Hukum Potong Rambut Ketika Korban. Ditegah atau tidak?

hukum potong rambut ketika ibadah korban

Apakah hukum potong rambut ketika korban? Artikel ini akan membincangkan hukum potong rambut ketika melakukan ibadah korban sama ada boleh atau tidak.

Pengenalan

Hari Raya Aidiladha bukanlah satu perkara yang asing dalam kalangan orang Islam. Nama lainnya ialah Hari Raya Korban. Mengapa? Kerana kita mengorbankan haiwan tertentu pada hari ini. Selalunya lembu, kambing, unta, dan sebagainya. Selepas itu, daging yang diambil akan diagihkan kepada orang fakir dan miskin.

Hari Raya Aidiladha merupakan hari raya kedua terbesar bagi umat Islam selepas Hari Raya Aidilfitri. Umat Islam akan meraya hari berkenaan pada 10 Zulhijjah sampailah 14 Zulhijjah. Keempat-empat hari ini merupakan Hari Tasyrik, ia diharamkan untuk berpuasa. Dalam empat hari ini juga bolehlah melakukan ibadat korban bila-bila yang diingini.

Korban haiwan ternakan itu adalah semata-mata untuk mendekatkan diri kepada Allah. Ibadat korban ini diinspirasikan daripada kisab Nabi Ibrahim AS bersama anaknya Nabi Ismail AS. Allah berfirman dalam Surah as-Saffat ayat 100 sampai 107:

Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!

Lalu Kami berikan kepadanya berita yang mengembirakan, bahawa ia akan beroleh seorang anak yang penyabar.

Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?”. Anaknya menjawab: “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar”.

Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim – dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami),

Serta Kami menyerunya: “Wahai Ibrahim!

Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu”. Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan.

Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata;

Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar;

Allah menguji Nabi Ibrahim untuk menyembelih anaknya sendiri tatkala baginda amat menginginkan anak. Bila sudah dapat anak, Allah suruh untuk sembelih pula. Sudah pasti Nabi Ibrahim sangat berat hati untuk melakukannya. Tetapi, disebabkan keyakinan baginda terhadap perintah Allah, baginda lakukannya juga. Akhirnya, Nabi Ismail yang hendak disembelihnya tadi bertukar menjadi binatang. Begitulah kisah awal ibadat korban.

Dalam Surah al-Hajj ayat 37, Allah berfirman:

Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah Ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya.

Ibadat korban ini meningkatkan ketakwaan kita kerana bukan sahaja kita melakukan apa yang Allah tuntut, tetapi kita juga memperkuatkan hubungan sesama manusia. Memberi daging kepada orang fakir dan miskin pada hari berkenaan merancakkan lagi sifat kemanusiaan dalam diri. Kemanusiaan itu sentiasa selari dnegan nilai Islam. Tidak ada satu pun ajaran Islam itu melanggar kemanusiaan.

Hukum melakukan ibadat korban

Hukum melakukan ibadat korban itu ialah sunat muakkad yakni sunat yang sangat dituntut dalam Islam, bukanlah wajib. Rasulullah SAW bersabda dalam satu hadis:

Barangsiapa yang diberikan kemudahan sehingga mampu untuk berkorban, tetapi tidak mahu berkorban, maka janganlah dia mendekati tempat solat kami (masjid).” (Riwayat Ibnu Majah)

Hukum potong rambut ketika melakukan ibadat korban

Persoalan begini timbul oleh kerana ada satu hadis daripada Ummu Salamah RA, Rasulullah SAW bersabda:

Barangsiapa yang mempunyai binatang korban untuk disembelih, maka apabila terlihatnya anak bulan Zulhijjah, janganlah dia mengambil satu apa pun (yakni memotong) daripada rambutnya, mahupun daripada kukunya sehingga dia selesai berkorban.” (Riwayat Muslim)

Apa yang kita dapat faham daripada hadis ini ialah masuk sahaja 1 Zulhijjah, bagi sesiapa yang melakukan ibadat korban dianjurkan untuk tidak memotong rambutnya sehinggalah selesai dia melakukan ibadat korban tersebut.

Dalam Mazhab Syafie, memotong rambut dalam waktu ini hanya makruh sahaja, bukanlah sampai haram.

Kesimpulan

Hukum memotong rambut ketika melakukan ibadat korban ialah makruh. Menyimpannya pula ialah sunat.

Rujukan

  1. Sejarah Asalah Usul Munculnya Hari Raya Aidiladha – Tzkrh
  2. Panduan Lengkap Ibadah Korban – Akumuslim.asia
  3. Anjuran untuk Tidak Memotong Kuku dan Rambut Bagi yang Ingin Melakukan Ibadah Korban apabila ditibanya 1 zulhijjah – Mufti WP

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published.

19 + eighteen =