Rukun Islam: Pengenalan dan Huraian Lengkap

Apakah itu Rukun Islam dan juga kandungan di dalamnya?

Dalam artikel ini, kami akan menghuraikan berkenaan Rukun Islam, dalilnya, kandungannya dan juga perkara yang perlu kita penuhi.


Apabila kita membina sesuatu binaan, kita mesti dirikan dahulu tiang asas yang kukuh bagi memastikan kekuataannya terjamin dan tidak mudah roboh. Demikian juga dalam konteks beragama, Islam datang membawa beberapa peraturan dan disiplin yang perlu dipatuhi pengamalnya.

Menganalogikan Islam sebagai sebuah bangunan kukuh, ia sentiasa menaungi dan menjaga siapa sahaja yang berada di dalamnya daripada berbagai ancaman. Mereka yang berada di bawahnya akan terjamin keselamatan hidup dan mendapat kebaikan yang berpanjangan.

Memastikan penganutnya mencapai matlamat dan tujuan hidup yang sejahtera, maka Islam didirikan kemas dengan lima tonggak utama sebagai penentu utama kekuatan yang dikenali sebagai Rukun Islam.

Rukun ini penting dan menjadi asas kepada prinsip mengenal agama Islam. Ia berada di bawah tingkatan Islam daripada tiga tingkatan yang wajib difahami oleh setiap Muslim apabila menyentuh prinsip mengenal agama Islam, iaitu Islam, Iman, dan Ihsan.

DI SEBALIK NAMA ISLAM


Islam tidak boleh dipisahkan dengan persoalan tauhid. Apabila bercakap soal tauhid, pegangan tauhid yang murni adalah dengan meletakkan sepenuhnya sikap pasrah, berserah diri, tunduk dan patuh hanya kepada Allah SWT dan menjauhi diri daripada semua perkara yang mempersekutukan-Nya. Inilah yang disebut sebagai Islam.

Islam berasal daripada perkataan bahasa Arab “al-Islam” yang mengandungi pengertian “al-Istislam” iaitu sikap berserah diri dan “al-Inqiyad” iaitu tunduk patuh [1], serta mengandungi makna “al-Ikhlas” yang bermaksud tulus. [2]

Ini menjelaskan bahawa dalam Islam semestinya mempunyai sikap berserah diri kepada Allah Yang Maha Esa, dan meninggalkan sikap berserah diri kepada yang lain daripada-Nya. Inilah hakikat yang terkandung dalam kalimah “La ilaha illallah”, maka jika ada seseorang yang berserah diri kepada Allah SWT dan dalam masa yang sama kepada selain daripada-Nya, orang itu dianggap sebagai musyrik. [3]

Makna Islam jika difahami dengan mudah adalah mencakupi kewajipan atas diri seseorang untuk menyakini dengan hati, berserah diri, dan patuh semata-mata kepada Allah SWT dalam segala aspek kehidupan. Memaknai perilaku insan dengan menandakan hakikat kehambaan hanya kepada Allah SWT sebagai Tuhan bagi sekalian makhluk dan alam.

Maka kehidupan seorang insan dalam menyembah Allah SWT sesuai dengan syariat-Nya sejak diutuskan para rasul sehingga ke hari Kiamat itulah sebenarnya membawa pengertian Islam yang sebenar. Islam adalah agama Allah, Allah yang memanggil agama ini sebagai Islam;

إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ

“Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam” [4]

Imam Ibn Kathir RH apabila mentafsirkan ayat ini, beliau menjelaskan bahawa;

“Ayat ini sebagai khabar daripada Allah SWT yang menyatakan tidak ada agama yang diterima daripada seseorang itu di sisi-Nya melainkan Islam, iaitu dengan mengikuti para rasul yang diutus oleh Allah SWT pada setiap masa hingga diakhiri oleh Nabi Muhammad SAW yang membawa agama yang menutup semua jalan lain kecuali hanya jalan yang telah ditempuh olehnya.

