Skip to content

Hukum Tahnik Bayi Yang Dilahirkan

Hukum Tahnik

Apakah hukum tahnik bagi bayi yang dilahirkan? Artikel ini membincangkan berkenaan dengan hukum tahnik dan penjelasannya.

Pengenalan

Selalunya, tahnik ini sinonim dengan bayi baru lahir. Kita selalu nampak terutamanya ustaz atau orang soleh yang mentahnikkan seorang bayi dengan buah tamar. Kenapa kena buat begitu? Apa signifikannya? Dalam artikel ini akan membahaskan perihal tahnik dan apa hukum untuk kita melakukannya.

Dari segi bahasa, tahnik ini maknanya lelangit. Lelangit ini berada di atas dalam mulut kita. Bahagian lembut di atas tengah itu, itulah lelangit. Dari segi syarak pula, tahnik ialah memasukkan buah tamar ke dalam mulut bayi lalu menggosokkan lelangitnya dan selain itu buah tamar tersebut ditelan oleh bayi. Amalan tahnik ini dilakukan oleh Rasulullah dulu ketika seorang bayi itu dilahirkan ke dunia sebelum hari yang ketujuh usianya. Buah tamar yang dimasukkan ke dalam mulut bayi itu akan direndamkan dalam air zam-zam terlebih dahulu. Barulah dilakukan tahnik.

Kenapa kena tahnik? Sebab nak menguatkan mulut bayi supaya mudah untuk menyusu kelaknya. Tidak semestinya ia dilakukan dengan buah kurma, boleh juga dilakukan dengan apa-apa makanan yang manis dan mudah untuk disuapkan ke dalam mulut bayi. Tetapi, sunnahnya ialah buah kurma atau tamar.

Adakah kita akan memasukkan seluruh buah kurma ke dalam mulut bayi? Tidak. Orang yang akan memasukkan itu hendaklah mengunyah buah kurma tersebut sehingga kecil dan nipis supaya boleh masuk ke dalam mulut bayi. Kadar yang diperlukan adalah mengikut kesesuaian mulut bayi.

Dari Aisyah RA, Rasulullah banyak didatangani orang dengan membawa seorang bayi. Lalu, baginda mendoakannya dan mentahniknya. Ini hadis daripada Imam Muslim.

Berdasarkan hadis tadi, digalakkanlah untuk orang soleh mentahnikkan anak kita. Ada hadis lain yang bercerita lagi perihal tahnik ini. Anas bin Malik RA berkata,


Aku membawa Abdullah bin Abu Talhah al-Ansari RA yang baru lahir menemui Rasulullah SAW pada ketika itu, baginda memakai aba’ah sedang melumurkan untanya dengan minyak. Baginda bertanya: “Adakah kamu membawa tamar?” Aku menjawab: “Ada,” lalu aku menyerahkan beberapa biji kepada Baginda. Baginda pun memasukkan beberapa itu ke dalam mulut dan mengunyah-ngunyahnya. Kemudian, baginda membuka mulut Abdullah dan memasukkan tamar tersebut. Bayi itu pun menggerak-gerakkan lidah sambil menghisap manisnya. Kemudian, Rasulullah SAW bersabda: “Kesukaan orang Ansar ialah buah tamar. Lalu Baginda menamakannya Abdullah.” (Hadis riwayat Muslim)

Hadis ini menceritakan secara jelas tentang cara untuk mentahnik.

  1. Tukang tahnik akan kunyah buah tamar atau sesuatu yang manis
  2. Ambil kadar yang kecil mengikut kesesuaian mulut bayi
  3. Masukkan ke dalam mulut bayi dan menggosok lelangitnya, biarkan dia menghisap manis buah tersebut

Bila nak kena tahnik?

Sebaik-baiknya pada hari kelahiran bayi tersebut. Itu yang paling afdal. Sekiranya tidak mampu, elok sebelum hari ketujuh usianya. Tahnikkan bayi pada waktu kelahirannya adalah sunat ijmak menurut Imam an-Nawawi dalam kitabnya Syarh Minhaj ala Sahih Muslim.

Apa hukum tahnik bayi?

Daripada Saidatina Aisyah RA, beliau berkata, “Sesungguhnya Rasulullah SAW pernah didatangi dengan kanak-kanak. Lalu Baginda memberkati mereka dan mentahnikkan mereka. Kemudian Baginda didatangi dengan seorang kanak-kanak lalu kanak-kanak itu kencing di atas Baginda. Lantas Baginda meminta air dan memercikkan air tersebut ke atas kencing itu. Baginda tidak membasuhnya,” (Hadis riwayat Muslim)

Berdasarkan hadis ini juga, Imam an-Nawawi memberi komentarnya seperti berikut, “Adapun berkaitan hukum hakam yang terdapat di dalam hadis ini, terdapatnya hukum sunat mentahnikkan anak yang baru lahir. Juga berkaitan keharusan mengambil berkat daripada orang yang soleh dan baik. Di dalam hadis itu juga terdapat hukum sunatnya membawa kanak-kanak menemui orang yang soleh untuk bertabarruk dengan mereka.” (Syarh Sahih Muslim)

Menurut penjelasan sedemikian, dapatlah kita faham bahawa hukum mentahnik bayi itu ialah sunat. Sebenarnya, amalan ini bukanlah asing lagi dalam kalangan orang Arab ketika itu. Asma’ pernah menceritakan ketika mengandungkan Abdullah Bin Zubair seperti berikut,

Aku keluar dan pada ketika aku dah hampir melahirkan. Aku singgah di Quba dan aku telah melahirkan anak di Quba. Kemudian aku pergi menemui Rasulullah SAW. Lalu aku meletakkan anakku di bilik Baginda. Kemudian Baginda memohon untuk dibawakan tamar. Lantas Baginda mengunyah tamar tersebut kemudian meludah kunyahan tersebut di mulutnya. Benda pertama yang masuk ke tubuhnya ialah air liur Rasulullah SAW. Baginda kemudiannya mentahnikkan dengan sebiji tamar dan memberkatinya. Anak aku adalah bayi yang pertama yang dilahirkan pada zaman Islam (iaitu anak kaum muhajirin yang pertama dilahirkan selepas hijrah).” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Jadi, amalan tahnik ini amalan kebiasaan. Ia selalu disebut sebagai membelah mulut bayi. Memang itulah signifikannya. Mulut bayi itu patut dibelah supaya mudah untuk bayi tersebut melakukan hal-hal lain.

Kesimpulan

Hukum tahnik adalah sunat.

Rujukan

  1. Tahnik sunnah nabi saw untuk bayi baru lahir ini caranya-republika
  2. Had umur tahnik bayi-muftiwp
  3. Adakah tahnik bayi itu wajib- muftiwp

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

seven + 18 =