Doa Tolak Bala (Panduan Bahasa Arab & Rumi)

doa tolak bala

Apakah bacaan doa tolak bala yang boleh diamalkan? Artikel ini akan menjelaskan bacaan doa tolak bala dengan bantuan rumi dan teks arab yang anda boleh amalkan.

“Apalah dosa dan salah silapku sampai kena macam ni…”

“Kenapa aku? Kenapa bukan orang lain yang kena?!”

“Kenapa, kenapa, kenapa?!!”

Pernah dengar atau ucapkan keluhan seperti di atas? Rasa putus asa dan nak salahkan diri sendiri atau orang lain? Tak semua yang kita rancang akan berjalan seperti yang diharapkan kerana Allah S.W.T. adalah sebaik-baik Perancang. Segalanya telah tertulis di Luh Mahfuz.

Apakah itu Bala?

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, bala bermaksud kejadian buruk yang menimpa diri seseorang (seperti kemalangan dan sebagainya) atau sesuatu tempat (seperti gempa bumi, banjir besar, kemarau, kebakaran dan sebagainya), bencana, malapetaka; tolak ~ (doa, mandi, kenduri) yang dilakukan untuk menghindarkan diri daripada ditimpa bala atau sengaja mencari kesusahan. Ramai mengatakan bahawa bala itu turun kerana kemurkaan Allah terhadab hamba-hambanya dan terjadi apabila seseorang atau sekelompok manusia melakukan maksiat atau melanggar perintah Allah.

Bala ertinya ujian dan dugaan Allah ke atas hambaNya. Perkataan “BALA” di dalam Al-Quran direkodkan sebanyak 38 kali. Bala yang datang bukan hanya menimpa seseorang individu sahaja, malah bala juga diturunkan oleh Allah kepada sesuatu kaum atau negara. Yang bersalah dan tidak bersalah tetap mengenai bala.

Contohnya, peristiwa tsunami yang berlaku pada 26 Disember 2004 di Indonesia di mana ratusan ribu nyawa melayang dan mendatangkan kesedihan yang amat mendalam. Peristiwa lain yang pernah berlaku sebelum ini adalah kren berat yang jatuh di Masjidil Haram pada hari Jumaat, 11 September 2015 yang mengorbankan lebih dari 100 jemaah Haji.

Doa Tolak Bala 1

doa tolak bala

Maksudnya :Ya Allah, hindarkanlah dari kami dan kaum muslimin bebanan tingginya harga barang, bala bencana, waba’ penyakit, perbuatan-perbuatan keji dan munkar, ancaman-ancaman yang beraneka ragam, segala kesusahan dan ujian, yang zahir mahupun batin di negeri kami ini khususnya dan di seluruh negeri kaum muslimin pada umumnya, kerana sesungguhnya Engkau adalah Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

Doa Tolak Bala 2 (biasa dibaca ketika khutbah Jumaat)

Rumi :

“Allahumma bihaqqil faatihah wasirril faatihah, ya faarijal hammi wa yaa kaasyifal ghammi ya malli ibaadihii yaghfiru wayarham, yaa daafi’al bala’i. Yaa Allah wa yaa daafi’al bala’i yaa rahmaan wa yaa daafi’al balaa’i yaa rahiim, idfa’ annal gholaa’a wal balaa’a wal wabaa’a wal fahsyaa’a wal mungkara was suyuufal mukhtalifata wasy syada-ida wal mihana maa dhahara minhaa wamaa bathana fii baladinaa hadzaa khash shataw wamibbul daanil muslimiina ‘ aammatan innaka’ alaama tasyaa’u qadiir.”

