Skip to content

Kisah Ashabul Kahfi yang ditidurkan di dalam gua

kisah ashabul kahfi

Kisah tentang Ashabul Kahfi diabadikan oleh Allah di dalam Al-Quran. Ia diceritakan secara ringkas dalam Surah Al-Kahfi ayat 9 hingga 26. Walau bagaimanapun, penganut Kristian juga mengenal kisah ini sebagai The Seven Sleepers yang mana ianya digolong dalam legenda mitologi Kristian.

Ia merupakan salah satu kaum yang wujud beberapa ratus tahun yang lalu sebelum kedatangan Nabi Isa.

Maksud Ashabul Kahfi diambil daripada Al-Kahf iaitu ‘gua’ manakala Ashabul Kahfi bermaksud ‘Penghuni-penghuni gua’. Dalam HR Muslim dan Abu Daud, Nabi Muhammad SAW bersabda sesiapa yang menghafal sepuluh ayat dari awal surah Al-Kahfi maka dia akan terpelihara daripada fitnah Dajjal. Sehubungan itu, kisah ini amat signifikan untuk diteladani bagi setiap individu Muslim.

Dimanakah Terjadinya Peristiwa Ashabul Kahfi

Terdapat pelbagai perbahasan tentang lokasi terletaknya gua Al-Kahfi. Pertama, di Epsus, satu kota lama di Turki sekitar 73 km dari kota Izmir. Kedua, Gua al-Batra’ di Palestin. Ketiga, Gua Rajib terletak lapan kilometer dari kota ‘Amman, Jordan. Namun, pendapat ketiga adalah yang paling hampir dengan ciri-ciri yang diceritakan di dalam Al-Quran.

Seperti di dalam Surah Al-Kahfi ayat 17,

Al-Kahfi ayat 17

Maksudnya: Dan engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka; dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada dalam satu lapangan gua itu. Yang demikian ialah dari tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan) Allah. Sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka dia lah yang berjaya mencapai kebahagiaan; dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya. -Al-Kahfi ayat 17

Walau bagaimanapun, lokasi asal gua Al-Kahfi ini bukanlah menjadi isu utama yang perlu diperdebatkan kerana iktibar daripada peristiwa Ashabul Kahfi ini yang perlu dititikberatkan supaya kita dapat mengaplikasikanya sesuai dengan tuntutan di zaman kini.

Pemerintahan Diqyanus Yang Kejam

Kisah tentang Ashabul Kahfi bermula di suatu negeri di mana terdapat raja yang baik sebagai pemerintah, namun beliau telah menemui ajal setelah diserang oleh tentera Rom yang diketuai oleh Diqyanus. Setelah menguasai negeri tersebut, Diqyanus membina istana yang besar serta dipenuhi dengan pelbagai jenis berhala disekitar kawasan tersebut.

Raja Diqyanus terkenal dengan sifatnya yang zalim dimana dia memaksa rakyat di negeri itu untuk menyembah berhala serta murtad dari agama mereka. Jika mereka enggan berbuat demikian, mereka akan diseksa dengan kejam oleh orang suruhannya.

Semasa pemerintahan Diqyanus, terdapat tujuh orang pemuda yang juga merupakan anak kepada pembesar raja itu sendiri. Mereka merasakan Diqyanus telah melampaui batas atas kekejamannya terhadap rakyat jelata. Selain itu, Diqyanus juga mengakui dirinya sebagai Tuhan.

“Mustahil Diqyanus adalah Tuhan sedangkan dia hanya mampu melakukan seperti kita” kata Tamlikha salah seorang daripada tujuh pemuda itu.

Hasil daripada perbincangan tujuh orang sahabat tersebut, mereka mengambil keputusan untuk melarikan diri daripada pemerintahan Diqyanus yang bertentangan dengan kepercayaan mereka. Hal ini demi menyelamatkan aqidah mereka bahawasanya Allah itu adalah Tuhan yang paling layak disembah bukanlah Diqyanus. 

Ashabul Kahfi Ditidurkan di Dalam Gua

Mereka melarikan diri ke sebuah gua yang tersorok di kawasan pergunungan Nikhayus sambil membawa sedikit wang perak untuk bekalan. Riwayat mengatakan mereka melarikan diri turut ditemani anjing milik Tamlikha bernama Qithmir.

Akibat kepenatan kerana melalui perjalanan yang jauh, mereka tertidur di dalam gua manakala Qithmir menjulurkan kakinya dipintu gua. Berita tentang pemuda tersebut yang melarikan diri sampai kepengetahuan Diqyanus lalu memerintahkan pengikutnya mencari mereka untuk dihukum.

Pencarian Bermula

Pemuda yang melarikan diri diburu oleh pengikut raja bahkan rakyat yang setia dengan Diqyanus juga turut sama mencari mereka. Ancaman terhadap pemuda tersebut diikuti dengan ganjaran lumayan yang ditawarkan raja sekiranya sesiapa berjaya menemukan pemuda tersebut.