Sesiapa yang menghadapkan diri kepada Allah SWT (selepas Nabi Muhammad SAW diutus) dengan membawa agama yang bukan daripada syariat-Nya, maka agama itu tidak diterima oleh Allah SWT. Sebagaimana disebutkan dalam firman-Nya yang lain (Surah Ali ‘Imran, ayat 85), iaitu;

وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ

“Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya”

Pada ayat ini Allah SWT menegaskan bahawa agama yang diterima oleh-Nya hanya terbatas kepada agama Islam sahaja dan tidak bagi agama lain, sebagaimana dinyatakan dalam ayat 19, Surah Ali ‘Imran.” [5]

MENGENAL RUKUN ISLAM


Memahami Islam dengan lebih jauh memerlukan insan mengetahui terlebih dahulu rukun-rukun yang menjadi dasar dan tonggak utama dalam agama ini. Islam memiliki lima rukun sebagai kriteria wajib yang mesti dipatuhi oleh sesiapa sahaja yang bergelar Muslim.

Pernyataan rukun-rukun ini sebagaimana yang disebut dalam beberapa hadis Rasulullah SAW, antaranya;

Dalil Pertama

عَنِ ابْنِ عُمَرَ رضى الله عنهما قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم “‏ بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ   شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ، وَالْحَجِّ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ “

“Daripada Ibn ‘Umar R.Anhuma, beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda: Islam dibangun atas lima (perkara), Syahadah La ilaha illallah dan Muhammad Rasulullah, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, haji, dan puasa Ramadan.” [6]

Dalil Kedua

قَالَ عَبْدُ اللَّهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم “‏ بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَإِقَامِ الصَّلاَةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَحَجِّ الْبَيْتِ وَصَوْمِ رَمَضَانَ “

“Daripada Abdullah (Ibnu ‘Umar), beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda: Islam dibangun atas lima (perkara), Syahadah La ilaha illallah dan Muhammad ialah hamba-Nya dan Rasul-Nya, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, haji di Baitullah, dan puasa Ramadan.” [7]

Imam an-Nawawi RH dalam mensyarahkan hadis di atas, beliau mengatakan bahawa:

“Sesungguhnya hadis ini merupakan asas yang utama dalam mengenal Islam, dan agama Islam itu bersandarkan kepada hadis ini, dan hadis ini mengumpulkan rukun-rukunnya.” [8]

Berdasarkan hadis-hadis di atas, jelas dinyatakan bahawa agama Islam ini dibangun atas lima tonggak utama yang dengannya menjadi dasar Islam tertegak. Rukun Islam dapat disimpulkan seperti berikut;

  1. Mengucap dua kalimah Syahadah
  2. Mendirikan solat
  3. Mengeluarkan zakat
  4. Berpuasa di bulan Ramadan
  5. Menunaikan haji di Baitullah

Sebagai seorang Muslim, sekadar mengenal Rukun Islam dan perkara-perkara yang termaktub di dalamnya sahaja tidak mencukupi. Sebaliknya setiap Muslim harus memahami dan menghayati segala kehendak rukun agar dasar-dasar serta kaedah-kaedah Islam yang ditetapkan ini dapat dipatuhi sepenuhnya.

MEMAHAMI KEHENDAK RUKUN


Pemahaman yang baik dan jelas terhadap prinsip-prinsip Rukun Islam akan menjadikan seorang Muslim dapat mengaplikasikan tuntutan agama yang betul berlandaskan syariat yang benar daripada Allah SWT dengan menjadikan ajaran Rasulullah SAW sebagai panduan.

Rukun Pertama: Mengucap Dua Kalimah Syahadah

Untuk menentukan keislaman dan keimanan seseorang, penyaksian dan pengakuan terhadap Allah SWT sebagai Tuhan yang berhak disembah dan Nabi Muhammad SAW sebagai persuruh-Nya adalah sesuatu yang penting. Kata Imam Ibn Rajab al-Hanbali RH, apa yang dimaksudkan dengan dua kalimah syahadah itu adalah beriman kepada Allah dan beriman kepada Rasul-Nya SAW. [9]

Seseorang yang dipanggil Muslim itu wajib mengungkapkan syahadah melalui lidahnya iaitu lisan dan mewujudkan keyakinan di hati bahawa tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah SWT. Tidak ada yang berhak disembah dalam kalangan makhluk ataupun selainnya, Allah SWT sahaja Tuhan yang selayaknya disembah.