Maksudnya : “Ya Allah, dengan kebenaran al-Fatihah dan rahsia yang terkandung dalam al-Fatihah, Ya Allah Tuhan yang melapangkan kedukaan dan yang menghilangkan kesedihan, Ya Allah Tuhan Yang Maha Kasih Sayang kepada hamba-Nya, Ya Allah, Tuhan yang menghindarkan bala, Ya Allah Tuhan Yang Maha Pengasih yang menolak bala, Ya Allah Tuhan Yang Penyayang yang menjauhkan bala, tolakkanlah daripada kami malapetaka, bala bencana, kekejian dan kemungkaran, sengketa yang beraneka, kekejaman dan peperangan, yang nyata dan yang tersembunyi, dalam negara kami khususnya dan dalam negara kaum muslimin umumnya, sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa atas sesuatu.” (Sumber : Buku Amalan Ayat-ayat Syifa oleh PTS Edar Sdn. Bhd. – 2014 – BS Print (M) Sdn. Bhd. muka surat 44-45 no. doa ke-40)

Hikmah Bala

Terdapat dua ayat yang menjelaskan fungsi bala Allah iaitu:

Dan Kami pecah-pecahkan mereka (kaum Yahudi itu) berpuak-puak (yang bertaburan di merata-rata) dunia ini. Di antara mereka ada yang soleh dan di antaranya juga yang tidak demikian. Dan kami uji mereka dengan nikmat pemberian yang baik-baik dan bala bencana yang buruk, supaya mereka kembali (bertaubat).” (Surah Al-‘A’raf, ayat 168)

Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.” (Surah Al-‘Anbya’, ayat 35)

1. Bala (baik atau sebaliknya)

Dalam fikiran kita selalu membayangkan sesuatu perkara yang menimpa itu semuanya tidak elok dan orang jahat atau golongan tidak beriman akan menerima padah atau pun bala. Sebenarnya, bala berlaku kepada sesiapa sahaja bila-bila masa tanpa mengira waktu dan tempat, tidak kiralah golongan baik mahu pun jahat, beriman atau tidak. Bala datang dalam bentuk kesenangan dan kesusahan. Alah itu Maha Adil dan kedua-duanya terjadi menurut kehendak Allah S.W.T.

2. Bala sebagai peringatan

Allah S.W.T. telah menjelaskan fungsi bala, sama ada baik atau buruk, tentang orang beriman atau orang yang kufur, dengan tujuan mengembalikan manusia kepadaNya. Itulah sebabnya Nabi Muhammad S.A.W. memuji keadaan orang beriman yang diuji dengan bala yang baik dan buruk tetapi tetap kembali pada Tuhan. Golongan sebegini termasuk di kalangan orang yang bersyukur dan bersabar dengan qada’ dan qadar Allah.

Rasulullah S.A.W. bersabda :

Adalah amat mengkagumkan bagi orang yang beriman, kerana seluruh kehidupannya sentiasa dalam keadaan baik. Keadaan ini tidak akan dirasai kecuali orang beriman sahaja. Sekiranya dia mendapat kesenangan, dia bersyukur maka ia baik baginya. Sekiranya dia ditimpa kesusahan, dia bersabar maka ia juga baik baginya.” (Riwayat Muslim)

Allah S.W.T. berfirman :

Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak mereka merasakan sebahagian daripada balasan perbuatan-perbuatan buruk yang telah mereka lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).”  (Surah Ar-Rum, ayat 41)

Tujuan doa tolak bala adalah sebagai ikhtiar memohon kepada Allah S.W.T. supaya diri kita terselamat dari segala musibah yang akan berlaku. Ada dua doa tolak bala yang dikongsikan di sini dan boleh diamalkan selalu iaitu :  

Oksigen percuma, tempat tinggal, harta, keluarga, kawan, anggota badan yang sihat dan lengkap (mata, mulut, tangan, kaki, telinga) dan banyak lagi merupakan nikmat Allah yang dipinjamkan buat sementara waktu. Allah yang melimpahkan nikmat tetapi Allah juga boleh mengambil dan menariknya semula pada bila-bila masa. Malangnya, apabila Allah S.W.T. menurunkan bala (contohnya kemalangan, bankrupt atau muflis, kebuluran, ketakutan, peperangan, kesakitan, wabak, kematian, kesedihan, persengketaan, bencana alam, fitnah, masalah rumahtangga, kewangan) dengan tujuan memberi peringatan supaya manusia kembali mengingatiNya, manusia berterusan melakukan kerosakan di alam ini dan melawan Allah.