Terdapat sekumpulan pengikut yang berjaya menemukan gua tempat pemuda tersebut bersembunyi. Namun, mereka membatalkan niat untuk menangkap mereka kerana keadaan di gua tersebut amat menggerunkan seperti firman Allah dalam Surah Al-Kahfi ayat 18,

Al-Kahfi ayat 18

Maksudnya: Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka. – Al-Kahfi ayat 18

Pengikut Diqyanus mengambil keputusan untuk memberitahu rajanya bahawa mereka telah menutupi jalan keluar dari gua itu yang mana tidak mungkin seorang pun daripada mereka yang akan berhasil menyelamatkan diri dari terperangkap di dalam gua. Bahkan, pemuda tersebut akan menemui ajal disitu.

Ashabul Kahfi Dibangunkan Dari Tidur

Siang dan malam silih berganti, zaman telah pun berubah. Allah menunjukkan kekuasaannya dengan memelihara jasad dan tubuh pemuda Kahfi meskipun usia mereka merentasi beberapa zaman. Al-Quran telah merakamkan perihal tujuh  pemuda tersebut yang ditidurkan oleh Allah selama 309 tahun. Surah Al-Kahfi ayat 25,

Surah Al-Kahfi ayat 25

Maksudnya: Dan mereka telah tinggal tidur dalam gua mereka: Tiga ratus tahun dengan kiraan Ahli Kitab), dan sembilan lagi (dengan kiraan kamu). – Surah Al-Kahfi ayat 25

Suatu hari, salah seorang daripada pemuda tersebut bangun akibat kelaparan. Lalu, dibangunkan yang lain serta berbincanglah mereka mengenai siapa yang harus ke kota untuk membeli roti. Tamlikha telah ditugaskan untuk ke kota membeli makanan untuk mereka. Dia diperingatkan agar memilih makanan dari sumber yang baik lagi halal.

Perbezaan Zaman

Sedang menuju ke kawasan kota, Tamlikha berasa hairan kerana keadaan sekelilingnya telah banyak berubah, terlihat lebih moden berbanding sebelum dia meninggalkan kota itu. Setibanya dia di gerai makanan, Tamlikha menghulurkan wangnya kepada penjual untuk membeli roti. Namun, penjual itu berasa pelik kerana wang yang diberikan Tamlikha adalah wang daripada zaman 300 tahun dahulu.

Berita tentang Tamlikha telah sampai ke pengetahuan raja pada ketika itu. Penjual tersebut berkata, “Janganlah kamu khuatir kerana raja ini merupakan raja yang baik dan beragama Islam. Raja yang zalim itu telah mati 300 tahun dahulu”.

Barulah Tamlikha sedar bahawa mereka bukanlah tidur selama sehari atau dua namun selama lebih tiga abad. Tamlikha segera pergi meghadap raja tersebut. Raja dan pembantunya merasa amat bersyukur dan terharu kerana inilah bukti tentang kisah pemuda yang pernah diperkatakan dahulu.

Raja dan pengikutnya menuruti Tamlikha berangkat ke gua tempat persembunyian tujuh pemuda. Mereka ingin mengetahui keadaan kehidupan pemuda di dalam gua tersebut. Sampai sahaja di gua, salah seorang daripada pemuda itu berkata “Sesungguhnya marilah kita meminta kepada Allah agar dimatikan”. Hal ini kerana, orang –orang yang sezaman dengan mereka telah pun pergi menghadap ilahi. Akhirnya, doa mereka diperkenankan Allah.

Penutup

Setelah menelusuri kisah tentang pemuda Kahfi, jelaslah bahawa Allah ingin kita mengambil pengajaran daripadanya iaitu tentang kepentingan memelihara iman serta kepentingan pemuda kepada sesuatu bangsa.

Signifikannya kisah ini diletakkan di dalam surah Al-Kahfi kerana kita berada di akhir zaman di mana pelbagai fitnah melata di muka bumi. Allah ingin memberi peringatan kepada kita tentang pentingnya melindungi iman dan mempersiapkan diri dengan ilmu menjelang berlakunya kiamat.

Pengajaran

  1. Peristiwa tentang Ashabul Kahfi mengajar kita tentang kepentingan memelihara iman kerana ianya merupakan aspek yang penting dalam diri seorang Muslim. Pemuda Kahfi melarikan diri dari penguasa yang kejam merupakan contoh yang patut diteladani masyarakat kini dimana kita tidak boleh bersekongkol dengan pemimpin yang berpaling dari syariat Allah.
  2. Menurut ulama’, pemuda Kahfi terdiri daripada golongan lelaki yang muda remaja dimana mereka sedar akan keterbatasan mereka untuk memerangi kesyirikan pada waktu itu. Justeru itu, melarikan diri daripada dimurtadkan merupakan jalan terakhir yang dapat difikirkan. Kecerdasan akal fikiran dan asas keimanan yang kukuh merupakan tonggak utama yang perlu diterapkan dalam diri setiap syabab.
  3. Saidina Ali RA mengatakan “Jika hendak melihat kemajuan sesuatu bangsa, lihatlah bagaimana pemudanya”. Kata-kata ini menunjukkan bahawa pemuda menentukan hala tuju dan jatuh bangun sesuatu bangsa. Pemuda Kahfi membuktikan bahawa zaman mereka mempunyai ketamadunan yang tinggi kerana kemampuan pemuda membuat keputusan untuk memelihara iman berbanding nikmat dunia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 − 5 =