Mereka yang mengabdikan diri selain Allah SWT dikira sebagai melakukan perbuatan yang batil dan berdosa besar kerana tergolong dalam melakukan kesyirikan. Hal ini menegaskan hanya Allah SWT sahaja Tuhan yang sebenarnya, sebagaimana firman-Nya;  

ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِۦ هُوَ ٱلْبَٰطِلُ وَأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلْعَلِىُّ ٱلْكَبِيرُ

“Bersifatnya Allah dengan kekuasaan dan luas ilmu pengetahuan itu kerana bahawasanya Allah, Dialah sahaja Tuhan yang sebenar-benarnya, dan bahawa segala yang mereka sembah selain daripada Allah itulah yang nyata palsunya. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Tinggi (keadaan-Nya), lagi Maha Besar (kekuasaan-Nya)” [10]

Rukun Kedua: Mendirikan Solat

Selepas bersaksi tentang keesaan Allah SWT dan kerasulan Nabi Muhammad SAW, maka seorang Muslim diperintahkan pula untuk menyempurnakan solat. Secara umumnya, pensyariatan solat wajib yang dituntut ke atas setiap Muslim untuk dilaksanakan terbahagi kepada lima waktu utama, iaitu;

NAMA SOLATWAKTU PELAKSANAANJUMLAH RAKAAT
Solat Fardu SubuhDari terbit fajar hingga terbit matahari2 Rakaat
Solat Fardu ZuhurTergelincir matahari sehingga awal petang4 Rakaat
Solat Fardu AsarWaktu petang antara selepas Zuhur hingga terbenam matahari4 Rakaat
Solat Fardu MaghribBermula sejurus selepas matahari terbenam hingga hilang cahaya merah di kaki langit  3 Rakaat
Solat Fardu IsyakBermula dari selepas hilang cahaya merah di kaki langit sehingga terbit fajar  4 Rakaat

Penetapan solat tidak hanya terhad kepada lima waktu ini sahaja kerana setiap Muslim bebas untuk mendirikan solat-solat tambahan yang lain dan ia dikenali sebagai solat sunat. Namun begitu, solat yang menjadi tuntutan paling utama dan sangat penting dalam syariat Islam adalah terletak pada lima waktu solat fardu yang tadi. Kedudukan solat amatlah tinggi dalam Islam, sehinggakan pensyariatan ibadah ini datang setelah pengakuan syahadah.

Solat diibaratkan sebagai tiang agama, jika tiada solat dalam kehidupan agama seseorang, maka runtuhlah agamanya. Hal ini sebagaimana disebut oleh Mu’az bin Jabal RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda;

‏”‏ رَأْسُ الأَمْرِ الإِسْلاَمُ وَعَمُودُهُ الصَّلاَةُ وَذِرْوَةُ سَنَامِهِ الْجِهَادُ ‏

“Pokok (yang terpenting) dalam segala urusan adalah Islam, tiangnya adalah solat, dan kemuncaknya adalah jihad” [11]

Hadis ini secara jelas menyatakan bagaimana peranan solat sangat penting dalam urusan agama Islam. Orang Islam itu dikenali daripada solatnya. Maka hukum meninggalkan solat yang wajib bagi seseorang Muslim dikira sebagai dosa besar di dalam agama malah pelakunya boleh dihukum kafir berdasarkan pendapat sesetengah ulama.

Rukun Ketiga: Mengeluarkan Zakat

Perintah daripada Allah SWT terhadap tuntutan zakat banyak dijumpai di dalam al-Quran disebut bersama selepas perintah ibadah solat. Hal ini secara umumnya menunjukkan kepentingan zakat juga merupakan antara satu tuntutan yang paling utama dalam Islam dan kehidupan Muslim.

Selain daripada memerlukan pengeluaran sebahagian rezeki yang dikurniakan Allah, tuntutan zakat ini juga dapat menyucikan dan membersihkan jiwa daripada sifat-sifat yang tercela serta dosa. Allah SWT berfirman;

خُذْ مِنْ أَمْوَٰلِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَوٰتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ ۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

“Ambilah (sebahagian) daripada harta mereka menjadi sedekah (zakat) supaya dengannya engkau membersihkan mereka (daripada dosa) dan menyucikan mereka (daripada akhlak yang buruk), dan doakanlah untuk mereka. Sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” [12]

Tuntutan pelaksanaan zakat dalam Islam terbahagi kepada dua jenis yang memerlukan pengeluaran kadar harta yang tertentu pada masa dan keadaan yang tertentu. Jenis zakat tersebut antaranya;

JENIS ZAKATMAKSUD
Zakat FitrahZakat yang diwajibkan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan Muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang tertentu. Zakat ini dikeluarkan sepanjang bulan Ramadan sehingga 1 Syawal sebelum menunaikan Solat Sunat Aidilfitri.
Zakat HartaZakat yang dikenakan ke atas harta-harta tertentu. Zakat ini boleh dibayar pada bila-bila masa. Kadar zakat harta ialah 2.5% daripada jumlah harta. Ia bermaksud segala harta benda kita, 2.5% daripada harta itu adalah bukan hak kita tetapi hak golongan asnaf yang layak menerima zakat. Zakat harta wajib dikeluarkan kerana ia adalah satu jalan jihad kepada Allah dan agama Islam.

