Skip to content

Hukum Menyambut Maulidur Rasul

hukum menyambut maulidur rasul

Apakah hukum menyambut maulidur rasul? Artikel ini akan membincangkan berkenaan hukum menyambut maulidur rasul berserta penerangannya.

Pengenalan

Sambutan Maulidur Rasul ini sentiasa menjadi perdebatan hangat dalam kalangan orang yang mempelajari agama Islam. Ada yang kata boleh sebab nak mengenangkan kelahiran Rasulullah SAW. Ada pula sebahagian orang yang kata tidak boleh kerana ia tidak pernah diamalkan pada zaman Rasulullah mahupun sahabat. Jadi, mana satu yang betul?

Semestinya penulis tidak akan menarik kesimpulan yang putus. Ia terserah kepada pembaca bagaimana nak mentafsirkan hal ini dan berpegang kepada apa-apa pandangan yang diyakini betul. Hal ini terbuka untuk diperdebatkan. Untuk mendapatkan kebenaran, akal kita perlu sentiasa digunakan untuk mengkaji dan mendalami sumber-sumber agama. Akhirnya nanti, percayalah mana satu yang kita ingin percaya. Moga-moga Allah menerima usaha kita dalam mencari kebenaran ini.

Maulidur Rasul ini maksudnya kelahiran Rasul yakni Rasulullah SAW. Setiap tahun ia disambut pada 12 Rabiulawal kerana ramai yang percaya Rasulullah lahir pada 12 Rabiulawal Tahun Gajah 531 Masihi. Sebenarnya, kelahiran Rasulullah ini diperselisihkan dalam kalangan ulama. Ada yang kata 9 Rabiulawal, 2 Rabiulawal, 9 Rabiulawal dan beberapa lagi.

Tetapi, mereka bersepakat bahawa Baginda lahir pada tahun gajah, bulan Rabiulawal, dan hari Isnin. Pandangan yang terpilih adalah 9 Rabiulawal seperti yang disebut oleh Sheikh Safiyurrahman al-Mubarakfuri dalam al-Rahiq al-Makhtum. Walaupun pandangan yang terpilih merupakan demikian, di Malaysia kita memakai pandangan 12 Rabiulawal, sebab itu kita menyambut Maulidur Rasul di Malaysia pada tarikh berkenaan.

Ulama sepakat bahawa Maulidur Rasul memang tidak pernah diamalkan pada zaman Rasulullah dan Sahabat. Al-Sakhawi berkata amalan menyambut Maulidur Rasul ini bermula di kawasan taklukan Daulah Fatimiyah pada tahun ketiga Hijrah. Ia bermula di bawah pemerintahan rajanya yang ketiga, al-Muiz Lidinillah. Sambutan ini berkekalan sehingga pemerintahan-pemerintahan yang seterusnya di istana. Sambutan ini biasanya dilakukan berserta dengan qasidah, berselawat, dan sebagainya.

Ada yang kata bida’ah, apakah itu bida’ah?

Bida’ah

Menurut Imam Syafie, Bida’ah itu merupakan perkara baharu dalam agama yang tidak pernah secarak khususnya diamalkan oleh Rasulullah. Menurut murid Imam Syafie, Harmala, beliau berkata, Imam Syafie mengatakan bahawa Bida’ah itu ada dua jenis iaitu Bida’ah Hasanah (terpuji) dan Bida’ah Mazmumah (terkeji). Apa yang bertentangan dengan Sunnah, ia terkeji. Apa yang tidak, maka ia terpuji. Mudah begitu.

Hal ini merujuk kepada dalil di mana Umar al-Khattab ketika mana beliau melihat orang bersembahyang Terawih berjemaah. Kata beliau:

Alangkah baiknya bida’ah ini!

Dari sinilah wujudnya Bida’ah terpuji dan terkeji. Umumnya, Bida’ah ini dianggap sesat apabila ia tidak dipayungi langsung dengan dalil-dalil yang sahih. Sekiranya bertentangan, maka ia dianggap sesat.

Asalnya, Rasulullah pernah bersabda hal sedemikian. Sabda Baginda:

Barangsiapa membuat suatu perkara baru dalam urusan kami ini (urusan agama) yang tidak ada asalnya, maka perkara tersebut tertolak.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Begitulah bagaimana istilah Bida’ah ini wujud. Kita mestilah nak menjaga kesucian agama daripada ditokok tambah. Maka, beginilah caranya. Kita perlu kaji satu amalan itu apakah ada sokongan dalil. Sekiranya ada, ia boleh diamalkan. Sekiranya tidak, maka perlulah kita meninggalkannya.

Hukum menyambut Maulidur Rasul

Pendapat pertama: Boleh

Pendapat ini dipelopori oleh ramai ulama termasuklah Imam Jalaluddin as-Suyuti, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Ibn Battal, Sheikh Yusuf al-Qaradawi, Sheikh Wahbah as-Zuhaily, dan lain-lain. Mereka bertapakkan dengan dalil berikut:

Daripada Abu Qatadah, “Sesungguhnya Rasulullah SAW ditanya tentang puasa hari Isnin. Baginda menjawab: Padanya aku dilahirkan dan padanya diturunkan al-Quran ke atasku.” (Riwayat Muslim)

Rasulullah berpuasa pada hari berkenaan kerana itu merupakan hari kelahiran Baginda. Bermakna, Baginda mensyukuri dan menyambut hari kelahiran Baginda sendiri dengan cara berpuasa. Maka, bolehlah kita juga berbuat demikian pada hari kelahiran Baginda dengan cara berpuasa, mempelajari sirah Baginda, dan sebagainya.

Sambutan Maulidur Rasul tidak menyalah mana-mana dalil pun dalam Islam. Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan, sambutan Maulidur Rasul ini harus dan termasuk dalam Bida’ah Hasanah (terpuji) kerana tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Banyak kebaikan yang ada dalam sambutan ini seperti ceramah, berselawat dan sebagainya.

Kesimpulan

Hukum menyambut Maulidur Rasul adalah harus kerana tidak bertentangan dengan mana-mana dalil dalam Islam.

Rujukan

  1. Burhanuddin Bin Abdul Jalal. (2000). Menghayati falsafah sebenar sambutan Maulidur Rasul. Berita Tentera Darat Malaysia.
  2. Gibril Fouad Haddad. (n.d.) Siri Menjawab Salafi Wahabi.
  3. Tulian Purnama. (2021). Hadits-hadits tentang Bid’ah.
  4. Zulkifli Mohamad al-Bakri. (n.d.) Maulid al-Rasul: Mesej kesatuan Ummah. Bayan Linnas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five × 3 =