Hukum Mencukur Bulu Muka. Boleh atau Tidak

hukum mencukur bulu muka

Artikel ini akan membahaskan hukum mencukur bulu muka. Contoh-contoh bulu muka yang akan dibahaskan ialah bulu kening, misai dan janggut. Setiap bulu ini akan dibahaskan secara berasingan supaya kita jelas dengan hukumnya. 

Kening 

Apakah hukum mencukur bulu kening? 

Ada dalam kalangan kita hari ini yang mencukur bulu kening lalu melukisnya kembali bagi tujuan kecantikan. 

Terdapat satu hadis yang mengharamkan perbuatan demikian iaitu: 

Rasulullah SAW melaknat perempuan-perempuan yang minta dicukur bulu keningnya. (Riwayat Bukhari)

Ulama mengkategorikan mencukur bulu kening bagi tujuan kecantikan ini sebagai berlebih-lebihan. 

Tentang mencukur bulu kening juga, ulama berdalilkan Surah an-Nisa ayat 119:

Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran), dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu; dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah. Dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah ia dengan kerugian yang terang nyata.

Menurut Tafsir al-Muyassar, mengubah ciptaan Allah itu termasuk dalam mengikut jejak syaitan. Apa maksud mengubah ciptaan Allah? Maksudnya, bentuk biasa atau fitrah itu diubah untuk tujuan-tujuan tertentu. 

Samalah seperti mencukur bulu kening. Bulu kening merupakan fitrah yang Allah berikan kepada wajah manusia. Haram baginya mengubah sesuatu itu tanpa ada sebab yang kukuh dan dibenarkan syarak. Contohnya apa? 

Contohnya, sebab-sebab kecacatan seperti jongang. Bolehlah seseorang itu memakai pendakap gigi untuk meluruskan gigi tersebut. 

Antara ulama yang mengkategorikan cukur bulu kening sebagai mengubah ciptaan Allah adalah Imam Hasan al-Basri, seorang ulama tabiin. 

Mufti Perlis, Dr. Maza pernah ditanyakan soalan hukum mencukur bulu kening. 

Beliau menjawab, bulu kening itu haram dicukur kecuali ada kecacatan. 

Kecacatan di sini bermaksud, bulu kening itu pelik pada pandangan umum. Bukan kebiasaan rupa manusia biasa. Situasi begini bolehlah dicukur bulu kening agar kemas seperti biasa. 

Hukum ini terpakai bagi lelaki dan perempuan. Kedua-duanya haram mencukur bulu kening kecuali ada kecacatan. 

Bulu mata

Bolehkah cabut atau potong bulu mata? 

Menurut Konsultasi Syariah, haram bagi kita mencabut atau memotong bulu mata tanpa ada sebab. 

Sebab yang dibolehkan adalah wujudnya gangguan pada penglihatan. Contohnya, bulu mata kita lebih panjang daripada kebiasaan orang sehingga terganggu pula. 

Jadi, di sini kita boleh memotongnya sekadar untuk menghilangkan gangguan tersebut. 

Misai 

Kita bincangkan yang lelaki dahulu. 

Ulama berbeza pandangan berkenaan misai. 

Mazhab Hanbali dan Hanafi mengatakan sunat untuk kita mencukur misai sampai licin. Hal ini kerana Rasulullah bersabda dalam satu hadis iaitu baginda menyuruh kita merapikan misai dalam riwayat Bukhari dan Muslim. 

Menurut dua mazhab ini, cukur bagi habis adalah lebih utama berbanding sekadar memendekkan. 

Pandangan kedua, mazhab Syafie dan Maliki. 

Mereka berpandangan, memendekkan misai itu sunat, tetapi mencukurnya bagi habis adalah makruh. 

Bagi perempuan, haramkah cukur misai? Kadang-kadang, ada perempuan yang ada misai atau bulu-bulu lain di muka. 

Sheikh Soleh al-Uthaimin berkata, tiada masalah untuk perempuan mencukur misai atau mana-mana bulu di wajah mereka yang tidak biasa ada pada seorang perempuan. Contohnya, perempuan bermisai. Misai bukan satu jenis bulu yang biasa ada pada mereka. 

Jadi, tidak ada masalah untuk mereka cukur bagi habis. 

Janggut atau jambang 

Bagi perempuan, hukumnya sama seperti misai di atas. Tidak ada masalah untuk cukur kerana ia bukan biasa pada perempuan. 

Bagi lelaki pula. 

Perkara ini menjadi titik perbahasan para ulama kerana satu hadis. 

Rasulullah bersabda: 

Hendaklah kamu menyalahi kaum Musyrik. Pendekkanlah misai dan biarkanlah (peliharalah) janggut. (Riwayat Muslim) 

Jumhur ulama mengatakan bahawa haram cukur janggut atau jambang. Sebahagian ulama Syafie mengatakan demikian juga. Maknanya, bagi mereka, wajib simpan janggut/jambang. 

Dalam mazhab Syafie sahaja yang mengatakan sunat. 

Kalau dicukur pun, ia tidaklah haram, tetapi makruh. Ini merupakan pandangan yang dikeluarkan oleh fatwa Wilayah Persekutuan. 

Kalau kita disuruh untuk cukur misai dan janggut seperti dalam askar dan sebagainya, adakah itu dikira melawan sunnah? 

Tidak. Boleh saja kita ikut pihak atasan untuk membuang misai dan janggut kerana ia merupakan perkara yang sunat. Bukannya setiap masa misai dan janggut itu perlu dicukur dan dibuang.

Hukum Mencukur Bulu Muka

Cukur bulu kening = Haram kecuali ada kecacatan. 

Cukur bulu mata = Haram kecuali ada gangguan. Boleh potong sampai hilang gangguan. 

Misai = Sunat menjaganya bagi lelaki. Harus bagi perempuan mencukurnya. 

Janggut = Sunat memeliharanya bagi lelaki. Harus bagi perempuan cukur. 

Asasnya, semua ini kita lakukan untuk menjaga kebersihan wajah, itu sahaja. 

Rujukan

  1. Hukum mencukur bulu mata – Konsultasi Syariah
  2. Mencukur alis bagi muslimah – Republika.co.di
  3. Hukum mencukur janggut atas arahan majikan – Mufti WP
  4. Hukum cukur bulu kening -Dr Asri Youtube
  5. Ruling on shaving moustache – Islamqa.info
  6. Hukum menyimpan janggut – Mufti WP
  7. Is removing facial hair haram for women? – Islam.qa.info

Sadiq Salihoddin

Muhammad Sadiq Bin Mohd Salihoddin merupakan pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Melayu Profesional, Universiti Malaya (UM). Beliau pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Pengajian Islam, Universiti Sultan Azlan Shah. Beliau juga pernah dinobatkan sebagau Pendebat Bahasa Melayu yang ke-14 terbaik dalam Kejohanan Antarabangsa UIAM serta memenangi tempat Naib Johan Pidato Sekolah Menangah satu Malaysia di Al-Amin. Selain itu, beliau mempunyai kemahiran dalam sukan seperti ragbi, gusti lengan dan bina badan. Penglibatan beliau dalam Aku Muslim sebagai penulis adalah sebagai satu usaha dalam menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 − 10 =