Kedudukan zakat sebagai satu tuntutan yang wajib dalam Islam meletakkan pelaksanaannya tidak boleh diabaikan begitu sahaja oleh mana-mana Muslim. Hukum meninggalkan kewajipan zakat dengan sengaja bagi yang berkemampuan adalah berdosa besar dan pelakunya diancam dengan seksaan yang keras di akhirat kelak.

Rukun Keempat: Berpuasa di bulan Ramadan

Berpuasa di bulan Ramadan merupakan satu ibadah yang mengkehendaki seorang Muslim untuk menahan diri daripada makan dan minum serta perkara-perkara yang membatalkan puasa bermula daripada terbit fajar sehingga terbenam matahari. Perintah dan tujuan pensyariatan berpuasa ini disebut khusus oleh Allah SWT, sebagaimana firman-Nya;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.” [13]

Kelebihan berpuasa dalam bulan Ramadan diakui tidak sama seperti berpuasa pada bulan-bulan yang lain disebabkan terdapat pensyariatan khusus padanya. Bulan Ramadan itu sendiri merupakan sebuah bulan yang mempunyai pelbagai kelebihan dan keberkatan di dalamnya. Antara keutamaan yang terdapat dalam bulan ini adalah seperti;

  1. Bulan yang diturunkan al-Quran. (rujuk Surah al-Baqarah, ayat 185)
  2. Pintu syurga dibuka manakala pintu neraka ditutup dan syaitan dibelenggu. (rujuk Hadis riwayat al-Bukhari, no. 3277 dan Muslim, no.1079)
  3. Terdapat satu malam yang sangat mulia dan berkat dinamakan Malam al-Qadar. (rujuk Surah al-Qadr, ayat 1-5)
  4. Waktu makbulnya doa. (rujuk Hadis riwayat at-Tirmidzi, no. 3598)

Tidak seperti berpuasa sunat, berpuasa Ramadan merupakan satu ibadah fardu yang mempunyai hukum yang berat bagi mereka yang senggaja meninggalkannya.

Meninggalkan kewajipan berpuasa Ramadan dengan sengaja adalah satu daripada dosa besar, malah pelakunya diwajibkan untuk menggantikan jumlah hari ataupun membayar denda bagi hari yang ditinggalkan tersebut.

Rukum Kelima: Menunaikan haji di Baitullah

Rukun Islam yang terakhir adalah haji di Baitullah, pelaksanaan fardu ini memerlukan seseorang Muslim itu untuk pergi ke kota Makkah bagi memastikan tuntutan haji dapat dilaksanakan. Tidak seperti rukun yang lain, pensyariatan mengerjakan haji adalah diwajibkan ke atas mereka yang berupaya dan berkemampuan sahaja. Hal ini disebut oleh Allah SWT, sebagaimana berikut;

وَلِلَّهِ عَلَى ٱلنَّاسِ حِجُّ ٱلْبَيْتِ مَنِ ٱسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِىٌّ عَنِ ٱلْعَٰلَمِينَ

“Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkar akan kewajipan haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatupun) daripada sekalian makhluk.” [14]

Makna berkemampuan boleh terbahagi kepada dua keadaan, iaitu kemampuan secara langsung (mampu dengan sendirinya) ataupun kemampuan tidak langsung (mampu dengan pertolongan orang lain). Maksud bagi berkemampuan dengan sendiri itu sebagaimana yang diperincikan dalam pandangan ulama, adalah seperti;

  1. Mampu mengadakan bekalan dan perbelanjaan untuk diri sendiri ke Baitullah serta menyediakan nafkah saraan untuk mereka yang berada dalam tanggungan dan ditinggalkan semasa mengerjakan haji.
  2. Mampu mendapatkan kenderaan pergi dan balik untuk mengerjakan haji.
  3. Aman dalam perjalanan diri dan harta daripada musuh serta wabak penyakit.
  4. Tubuh badan yang sihat.
  5. Mempunyai kesempatan masa untuk mengerjakan haji dan umrah.

