuah restoran. Yang penting saya menjauhkannya dari rumah. Apakah perbuatan itu salah atau saya berdosa?

Maka jawab Fatwa Lajnah Daimah:

Anda boleh membuang anak-anak kucing tersebut agar terhindar dari gangguannya dan, insya-Allah, anda tidak berdosa.

Membuang kucing kerana haiwan tersebut memberi mudarat kepada kita adalah dibolehkan tetapi bukan dengan menyakitinya, membunuhnya dan sebagainya. Cukuplah dengan menghantarnya jauh dari rumah.

Menurut ulama dalam Fathul Aziz, kucing yang mengganggu itu sama sahaja seperti anjing buas. Ia boleh dibuang dan diusir. Buang di sini bukanlah bermakna membuangnya ke dalam sungai (seolah hendak membunuhnya), tetapi dengan menjauhkan agar gangguan yang dibawa oleh haiwan itu tidak ada lagi.

Kesimpulan

Jadi, hukum buang kucing yang mengganggu adalah dibolehkan dan membuangnya itu haruslah dengan menjauhkan bukan membahayakan kucing tersebut.

Hukum Berkaitan Dengan Kucing

Hukum Memandulkan KucingHukum Solat Dengan Bulu Kucing

Rujukan

  1. Hukum Membuang Kucing dalam Pandangan Islam, Boleh atau Tidak?-Kumparan.com
  2. Hukum Membuang Kucing-konsultasisyariah.com
  3. Hikmah Buat Siapa yang Memelihara Kucing- the mamamiaow
  4. Keistimewaan Kucing di Mata Islam, Hewan Kesayangan Rasulullah-liputan6.com
  5. al-Kafi #1534: Benarkah ada tuntutan syarak untuk membela kucing?-muftiwp.gov.my

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one × five =