“Tak caya la. Kau tu, solat doa puasa bagai, mintak kat Tuhan, hidup kau susah jugak. Dah setahun, kerja tak dapat-dapat lagi. Tengok aku ni, petik jari haa dapat kerja bagus kat syarikat besar. Aku tak solat, buat maksiat rileks je, bahagia tak kena apa-apa pun. Hahaha…”

Golongan yang kufur begitu bangga mencabar orang beriman dengan menunjukkan kerosakan yang dibuat langsung tidak menjejaskan kehidupan mereka, mengatakan ia juga bukan disebabkan dosa yang mereka buat, bahkan kehidupan mereka semakin baik dan dilimpahi kesenangan. Manusia tidak mempunyai hak sepenuhnya ke atas nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah S.W.T. terhadapnya.

Adakalanya tanpa sedar, kita juga tak terlepas dari mempersoalkan itu ini dan salahkan Allah atas kejadian buruk yang menimpa. Manusia tidak terlepas dari bergelumang dengan dosa. Musibah datangnya dari Allah, begitu juga dengan nikmat dan kesenangan. Bila kita susah dan dalam keadaan tersepit serta tengah sesak sangat, masa tu barulah nak ingat Tuhan. Sentiasa bersangka baik dengan Allah sebab segala yang berlaku ada hikmah tersembunyi di sebaliknya.

Allah S.W.T. menyayangi makhluk yang tidak lupa serta selalu memuji dan menyintaiNya. Para Nabi dan Rasul serta sahabat-sahabat nabi terdahulu merupakan orang-orang yang pernah menerima bala paling berat serta luar biasa dalam hidup mereka namun mereka tidak mengeluh apatah lagi menyalahkan sang Pencipta sebaliknya menerima kejadian yang telah menimpa dengan perasaan redha dan bersyukur.

Adakah kita telah berfikir sejenak dan buat renungan ke atas diri sendiri? Ketika ditimpa kesusahan, ambil masa untuk muhasabah diri buat seketika. Jangan sombong atau asyik menyalahkan takdir Allah kerana dikhuatiri kita akan semakin jauh dariNya dan mungkin terpesong akidah. Selain itu, ia akan mewujudkan perasaan dendam kesumat yang membawa kepada kerugian. Semoga kita sentiasa dalam pemeliharaan Allah S.W.T. serta dijauhkan dari segala bala bencana dan malapetaka, Aamiin.

Bacaan Doa yang lain

Doa Saidatina FatimahDoa Agar Hujan Berhenti
Doa SelamatDoa Selepas Witir
Doa Hari ArafahDoa Dimurahkan Rezeki
Doa Selepas IqamatDoa Bayar Zakat
Doa IftitahDoa Waktu Gelisah
Doa Kepada Orang Meninggal DuniaDoa Mohon Zuriat
Doa Dijauhkan Dari Fitnah DajjalDoa Mohon Keampunan
Doa Awal TahunDoa Akhir Tahun
Doa Selepas TarawihDoa Bulan Rejab
Doa Selepas SolatDoa Nabi Yunus
Doa Nabi SulaimanDoa Nabi Musa
Doa Nabi Ibrahim

Sumber rujukan :

  1. Amiruddin. Bala dalam perspektif al-Quran. 2016. Universiti Islam Negeri Sumatera Utara, postgraduate thesis. Medan.
  2. Fungsi Bala – Harakah Daily
  3. Apa beza bala dan ujian – Tarbiah Sentap

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

20 − eleven =