Manakala mereka yang berkemampuan dengan pertolongan orang lain pula membawa maksud;

Mereka yang mampu dalam semua perkara dan cukup kesemua syarat mengerjakan haji, tetapi mereka sakit atau keuzuran yang tiada harapan sembuh, atau telah lanjut usia dan terlalu tua ataupun mereka yang telah meninggal dunia dan mampu mengerjakan haji semasa hayatnya, maka mereka ini boleh mewakilkan orang lain untuk menyempurnakan fardu haji bagi pihak dirinya. Haji dengan cara ini disebut juga sebagai badal haji.

ISLAM TIDAK LIMA INI SAHAJA


Perlu difahami Rukun Islam adalah rukun yang terdapat di bawah tingkatan Islam dalam prinsip mengenal agama Islam.  Ini bererti tiap rukun yang lima inilah menjadi dasar utama kepada persoalan bagaimana tertegaknya agama Islam. Namun ia tidak membawa maksud kehidupan beragama seorang Islam hanya terhad kepada lima perkara ini sahaja.

Sebagai seorang Muslim, seseorang wajib memasuki dan mengamalkan agama Islam secara menyeluruh yang berkait soal akidah, ibadah, muamalah dan sebagainya lagi bagi memastikan maqasid syariah dapat dicapai. Oleh itu, dalam memastikan rukun-rukun dalam agama Islam yang utama ini terus dipatuhi, setiap Muslim juga wajib memahami tuntutan-tuntutan syariat yang lain bagi menjadikan kehidupan Muslim yang lebih sempurna.

PENUTUP

Pelaksanaan tuntutan Rukun Islam menjadi indikator utama dalam menilai tertegaknya Islam seseorang. Kesemua syariat yang terkandung dalam Rukun Islam jika dilihat merupakan tuntutan fardu ain, ini memberikan maksud bahawa kewajipan terhadap kelima-lima rukun ini adalah wajib bagi setiap insan yang bergelar Muslim sehingga ke hari kiamat.

Setiap Muslim tidak boleh untuk mengabaikan salah satu daripada tuntutan yang terkandung dalam rukun ini. Kehebatan Islam dalam mendidik kehidupan penganutnya untuk berdisiplin bukan sahaja dalam konteks sosial, malah dalam soal beragama sekalipun umatnya dilengkapkan dengan peraturan-peraturan yang sempurna dan wajib dipatuhi.

Umat Islam disebut di dalam al-Quran sebagai, “khaira ummah” ataupun umat yang terbaik dengan memberikan manfaat kepada manusia selainnya. Maka seharusnya seorang Muslim itu sentiasa menjadi contoh kepada sekalian manusia dengan membuktikan keimanan yang jitu kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW. Malah dalam masa yang sama berusaha berlumba-lumba dalam mengerjakan amal kebaikan dan menjauhi daripada kemungkaran.

RUJUKAN

[1] Al-Mu’jam al-Wasith daripada Majma’ al-Lughah al-‘Arabiyyah, 1/446.

[2] [3] Ibn Taimiyyah dalam Iqtida’ al-Shirath al-Mustaqim, 454.

[4] Surah Ali ‘Imran, ayat 19.

[5] Ibn Kathir dalam Tafsir Ibn Kathir.

[6] Hadis riwayat Imam al-Bukhari. Sahih al-Bukhari, Kitab al-Iman, Bab Du’aa ukum Imaanukum, hadis no 8.

[7] Hadis riwayat Imam Muslim. Sahih Muslim, Kitab al-Iman, Bab Bayani Arkaani al-Islami wa da’aa imihi al-‘Izhoomi, hadis no. 16 (21).

[8] Imam an-Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim, 1/154.

[9] Imam Ibn Rajab al-Hanbali dalam Jami’ul ‘Ulum  wal Hikam, 1/145.

[10] Surah al-Hajj, ayat 62.

[11] Hadis riwayat Imam at-Tirmidzi. Jami’ at-Tirmidzi, Kitab al-Iman ‘an Rasulullah SAW, hadis no. 2616.

[12] Surah at-Taubah, ayat 103.

[13] Surah al-Baqarah, ayat 183.

[14] Surah Ali ‘Imran, ayat 97.

Recommended Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five + 5 =