Skip to content

Hukum Melaksanakan Aqiqah. Wajib atau Sunat sahaja?

hukum melakukan aqiqah

Apakah hukum untuk melakukan Aqiqah? Artikel ini akan membincangkan secara lengkap berkenaan hukum aqiqah sama ada ia wajib atau sunat.

Pengenalan

Aqiqah merupakan satu amalan yang sudah lama diamalkan sejak zaman jahiliah lagi. Ada seorang sahabat, Buraidah meriwayatkan,

Dahulu kami pada masa jahiliah apabila salah seorang di antara kami mempunyai anak, ia menyembelih kambing dan melumuri kepalanya dengan darah kambing itu. Maka setelah Allah mendatangkan Islam, kami menyembelih kambing, mencukur (menggondol) kepala si bayi dan melumurinya dengan minyak wangi.” (Riwayat Abu Daud)

Perbuatan melumuri kepala bayi itu merupakan satu adat atau tradisi yang tidak sihat diamalkan oleh Arab jahiliah. Datangnya syariat Islam tidaklah membuang adat itu secara mutlak. Akan tetapi, membersihnya daripada amalan yang tidak sihat. Maka, selepas kedatangan Islam, aqiqah tetap diamalkan, cumanya tidaklah sampai tahap melumuri kepala bayi dengan darah kambing dan sebagainya. Lumurilah ia dengan minyak wangi setelah dicukur kepalanya.

Hal ini sama dengan apa yang disebutkan oleh Siti Aisyah RA,

Dahulu orang-orang pada masa jahiliah apabila mereka beraqiqah untuk seorang bayi, mereka melumuri kapas dengan darah aqiqah, lalu ketika mencukur rambut si bayi, mereka melumurkan pada kepalanya. Maka Nabi SAW bersabda, ‘Gantilah darah itu dengan minyak wangi’.” (Riwayat Ibnu Hibban)

Ada unsur penapisan di situ. Adat boleh diamalkan, selagimana ianya baik dan tidak melanggar prinsip syariah.

Pengertian aqiqah

Dari segi bahasa, ia bermaksud potong dan melubangkan. Dari segi syarak, ia bermaksud menyembelih haiwan dan memotong atau mencukur rambut bayi yang baru dilahirkan selepas tujuh hari kelahirannya dan memberikan nama kepadanya.

Hukum melakukan aqiqah

Pendapat mazhab Syafie, aqiqah ini sunat muakkad hukumnya. Ia merupakan ibadat yang tertinggi dan sangat digalakkan, akan tetapi ia tidaklah sampai kepada hukum wajib. Rasulullah sentiasa mengamalkan hal ini. Ianya sangat-sangat dituntut dalam Islam.

Kadar dan masa aqiqah

Kita sudah tahu bahawa aqiqah dilakukan selepas tujuh hari kelahiran anak itu. Maka, hari yang ketujuh kelahirannya, baru dilakukan aqiqah ini. Bagaimana pula dengan haiwan yang disembelih? Rujuk rajah berikut

Jenis haiwanUmur haiwan
Kibas (sejenis kambing biri-biri di negeri Arab)Satu tahun atau sudah gugur gigi hadapannya selepas umurnya enam bulan
Biri-biri, domba dan kambing (semua jenis kambing)Berumur lebih satu tahun dan gugur gigi hadapannya
Lembu dan kerbauMelebihi dua tahun
UntaMelebihi lima tahun

Haiwan-haiwan yang dilakukan aqiqah ini mestilah haiwan ternak yang tidak cacat seperti buta, sakit, bunting, terlalu kurus dan sebagainya. Haiwan itu hendaklah sihat dan baik keadaanya.

Kadar ekor haiwan:

Lelaki: Dua ekor kambing

Perempuan: Seekor kambing

Hal ini juga lihat kepada kemampuan ibu bapa juga. Tidak semestinya kena ikut kadar itu sekiranya tidak mampu. Rasulullah pun pernah menyembelih seekor kibas untuk kedua cucu baginda: Hasan dan Husin.

Rasulullah bersabda dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud,

“Mengaqiqahi Hasan dan Husin dengan seekor kambing dan seekor kambing.”

Aqiqah juga sah sekirnya dilakukan dengan bahagian lembu. Tidak ada masalah.

Waktu paling baik dilakukan aqiqah

Imam Ibnu Hanbal berkata, paling afdal dilakukan pada hari ketujuh kelahiran bayi. Sekiranya tidak mampu pada waktu itu, hari keempat belas. Sekiranya tidak mampu juga, hari yang kedua puluh satu. Sekiranya tidak mampu lagi, bolehlah dilakukan pada bila-bila selain tiga hari tersebut.

Rasulullah bersabda,

Seorang anak terikat dengan aqiqahnya yang disembelih pada hari ketujuh, dan dicukur rambut serta diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan Tirmidzi)

Sekiranya tidak mampu dibuatkan aqiqah ketika anak masih bayi, maka tidak mengapa. Boleh saja dilakukan bila dia sudah akil baligh. Asalkan buat. Ini yang disebutkan oleh Sheikh Wahbah az-Zuhaily dalam karyanya Fiqh wa Adillatuhu.

Apa bezanya aqiqah dan ibadat korban?

  1. Aqiqah dilakukan sekali seumur hidup. Korban pula pada setiap kali raya haji.
  2. Aqiqah boleh dilakukan bila-bila sedangkan korban pada hari tasyri iaitu 10, 11, 12, dan 13 zulhijjah.
  3. Aqiqah tanggungjawab ibu bapa untuk anak, korban pula untuk seluruh umat Islam.

Kesimpulan

Hukum aqiqah itu ialah sunat muakkad iaitu sunat yang sangat dituntut dalam Islam. Bahkan, Rasulullah tidak pernah meninggalkan amalan tersebut.

Rujukan

1. Norwariza Mohd Hed. (2014). Menyambut cahaya mata dalam Islam. Al-Ameen Serve Holdings Sdn. Bhd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ten − seven =