Larangan Rasuah: Definisi dan Kesan Rasuah

larangan rasuah

Terdapat larangan rasuah di dalam al-quran. Artikel ini akan membincangan larangan mengamalkan rasuah dalam perspektif Islam dan definisi rasuah.

Pengenalan

Rasuah bukan sahaja merupakan masalah moral dalam kalangan orang Islam, namun ia juga merupakan masalah global. Mana-mana negara pun di dunia ini menentang rasuah.

Denmark, Sweden dan Finland merupakan tiga negara teratas dalam Indeks Persepsi Rasuah yang dianggap paling kurang kes rasuah di dunia.

Menurut laman web Study in Denmark, kunci untuk mengurangkan kes rasuah di Denmark adalah melalui pelantikan ahli politik yang berintegriti dan penguatkuasaan undang-undang.

Tanpa ahli politik yang berintegriti, maka amalan rasuah akan berleluasa tanpa diketahui oleh orang kebanyakan. Ini akan menghasilkan banyak masalah seperti ketidakcekapan ekonomi, masalah kemiskinan dan sebagainya.

Sekiranya kita tidak tahu kadar integriti seseorang pemimpin, maka undang-undang perlu mengambil peranan dalam konteks begini. Terjadi sahaja satu kes rasuah, individu itu wajib dikenakan tindakan dengan segera. Bukannya membiarkan dia bebas di luar dengan penguatkuasaan undang-undang yang lemah.

Semua pihak perlu mengambil pusing tentang hal ini. Amalan rasuah akan melahirkan individu yang jahat. Ini sangat tidak sihat dalam komuniti kita.

Definisi Rasuah

Banyak definisi yang dikemukakan oleh sarjana dan kamus sendiri. Namun, penulis ingin memberikan definisi yang mudah untuk difahami.

Rasuah ialah pemberian sesuatu hadiah kepada seseorang demi keuntungan peribadi si pemberi. Contohnya, sekiranya seseorang itu dikatakan melanggar undang-undang, maka untuk mengelak dia terkena denda, dia bolehlah memberi sedikit duit kepada pegawai bertugas supaya tidak mendendanya. Ini merupakan satu bentuk rasuah.

Untuk melepaskan diri daripada undang-undang, dia membayar sejumlah wang kepada seseorang yang berkuasa untuk memberinya pelepasan. “Pelepasan” ini dinamakan keuntungan peribadi.

Namun, apa bezanya rasuah dengan hadiah? Bezanya:

RasuahHadiah
Pemberian sesuatu kepada seseorang untuk keuntungan peribadi.Pemberian sesuatu kepada seseorang seikhlas hati.
Pemberian bertujuan untuk mendapatkan sesuatu seperti pelepasan sabitan undang-undang, pangkat dan sebagainya.Pemberian bertujuan untuk mengeratkan hubungan silaturahim tanpa apa-apa sebagai balasan.

Maka, jelaslah bahawa rasuah itu juga memberikan sesuatu sepertimana hadiah, namun rasuah mempunyai niat atau tujuan akhir yang tidak elok.

Larangan Rasuah di dalam al-Quran

Allah berfirman dalam Surah al-Baqarah ayat 188:

وَلَا تَأْكُلُوْٓا اَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوْا بِهَآ اِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوْا فَرِيْقًا مِّنْ اَمْوَالِ النَّاسِ بِالْاِثْمِ وَاَنْتُمْ تَعْلَمُوْنَ ࣖ

Dan janganlah kamu makan harta benda kamu di antara kamu dengan jalan yang batil dan kamu bawa ke muka hakim-hakim, kerana kamu hendak memakan sebahagian daripada harta benda manusia dengan dosa, padahal kamu mengetahui.

Menurut Tafsir at-Tabari, memakan harta orang lain dengan cara yang haram itu adalah sama seperti memakan harta sendiri dengan cara yang haram. Konteks ayat ini luas, bagi mana-mana keadaan tentang harta yang diperoleh atau dibelanja dengan jalan yang batil dan haram.

Contohnya, riba, mencuri, rasuah dan seterusnya.

Penerima rasuah telah mengambil duit yang tidak halal baginya lalu dijadikan pemilikannya lalu digunakan untuk manfaat peribadi.

Ini merupakan salah satu bentuk memakan harta dengan cara yang batil. Ia jelas HARAM dalam Islam menerusi ayat di atas.

As-Suddi dalam Tafsir at-Tabari ketika menjelaskan ayat di atas mengatakan:

Adapun kebatilan, iaitu berlaku aniaya terhadap teman, kemudian bersengketa dengannya agar dapat mengambil hartanya padahal ia tahu bahawa dirinya berlaku zalim.

Orang yang menerima rasuah telah menzalimi dan menganiayai pemberi. Mengapa? Penulis beri situasi:

Bayangkan situasi pemberi rasuah dan penerima rasuah.

Apa yang mengheret seseorang untuk melakukan rasuah? Keuntungan peribadi. Soalannya kenapa? Sebab, diri sendiri tidak mampu melepasi sesuatu.

Contohnya, pangkat. Orang yang melakukan rasuah untuk mendapatkan pangkat adalah orang yang tidak layak untuk mendapat pangkat tersebut sama sekali. Sebab itulah dia memberi rasuah. Kalau dia layak, dia tidak akan menggunakan jalan rasuah untuk menyelesaikan “masalah” itu.

Apa yang menganiayai? Apa yang menzalimi?

Orang yang melakukan rasuah, lama-kelamaan, sikap itu tertanam dalam dirinya tanpa dia hendak menjadi lebih baik dan kompeten dalam pekerjaannya.

Lama-kelamaan juga, orang ramai akan nampak peribadinya yang tidak layak itu untuk memegang suatu pangkat. Disebabkan itu, orang ramai akan mempersoalkan kredibilitinya. Sekiranya dia tetap berdegil, maka dia akan digulingkan juga.

Ketika itu tidak ada sesiapa yang mampu menyelamatkan dia.

Bukankah semua ini boleh dielak dengan cara belajar dan jadi yang terbaik untuk mendapatkan suatu pangkat agar dia benar-benar layak?

Mengapa sanggup menggunakan jalan rasuah itu?

Kebenaran itu lama-lama akan terbongkar jua.

Orang yang menggunakan jalan rasuah untuk keuntungan peribadi telah menzalimi dan menganiayai dirinya sendiri.

Maka benarlah kata as-Suddi dalam Tafsir at-Tabari, memakan harta dengan batil ini sifatnya zalim dan aniaya sahaja.

Sekiranya masyarakat kita berfikiran jauh, maka rasuah ini dapat dielakkan. Pengamal rasuah merupakan individu yang berfikiran singkat. Dia hanya mahu kenikmatan sementara sahaja.

Sedangkan, pahala yang banyak dapat memberikan kita kenikmatan yang abadi, iaitu syurga. Insya-Allah.

Penutup

Rasuah diharamkan dalam Islam. Pelaku dianggap berdosa dan bukan itu sahaja, menurut undang-undang kita di Malaysia pun, pelaku boleh dikenakan tindakan menurut Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

Rujukan

  1. At-Tabari. Tafsir at-Tabari.
  2. Abdullah Yasin. (2021). Rasuah mengundang kutukan Allah. Sinar Harian.

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

15 − seven =